2018 היא שנת ההתעוררות מחלום הקריפטו

האם הירידה של הביטקוין היא רק סממן של תופעה נרחבת יותר?

ביטקוין / שאטרסטוק
ביטקוין / שאטרסטוק

נובמבר היה חודש שבו נרשמה התפכחות מחודשת בתעשיית המטבעות הדיגיטליים. הביטקוין, מטבע הקריפטו הגדול בעולם, קרס בכ-40% מול הדולר והשלים ירידה של 80% מהשיא לפני כשנה. ירידות חדות נרשמו בכל המטבעות הדיגיטליים, שמחקו משוויים כ-120 מיליארד דולר בחודש האחרון, כאשר רבים מהם ירדו לרמות שפל של כל הזמנים. רק תשעה מטבעות נשארו עם שווי שוק של מעל 1 מיליארד דולר, בראשם הביטקוין, לעומת 14 מטבעות בסוף אוקטובר.

התפוצצות בועת הביטקוין
 התפוצצות בועת הביטקוין

אם 2017 היתה שנת החלום של המטבעות הדיגיטליים, עם עלייה של אלפי אחוזים במחירים של רבים מהם, 2018 היא שנת ההתעוררות. המטבעות הדיגיטליים מחקו בשנה האחרונה משוויים מעל 700 מיליארד דולר.

אבות רבים לקריסה

אפשר כמובן למצוא לא מעט סיבות לקריסה במטבעות הדיגיטליים דווקא בחודש האחרון, בראשם הצעדים שנקטה רשות ניירות הערך האמריקאית, שהטילה קנסות אזרחיים ראשונים נגד מייסדים שלא רשמו כחוק הנפקה של מטבעות חדשים ויצאה למלחמת חורמה באלפי יזמי בלוקצ'יין שעסקו בהנפקה ומסחר ללא רישוי ובניגוד לחוק. זה היה גם החודש שבו פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס תחקיר שממנו עלה כי הרבה מאוד מההייפ שסבב את עולם מטבעות הקריפטו היה תולדה של סיקור תמורת תשלום מצד מנפיקים של מטבעות.

רשימת הגורמים שבהם אפשר לתלות את קריסת מחירי הקריפטו עוד ארוכה, אך קשה לנתק את התפוצצות בועת המטבעות הדיגיטליים מהתופעה הרחבה יותר שראינו בשווקים מאז אוקטובר - החשש מההתנפחות במחירים של נכסים מורכבים, חברות "חלום" עם נכסים לא מוחשיים, מניות שרשמו בשנה האחרונה עליות מטאוריות בעיקר בזכות תחזיות לצמיחה אקספוננציאלית ו"שינוי סדרי עולם", שיובילו תחומים כמו רובוטיקה, בינה מלאכותית, קנאביס או מסחר באינטרנט. כזכור, גם הצמיחה של הביטקוין ודומיו נשענה על תחזיות אופטימיות קיצוניות כדוגמת "הביטקוין הוא הכסף החדש", "הבלוקצ'יין ישנה את כל פני התעשייה הפיננסית ותעשיות נוספות" ועוד.

רבות מהמניות בתתי הסקטורים האלה, נשענות על טרנדים לוהטים והן נהנו עד לשבועות האחרונים מעליות חדות על בסיס התחזיות האלה, כאשר במקרים רבים הן היו רחוקות מאוד מלהרוויח וגם היקפי ההכנסות שלהן היו עדיין זניחים. כולן חברות הפועלות בתחומים חדשים יחסית, שבהם המשקיעים רואים בעיקר את ההזדמנויות, אך מתקשים לתמחר במלואם את הסיכונים והאיומים.

כתבנו כאן על הביטקוין בדיוק לפני שנה (דצמבר 2017), כאשר המטבעות הדיגיטליים עוד נראו כהשקעה מנצחת. הזהרנו אז שיש בתחום הזה סימנים רבים מדי לבועה. היום מבט חטוף על הגרף של מחיר הביטקוין מראה עד כמה המטבעות הדיגיטליים דומים לנכסים אחרים שחוו התפוצצות בועה. את טירוף הביטקוין וקריסתו אפשר להשוות לבהלת הצבעונים במאה ה-17, בועת מניית הים הדרומי בבריטניה ב-1720 או בועת מניית חברת האחזקות מיסיסיפי בערך באותה תקופה וגם בועת הנאסד"ק בתחילת שנות ה-2000. הביטקוין עלה יותר מכולם - ולכן גם פוטנציאל ההתרסקות שלו הוא גבוה מאוד.

מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד ובחן את כל עליות המחירים בנכסים שונים ברחבי העולם מאז 1926, גילה כי ב-53% מהמקרים שהייתה עליית מחיר של 150% או יותר במחיר הנכס, בתוך שנתיים או פחות נרשמה צניחה במחיר של 40% או יותר לאחר מכן. הביטקוין עלה ב-2,500% ב-2016-2017, כך שאין ספק שהנחיתה הפעם כואבת עוד יותר. בשיאו, נגע מחיר המטבע ב-20 אלף דולר, לעומת פחות מ-4,000 דולר כיום.

אין ספק כי בדיוק כמו בטרנדים אחרים, יש לא מעט היגיון בבסיס שעומד מאחורי המטבעות הדיגיטליים. הרעיון של ביצוע תשלומים באינטרנט ואלטרנטיבה למזומן, במטרה להימנע מהתלות במטבעות שמונפקים על ידי הבנקים המרכזיים השונים בעולם, מתאים לתפיסה שבה השימוש בדיגיטל הולך ותופס חלק גדול יותר מחיינו. גם הדרך החדשנית שפותחה לכריית הביטקוין, הבלוקצ'יין, היא טכנולוגיה פורצת דרך שכבר כיום יכולה לשמש בסיס להצפנת נתונים ושמירה מאובטחת של מידע בתעשיות רבות, כולל התעשייה הפיננסית.

אך מכאן ועד הנפקת מעל 2,000 מטבעות על ידי כל מי שמתחשק לו, בלי שום פיקוח (לפחות עד התקופה האחרונה), תוך לא מעט נזקים למשקיעים רבים והיעלמות בין-לילה של חלק מהמטבעות או המנפיקים - כל אלה הסבו לא מעט נזקים לתעשייה כולה. לפי שעה, גם השימוש הכלכלי במטבעות הדיגיטליים נמוך, העמלות על השימוש במטבע מאוד גבוהות, עסקאות בשווי נמוך לוקחות לעיתים ימים ארוכים כדי לזכות באישור וגם קצב ייצור המטבע אינו עומד בציפיות. מעטות החברות הגלובליות הגדולות שמוכרות דרך האינטרנט מקבלות ביטקוין כאמצעי תשלום.

מה שדרוש להתאוששות

ייתכן ומוקדם להספיד את הביטקוין או את תעשיית המטבעות הדיגיטליים כולה, אך נראה כי לפחות בתקופה הקרובה, כל עוד השווקים תנודתיים ורבות ממניות הטכנולוגיה סובלות מהחשש לצמיחה עתידית ומעליית ריבית, פחות משקיעים יחפשו להיכנס לתחום. מנגד, יותר משקיעים ימשיכו לחפש חשיפה ליותר מוצרים פשוטים ומוכרים יותר, שבהם קל יותר להבין ולתמחר את הסיכונים. אנו רואים זאת בביצועים של השבועות האחרונים, כאשר מדדים כמו S&P 500 מפגינים ביצועים טובים יותר מאלה של מניות החלום - לראשונה מזה תקופה ארוכה.

מה שעשוי בכל זאת לשנות את המגמה ולגרום למשקיעים להגדיל מחדש את תאוות הסיכון והרדיפה אחר נכסי החלום, הוא שינוי במצב הרוח העולמי, האצה מחודשת בצמיחה, פתרון למלחמת הסחר בין סין לארה"ב שייצב את חזית הסחר, האטה או עצירה בקצב עליית הריבית בארה"ב, פתרון נוח לשווקים בסוגיית הברקזיט והגירעון האיטלקי וחזרה של משקיעים לשווקים המתעוררים. בנקודת הזמן הנוכחית, קשה לראות את כל הגורמים האלה מסתדרים בשורה אחת בתקופה הקרובה. 

■ הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע.