החוק ליצוא קנאביס רפואי מישראל עבר בקריאה ראשונה

גם אם החוק יעבור, עצם הייצוא עדיין תלוי בהחלטה של ראש הממשלה • שירי עדן, יועצת לקרן הנאמנות סלע קנאביס: "פוטנציאל הייצור של ארבע החברות הנסחרות בבורסה וכבר מייצרות קנאביס, הוא 40 טון כלומר כ-880 מיליון דולר הכנסות"

יואב קיש / צילום: אמיר מאירי
יואב קיש / צילום: אמיר מאירי

ברוב של 17 בעד ו-0 נגד, עבר היום בקריאה ראשונה החוק לייצוא קנאביס רפואי מישראל. החוק נועד לתת למשטרה סמכויות ותקציבים לפיקוח על חברות הקנאביס בישראל, כדי לאפשר למשרד לבטחון פנים בראשות השר גלעד ארדן, להסיר את התנגדותו לייצוא. החוק הוא יוזמה של יו"ר וועדת הפנים יואב קיש ושר האוצר משה כחלון.

גם אם החוק יעבור, עצם הייצוא עדיין תלוי בהחלטה של ראש הממשלה. נזכיר כי באוגוסט 2017 המליץ הצוות הבין משרדי, שכלל את נציגי האוצר, הבריאות, החקלאות, המשפטים, הכלכלה וביטחון הפנים, על ייצוא קנאביס מישראל. כ-280 חקלאים וכ-100 חברות ויזמים קיבלו מהמדינה אישור ראשוני להקמת חוות לגידול קנאביס רפואי המיועד ליצוא. עם זאת, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השהה את ההחלטה באופן שנתפס כלא לגמרי מובן על ידי השוק, ולא ברור מה עמדתו הסופית בעניין.

קיש אמר בעבר ל"גלובס" כי ללא הפתרון הזה לא תוכל להתקבל החלטת ממשלה בנושא. עם זאת, הוא נזהר מלהבטיח שכאשר תעבור החקיקה תתקבל החלטת הממשלה. ברמת העיקרון התהליכים אמורים להתקדם במקביל כאשר החקיקה מסירה את ההתנגדות של המשרד לביטחון הפנים למהלך. אם זה אכן החסם היחיד להחלטת הממשלה, כפי פורסם באופן רשמי, הרי שהמהלך אכן עשוי "לשחרר את הפקק". לעומת זאת אם ישנם אינטרסים נוספים העוצרים את המהלך, החקיקה הזו כנראה לא תשפיע על כך.

ארדן אמר אז כי: "לפני כשנה סיכמתי את התנאים הנדרשים לקידום הנושא עם משרד האוצר, אך הוא הפר את הסיכום ואף קיצץ את תקציב המשטרה ויכולות הפיקוח שלה ולכן החלטתי יחד עם יו"ר ועדת הפנים יואב קיש על קידום הצעת החוק שלו שתתן למשטרה את הסמכויות הנדרשות ותאפשר את תחילת הייצוא ללא עיכוב".

שירי עדן, מנכ"ל חברת נישות, יועצת לקרן הנאמנות סלע קנאביס, אומרת כי: "פוטנציאל הייצור של ארבע החברות הנסחרות בבורסה וכבר מייצרות קנאביס, הוא 40 טון כלומר כ-880 מיליון דולר הכנסות". ומי ייבא את המוצרים? כרגע קנדה שהיא השוק המוביל שבו ישנה לגליזציה מלאה של קנאביס, אינה מאפשרת בפועל ייבוא של קנאביס בפועל, אולם גרמניה, איטליה, פולין, יוון וצ'כיה הן שווקים פוטנציאליים, אשר כל אחת דורשת רישיונות ייבוא ספציפיים מכל חברה, אולם בעיקרון הייבוא אליהן מותר.