נעילה אדומה בשוקי אירופה: המדדים העיקריים איבדו מעל 1%

הירידות בעולם שיקפו את חוסר האמון של המשקיעים בהפסקת האש של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין • דיוני הברקזיט באיחוד החלישו את הליש"ט מול הדולר • היום יתקיים יום אבל בארה"ב על מותו של הנשיא ג'ורג' בוש ולא יתקיים מסחר בוול סטריט • יניב חברון: "אם להאמין לשוק האג"ח האמריקאי - אנחנו ערב משבר פיננסי"

בורסת יורונקסט/ צילום: Benoit Tessier
בורסת יורונקסט/ צילום: Benoit Tessier

סקירת המסחר בשוקי ההון בעולם: דיווחים שוטפים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח, סחורות, מגמות, מדדים והמלצות אנליסטים.

 

19:15

המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות שערים כאשר כל המדדים המובילים, דאקס , קאק  ופוטסי הבריטי , איבדו מעל 1%. גם המדד הכלל-אירופי סטוקס 600  איבד 1.16%.

במבט על מניות, היורדות הגדולות היו סיינט גוביין  ואלטראן בצרפת והרגריבס לנדאון  הבריטית.

יצרנית התרופות הבריטית שייר  בלטה בעליות.

17:30

המסחר בבורסות אירופה מתנהל תחת לחץ בהמשך לירידות החדות שנרשמו אמש בניו יורק, כאשר הנאסד"ק צלל בכ-4%. 

מדד הדאקס יורד כעת 0.9%, הקאק מאבד 1.1% והפוטסי הבריטי יורד 1%. 

בג'י.פי מורגן כתבו היום כי עלו הסיכויים להישארותה של בריטניה באיחוד האירופי, מ-20% (טרם המלצת היועץ המשפטי של האיחוד שלפיה לבריטניה הזכות לביטול הברקזיט באופן חד צדדי), לסיכויים של 40%. בתוך כך, הליש"ט המשיכה לטפס גם היום.

15:30

המגמה השלילית נמשכת בשוקי אירופה, מדד הפוטסי מוביל את הירידות ומאבד מערכו 1%, גם מדדי דאקס  וקאק  יורדים. מדד הפוטסי האיטלקי  שומר על יציבות. המדד הכלל-אירופי סטוקס 600  רושם ירידות גם כן.

בצרפת, מניית סיינט גוביין  יורדת לאחר שדירוגה ירד. בבריטניה, מניית הרגריבס לנדאון  נופלת אחרי הורדת דירוג, לעומתה, מניית יצרנית התרופות שייר  עולה לאחר שחברת טקאדה היפנית השתלטה עליה באופן מוצלח ורכשה את רוב המניות.

עוד בבריטניה, אתמול ראשת הממשלה תרזה מיי ספגה רצף של כשלונות באיחוד במהלך דיוני הברקזיט, שהוביל לנפילת הליש"ט מתחת ל-1.27 דולר.

12:30

בורסות אירופה נסחרות תחת לחץ כאשר הפוטסי הבריטי מאבד כ-1%, הקאק 0.9% והדאקס יורד 0.85%. הלחץ בשווקים מגיע לאחר הדרמה שנרשמה אתמול בוול סטריט, כאשר הנאסד"ק נפל 4% והבנקים בכ-5%.

יניב חברון, האסטרטג הראשי של אלומות, אמר: "אם להאמין לשוק האג"ח האמריקאי - אנחנו ערב משבר פיננסי, קריסה של השווקים שתגיע מהר מאוד למערכת הבנקאית, מה שיאלץ את הבנק המרכזי האמריקאי להפחית ריבית ואת הבנקים המרכזיים בעולם לחזור ולרכוש נכסים. בכל זאת ריבית - אין ממש מה להוריד שם. חלק מעקום התשואות האמריקאי ל-2-5 שנים התהפך אתמול והשיפוע הפך לשלילי, תופעה המתרחשת בעת של משבר פיננסי וכניסה למיתון בעקבות צפי של המשקיעים שהבנק המרכזי יאלץ להפחית ריבית כדי לתמוך בכלכלה. התשואות הממשלתיות לשנתיים עמדו ברמה של 2.805% ובזמן הזה התשואה ל-5 שנים, ירדה לרמה נמוכה יותר של 2.77%. גם הפער בין התשואות ל-1-10 שנים ירד מתחת לרמה של 0.2%, מה שיעיק מאוד על רווחי המערכת הבנקאית שם ולכן הוביל לצניחה של מניות הבנקים בארה"ב אתמול ב-5%. העקום האמריקאי מגלם כיום תרחיש מוזר של עליית ריבית לחודש דצמבר בהסתברות גבוהה ולאחר מכן הפחתת ריבית. אחרת קשה להסביר מדוע מישהו ירכוש אג"ח ל-5 שנים בתשואה של 2.79% כאשר אג"ח לשנה נותן תשואה של 2.7%".

לדברי חברון, "סביר כי משקיעי האג"ח פשוט נתקלו בפחד גבהים מתגלגל. החשש מהר החובות של הסקטור העסקי האמריקאי והגלובלי, מעליית המינוף של הסקטור הפרטי, החשש מעלייה בגירעון האמריקאי בעקבות רפורמת המסים של טראמפ והתייקרות הריבית על חובות אלו, החשש מפגיעה בכלכלה ובצמיחה בעקבות מלחמת הסחר עם סין ושאר החששות משקיעה של אירופה, השפעות הברקזיט וכו'. העלאת ריבית בחודש דצמבר, איתותים והדלפות חיוביות מהמשא ומתן עם הסינים וכניסת נתונים חיוביים נוספים מהכלכלה האמריקאית, יוכלו להפוך את המגמה בהמשך... בהנחה שיגיעו".

10:10

המסחר באירופה נפתח הבוקר בירידות שערים חדות: פוטסי , דאקס , קאק  וסטוקס 600 . המסחר באסיה ננעל במגמה שלילית: הנג סנג  , ניקיי , שנחאי , קוספי  ו-ASX 200  נסגרו בירידות. 

הליש"ט נחלשת ב-0.03% מול הדולר. האירו מאבד 0.08% מול הדולר. 

9:00

המסחר בבורסות אסיה מתנהל גם בשעה זו בירידות שערים. הנג סנג  ממשיך להוביל בירידות עם נפילה של מעל ל-1.7%. גם ניקיי , שנחאי , קוספי  ו-ASX 200  נסחרים במגמה שלילית. 

מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר השירותים התפרסם הבוקר. המדד עלה בנובמבר  ל-53.8 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר בחמשת החודשים האחרונים. באוקטובר עמד המדד על 50.8 נקודות. 

שר המסחר הסיני פרסם הבוקר הודעה כי הפגישבה בין ארה"ב וסין בסוף השבוע האחרון הייתה מוצלחת. הוא הוסיף כי שתי המדינות יפעלו להתקדם במו"מ בתוך 90 ימים. 

הבנקים באסיה נסחרים הבוקר במגמה שלילית. Mitsubishi UFJ Financial  ו-Nomura Holdings  היפנים נסחרים בירידות שערים. HSBC נופל בכ-2.5% בהונג קונג ו-China Construction Bank  נסחר בירידות קלות. גם הבנקים באוסטרליה נסחרים בירידות: Australia & New Zealand Banking Group , Commonwealth Bank of Australia ,National Australia Bank ,Westpac Banking Corp .

06:30

המסחר בבורסות באסיה מתנהל הבוקר (ד') במגמה שלילית. המדדים העיקריים מאבדים מערכם ובראשם מדד הונג קונג הנג סנג שמאבד יותר מ-1.5%. אחריו בירידות מדד ניקיי  שממשיך את הירידות מאתמול. גם מדד שנחאי , מדד קוספי  ומדד ASX 200  יורדים הבוקר.  

הספקות בקרב המשקיעים בנוגע למהימנות "הפסקת האש" במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שעליה הצהירו המנהיגים במפגש הפסגה G-20 בסוף השבוע האחרון, נותנים אותותיהם גם על המסחר בשוקי אסיה ואוסטרליה. 

גורמים בממשל האמריקאי אמרו כי ארוכה הדרך להשגת הסכם סחר בין המדינות והעצבנות בשווקים ניכרת. "השוק מעריך מחדש אם קרה משהו מוחשי במפגש הפסגה של טראמפ ושי", אמר ברנט שוטה, אסטרטג של Northwestern Mutual Wealth Management. "השוק מעוניין בצעדים קונקרטיים ולא רק בהצהרת כוונות להורדת תעריפים". לדבריו, הצהרת טראמפ בתחילת השבוע כי סין הסכימה לצמצם ולהסיר מכסים על רכבים אמריקאים הוכחשה על ידי היועץ הכלכלי של הבית הלבן, לארי קודלו.

המסחר בארה"ב ננעל אתמול בירידות חדות: נאסד"ק  נפל בכ-4% ו-S&P 500  ודאו ג'ונס  איבדו יותר מ-3%. מדובר בצניחה החדה ביותר בבורסה האמריקאית מאז הירידות באוקטובר האחרון. 

מניות הבנקים הובילו את הירידות: סיטיגרופ ג'י.פי מורגן צ'ייס Citizens Financial מורגן סטנלי , ריג'נס פייננשל  וCapital One  נפלו בחדות.

אתמול ננעלו גם השווקים באירופה בירידות: מדד דאקס ננעל בירידה של 1.1%, הקאק ירד 0.8% והפוטסי הבריטי איבד 0.5%.

היום יתקיים יום אבל בארה"ב על מותו של הנשיא ג'ורג' בוש ולא יתקיים מסחר בבורסות ארה"ב.