נתניהו: לקדם חקיקת בזק להגנה על נפגעות אלימות במשפחה; עפ"י הצעת החוק יוצמד צמיד אלקטרוני לגברים אלימים

ראש הממשלה הורה ליישם את הצעת החוק של איילת שקד ושל השר לביטחון הפנים גלעד ארדן • לעבריין או החשוד יוצמד צמיד אלקטרוני הכולל טכנולוגיית GPS, באמצעותו יהיה ניתן לעקוב אחר מקום המצאו של העבריין, מה שימנע האפשרות לאיים בהפתעה על קורבנותיהם • שקד: "לא הנשים נפגעות האלימות צריכות להתחבא - העבריינים המכים צריכים להיות המורחקים"

בנימין נתניהו/צילום:אלכס קולומויסקי
בנימין נתניהו/צילום:אלכס קולומויסקי

הממשלה התעוררה? יום לאחר ההד שיצרה מחאת הנשים נגד אלימות, מתחילים להינקט צעדים כנגד מגיפת האלימות נגד נשים. זאת, לאחר שמתחילת השנה נרצחו 24 נשים על ידי קרוביהן, שתי קטינות בנות 13 ו-16 רק בשבוע שעבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הבוקר (ד') בוועדת השרים למאבק באלימות שהתקיימה בראשותו, לקדם בחקיקת בזק וליישם את הצעת החוק של שרת המשפטים איילת שקד ושל השר לביטחון הפנים גלעד ארדן למלחמה בעבירות אלימות במשפחה באמצעות פיקוח טכנולוגי, שיגן על נפגעות אלימות במשפחה ויאפשר להם את החופש והטחון הראוי להם.

על פי הצעת החוק, יוצמד לעבריין או החשוד צמיד אלקטרוני הכולל טכנולוגיית GPS, באמצעותו יהיה ניתן לעקוב אחר מקום המצאו של העבריין או החשוד בכל מקום ובכל עת. באופן הזה תמנע האפשרות לאיים בהפתעה על קורבנותיהם. הטכנולוגיה החדשה תיתן בידי בתי המשפט כלי נוסף למאבק בתופעות של אלימות במשפחה, ותסייע בחיזוק ביטחונם של המאוימות.

נזכיר כי לפני שבועיים, הקואליציה הפילה את הצעת החוק להקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית למניעת אלימות נגד נשים. באותו היום, שצוין גם כיום המאבק הבינלאומי נגד אלימות כלפי נשים, ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו במקלט של נפגעות אלימות. 

"...אני גיליתי, כששוחחתי עם הנשים הללו, דבר שהדהים אותי - אישה אחר אישה, אחר אישה - גיליתי שאנחנו עושים מאמצים רבים ויהיו עוד יותר גדולים כדי לטפל בנשים הללו, במעונות ואחר כך בהמשך - מוכרחים לטפל בהן בהמשך גם משום שהאיום לא סר, והאתגר לא סר - אבל גיליתי שכמעט איננו עושים דבר לאלה שמחוללים את הפשע הזה. זה כאילו היינו מטפלים בטרור, וזה טרור לכל דבר, ואתה לא מטפל בטרוריסטים.

"משהו כאן לוקה בחסר. אני מבקש לגבש תכנית כדי לטפל לא רק בצד של הנפגעות, אלא גם של הפוגעים. הדבר הראשון, כמו שאמר שותפו הגדול של הרצל, נורדאו, על תורת המוסר - קודם כל אכיפה וענישה, אחר כך המוסר. וכאן אין לא אכיפה, לא ענישה, לא מוסר ולא צדק. יש רק פחד מתמשך וטראומה שקשה לתאר. רואים את זה גם אצל הנשים, רואים את זה גם עם הילדים הקטנים החמודים שרעייתי ואני ביקרנו אותם. זה הולך להשתנות".

"לשחרר את הנשים מלפיתת האלימים"

לפני כשנתיים פורסמו מסקנות דוח הוועדה הבין משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה שהקים השר גלעד ארדן כיו"ר ועדת השרים למאבק באלימות. הוועדה המליצה, בין היתר, לתקן את הוראות החוק כך שלבית המשפט תהיה סמכות להורות על שימוש באמצעים טכנולוגיים שיסייעו בהתמודדות עם אלימות במשפחה.

השימוש בצמיד אלקטרוני שיוצמד למי שקיבל צו הרחקה על רקע אלימות במשפחה, יאפשר לוודא כי צווי ההרחקה ממומשים וכן כי התנאים שקבע בית המשפט למשוחררים בערבות החשודים בעבירות של אלימות במשפחה אינם מופרים. הצמיד גם יאפשר לנפגעים לעקוב אחר מקום הימצאם של החשודים ובאופן הזה יאפשר להם לנהל את חייהם באופן חופשי יותר וללא חשש.

הצמיד הטכנולוגי יאפשר לוודא כי החשודים לא הפרו את אחד מהתנאים הבאים: איסור כניסה לאזור, יישוב או מקום מסוים, איסור להתקרב או להיפגש עם אדם מסוים, חובת הימצאות או מגורים באזור, ישוב או מקום מסוים, איסור יציאה ממקום מגורים וכדומה.

החוק יוגדר כהוראת שעה לשלוש שנים, כדי לבחון את יעילותו בטיפול בתופעת האלימות במשפחה.

שרת המשפטים איילת שקד: "לא הנשים נפגעות האלימות צריכות להתחבא - העבריינים המכים צריכים להיות המורחקים. זאת המטרה בהצעת החוק שאנחנו מובילים. בעזרת הטכנולוגיה החדשה נוכל להפוך את היוצרות ולשחרר את הנשים מלפיתת האלימים".

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן: "נשים צריכות להיות מוגנות ולהרגיש בטוחות ולא לחשוש מאלימות של מי שפגעו בהם. השימוש בצמיד האיתור יאפשר מענה מהיר ואפקטיבי להגנה על נפגעות האלימות במשפחה בכל רגע נתון ובעיקר יאפשר להן את החופש המגיע להן, ללא החשש שהגבר האלים יפר את צו ההרחקה או תנאי השחרור שלו. ובמקרה של הפרה, מערכת אכיפת החוק תוכל להתערב באופן מיידי".