ביטוח לאומי נפרד מהאוצר: את ההתנתקות הזאת חייבים לעצור

שר הרווחה כץ ומנכ"ל הביטוח הלאומי שפיגלר רוצים להשאיר את עודפי הגביה השנתיים, כ-20 מיליארד שקל, אצל הביטוח הלאומי • משרד האוצר אינו טלית שכולה תכלת, אבל כשכץ, שפיגלר ו-56 חברי מועצת הביטוח הלאומי שממונים על ידי שר הרווחה ינהלו את 'העודפים' שנגבים כחוק משכר של 3.5 מיליון עובדים - זו כבר הגזמה פראית

המוסד לביטוח לאומי / צילום: אייל פישר
המוסד לביטוח לאומי / צילום: אייל פישר

1. שני חברים יצאו להתנתקות - שר הרווחה חיים כץ ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר. תחת איומי פשיטת רגל ורעב של מקבלי קצבאות גויס תגבור חוץ: ח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני, ותגבור פנים: אורנה אנג'ל, חברה במועצת הביטוח הלאומי ויו"ר ועדת הביקורת של ועדת הכספים בביטוח הלאומי ונפתח מבצע התנתקות מהאוצר.

לא רוצים עוד להעביר את עודפי הגביה השנתיים - סביבות 20 מיליארד שקל - שהאוצר 'רוכש' מהם, לצרכים תקציביים בריבית מובטחת בתנאים משופרים. כץ ושפיגלר דורשים להשאיר את הכסף בכיסי הביטוח הלאומי, הם ישקיעו, ינהלו ויחליטו.

2. זה לא שמשרד האוצר הוא טלית שכולה תכלת, וזה לא שבאוצר - מהשר עד המנכ"ל, דרך ראשי האגפים, סגניהם ומשניהם - יושבים גאוני השקעה המתרחקים ממניפולציות. אבל כשכץ, שפיגלר ו-56 חברי מועצת הביטוח הלאומי - שממונים על ידי שר הרווחה, בהם נציגי מעסיקים, עובדים, ממשלה ו'מומחים מתחומים שונים' - ינהלו את 'העודפים' השנתיים שנגבים כחוק משכר של 3.5 מיליון אשה ואיש עובדים - זו כבר הגזמה פראית.

אם למשל, באיזשהו שלב יתברר שנפער חור עמוק - הביטוח הלאומי, ובטח לא כץ ושפיגלר, לא יוכל לסגור אותו. הוא אפילו לא יוכלו לגייס כסף בארץ או בחו"ל כדי לסגור את הגירעון כי רק האוצר יכול. זה בסמכותו החוקית של החשב הכללי.

3. עוד מילה על הביטוח הלאומי לפני שניגע במנהיגיו הפיננסיים. זו לא חברת ביטוח, גם לא לאומית. זה גוף בתוך משרד ממשלתי שמטפל (?) ברווחה. הביטוח הלאומי לא קובע את גובה הגבייה, לא את גובה הקצבאות וגם לא למי הן ניתנות ויינתנו.

זהו גוף ביצוע של מדינת ישראל, הוא יפשוט רגל אם מדינת ישראל תפשוט רגל. אפילו אם הם ינהלו את הקופה כך שהיא תשגשג ותפרח - הרי אם מדינת ישראל תפשוט רגל - זה לא יעזור לקצבאות הקשישים, הנכים, והמשפחות.

4. מי השניים שדורשים לקחת אחריות על מיליארדי השקלים? הראשון מאיר שפיגלר - המנכ"ל. הוא אכן עו"ד, ובעל תואר שני במנהל עסקים אבל ההיסטוריה המקצועית שלו פקידותית טהורה. יועץ בכיר למנהל מינהל מקרקעי ישראל, מנכ"ל משרד הדתות, ממונה בתי העלמין היהודים בירושלים, הרשות לשירותי דת במשרד רה"מ, סמנכ"ל בדואר והבכיר ביותר: מנכ"ל קק"ל. עם כל מה שלא-תקין אצל פקידי האוצר, הרזומה הזה לא ממש מבטיח את זקנתנו.

השני ומעל שפיגלר הוא שר הרווחה חיים כץ. נגיע ישר להווה: בפברואר 2018 המליצה המשטרה להעמיד לדין את כץ ובנו יאיר בשתי פרשיות פליליות: לחץ ואיומים על עובדים וניצול משאבי החברה הממשלתית התעשייה האווירית לתועלת אישית. שנתיים קודם נפתחה חקירה באזהרה נגד כץ ברשות לניירות ערך בחשד לרווחים באמצעות שימוש במידע פנים, קבלת שוחד ומרמה. עם איזשהו קשר לעסקי הגז של קובי מימון. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שוקל להעמידו לדין - לפני חודש וחצי ערך לו שימוע.

6050* - המוקד הטלפוני הארצי של הביטוח הלאומי. זקוקים לו קשישים, עולים, חולים.. תנסו להתקשר. תראו כמה זה (לא) יעיל.