המשרד להגנת הסביבה דוחה את בקשת נובל אנרג'י: לא יתיר פליטה לאסדת לוויתן

מהמשרד נמסר כי מבדיקות שביצע עולה כי כמות רכיבי הציוד באסדה תהיה גבוהה ממה שהוצהר על-ידי החברה • נובל תאלץ לשאת מחדש בכל העלויות הכרוכות בהגשה נוספת של בקשה להיתר הפליטה, בהיקף של מאות אלפי שקלים

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (ד') לחברת נובל אנרג'י, המפעילה את אסדת לוויתן, כי הוא דוחה את בקשתה להיתר פליטה במתכונתה הנוכחית. זאת, בשל פער הנוגע למספר הרכיבים הצפויים להיות באסדה.

בבקשה של נובל שעודכנה ביוני 2018, צוין כי יהיו באסדה 1,403 רכיבי ציוד בעלי פוטנציאל דליפה של חומרים אורגניים - מה שעשוי להיות מקור פליטה. מומחי המשרד להגנת הסביבה, שבחנו את סבירות הנתונים ואת הבקשה, דרשו מנובל לבצע גם בדיקה חוזרת של מספר זה.

לאור הבדיקה החוזרת, שבוצעה על ידי חברה חיצונית, באוקטובר 2018 נובל עדכנה כי מספר הרכיבים העדכני הוא 8,852 רכיבים - שינוי מהותי שלא ניתן לקבלו. לאור זאת, המשרד להגנת הסביבה דוחה את בקשתה הנוכחית של נובל.

משמעות דחיית הבקשה היא, בין השאר, כי על נובל לשאת מחדש בכל העלויות הכרוכות בהגשה נוספת של בקשה להיתר הפליטה, בהיקף של מאות אלפי שקלים.

משותפות לוויתן נמסר בתגובה:

"שותפות לוויתן מעריכה את חשיבות עבודתו ופיקוחו של המשרד להגנת הסביבה. כחלק מההערכות מקצועית ולבקשת המשרד להגנת הסביבה נערכה בדיקה שבעקבותיה עודכן מספר הרכיבים באסדה. בדיקה נוספת מטעם צד שלישי שבוצעה עבור נובל אנרג'י על ידי חברה חיצונית מצאה כי בהתאם למודלים המחמירים הנהוגים לאסדות בים הצפוני אין שינוי מהנתונים שמסרה החברה עד כה ביחס לפליטות. לבקשת המשרד נגיש בקשה להיתר פליטה בהתאם למספר הרכיבים החדש. יחד עם זאת, אנחנו נוקטים בצעדים שיבטיחו כי הפליטות יהיו מתחת למספר עליו הצהרנו במקור כדי לעמוד בהתחייבות שלנו ואף מתחת למה שהובטח. כפי שעשינו עד כה, נמשיך לפעול בשקיפות ובאחריות מול המשרד להגנת הסביבה ומול הציבור. אסדת לוויתן שנבנית בטכנולוגיה הטובה ביותר ובסטנדרטים המחמירים של ה -OECD תחל להזרים גז בסוף שנת 2019, היא לא תפגע באכות האוויר ביבשה ובחוף, לא תזהם את הים ותביא לשיפור משמעותי באכות האוויר בישראל"