הקפיצה התמוהה של 1% במדד ת"א 35 מחוץ לשעות המסחר בבורסה בתל אביב

בסוף יום המסחר ת"א 35 הצביע על ירידה של 0.77%, אבל שער הנעילה היה זהה לשער הפתיחה • בסביבת הבורסה מסבירים כי הסיבה נעוצה בגריעת מניית סודהסטרים מהמדדים • נותר לשאול האם זו הפעם הראשונה שחברה בסדר גודל כמו סודהסטרים נגרעת ממדדי ת"א?

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

סוחרי שוק ההון בשוק המקומי הופתעו לגלות היום (ד') בתום המסחר בבורסה בתל אביב כי מדד ת"א-35  רשם ירידה של 0.77% בסוף יום המסחר, אבל באופן תמוה, שער הנעילה היה זהה לשער הפתיחה של המדד הבוקר. 

מבדיקת "גלובס" עולה כי גריעתה של סודהסטרים ממדדי הבורסה, נוכח מכירתה לפפסיקו, הביאה למצב בו רק לאחר כשעה מסגירת המסחר נקבעו שערי הנעילה למדדים שאירחו את סודהסטרים עד למחיקתה מהבורסה בתל אביב, ולא כפי שהיה נראה בשעה 17:26, זמן נעילת המסחר.

גורמים בסביבת הבורסה מסבירים כי "מדובר ב-6 מדדים שבהם נמצאת סודהסטרים. בגלל שהחברה נגרעה היום מהמסחר, כתוצאה ממיזוג במזומן, אז מדד הנעילה מחושב כאילו שער הנעילה של סודהסטרים היה השער שנקבע בהצעת המיזוג במזומן, כך שאין שום טעות".

האם זו הפעם הראשונה שחברה בסדר גודל כמו סודהסטרים נגרעת מהמדדים? נראה שלא. רק בסביבות השעה 18:10 פרסמה הבורסה כי שער הסגירה של מדד ת"א 35 נקבע על 1,637.51 נקדות. כלומר, מדד ת"א-35 למעשה סגר את יום המסחר בעלייה של 0.35%, ולא בירידה של 0.77% כפי שנרשם בנעילת המסחר - ובכך נרשמה תנודה של כ-1% באופן שלא נראה אחרת מאשר טעות.

ת"א 35 / צילום: מתוך אתר הבורסה
 ת"א 35 / צילום: מתוך אתר הבורסה