בשוק המט"ח: הדולר האוסטרלי צונח כ-1%; הדולר מטפס

המעצר של סמנכ"לית הכספים של וואווי מעלה את הסברה כי ארה"ב לוקחת צעד קדימה בלחץ על סין סביב מלחמת הסחר • הדולר האוסטרלי מאבד גובה מהחשש לפגיעה ביצוא האוסטרלי לסין • בשוק המקומי יתרות המט"ח של בנק ישראל עלו בכ-1.1 מיליארד דולר בסוף נובמבר לעומת החודש הקודם • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

חלפן בטהראן מחליף דולרים / צילום: רויטרס, Essam Al Sudani
חלפן בטהראן מחליף דולרים / צילום: רויטרס, Essam Al Sudani

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום (ה') על רקע המעצר של סמנכ"לית הכספים של חברת וואווי בקנדה, לבקשת הרשויות בארה"ב, מה שמטיל צל נוסף על האפשרות לסיום מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. אם הדולר סבל מלחץ מכירות בשל האפשרות לסיום מלחמת הסחר, כעת המצב התהפך נכון להיום, והדולר (DXY) מתחזק 0.1%. 

האירו נסחר ללא שינוי מהותי סביב 1.133 דולרים; הין מאבד 0.3% מול הדולר ל-112.8 דולרים; הליש"ט נסחרת ללא שינוי סביב 1.273 דולרים; הדולר האוסטרלי צונח 1% ל-0.719 דולרים; מול השקל הדולר עולה 0.15% לרמה של 3.729 דולרים; האירו נסחר ללא שינו מול השקל סביב 4.226 שקלים.

מאנג וואנזו, סמנכ"לית הכספים של תאגיד התקשורת הסיני וואווי (Huawei) מוחזקת במעצר בוונקובר שבקנדה, בחשד כי הפרה את הסנקציות האמריקאיות על איראן - כך נמסר מהמחלקה המשפטית של קנדה, לפי דיווח ב"רויטרס". לא צוין מה בדיוק אופי החשדות נגדה. מאנג, שהיא גם בתו של מייסד החברה, רן ז'נגפיי, נעצרה כבר לפני כמה ימים, ב-1 בדצמבר, וביום שישי תובא לדיון בעניין הסגרתה לארה"ב בבית המשפט הקנדי. הסברה בשוק היא כי המעצר מהווה חלק מהמהלך של ארה"ב ללחוץ על סין באיום שמטרתו להגן על האינטרסים של ארה"ב.

בשוק המקומי, בנק ישראל פרסם את יתרות המט"ח לסוף חודש נובמבר, שלפיהן אלו הסתכמו ב-115 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 1.145 מיליארד דולר לעומת סוף החודש הקודם. בכך, מהוות יתרות המט"ח של בנק ישראל 31.4% מהתוצר. העלייה מוסברת מרכישות של 218 מיליון דולר כל פי תכנית הרכישות שנועדה לקזז את ההשפעה מהקפת הגז בישראל על שער החליפין; העברות ממשלה מחו"ל בסך 309 מיליון דולר; ושערוך יתרות מטבע חוץ בסך 623 מיליון דולר. בנק ישראל לא ביצע רכישות מט"ח כדי לתמוך ביצואנים.