קריסת קואופ: המירוץ לרכישת רשת הקמעונאות יוצא לדרך

ל"גלובס" נודע כי נאמני הרשת, עו"ד שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב, יבקשו מביהמ"ש כבר בשבוע הבא לאשר את מכירתה כעסק חי שכולל את 42 הסניפים ואת פעילות הסחר ל-130 מכולות במושבים • היום הגישו הנאמנים בקשה לביהמ"ש לאפשר מימוש הדרגתי של תווי קנייה שנמצאים בידי עשרות אלפי צרכנים ושהיקפם מוערך בכ-14 מיליון שקל

קואופשופ / צילום:: בר אל
קואופשופ / צילום:: בר אל

המרוץ לרכישת הקואופ יוצא לדרך: נאמני רשת הקמעונאות הקורסת קואופ תגיש כבר בשבוע הבא בקשה לביהמ"ש לפרסם הזמנה להצעת הצעות למכירת הרשת - כך נודע ל"גלובס". עו"ד שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב, נאמני הרשת שנקלעה לקשיים תזרים וחובות בהיקף של כ-200 מיליון שקל, יבקשו לאשר כי היא תוצע למכירה כעסק חי, כלומר כמקשה אחת שכוללת את 42 הסניפים ואת פעילות הסחר ל-130 מכולות במושבים. הנאמנים מעוניינים לבצע את המכירה מהר ככל האפשר, כך שהרוכש ייהנה כבר ממכירות עונת הפסח שהן משמעותיות לענף.

ניתן להעריך כי הניסיון למכור את הפעילות כמקשה אחת יהפוך את הליך המכירה למאתגר יותר, שכן מרבית השחקנים בענף הקמעונאות שהתעניינו ברכישה מעוניינים קודם כול בחנויות שבבעלות הרשת, בייחוד הרווחיות שבהן בירושלים ובנתניה. כפי שנחשף ב"גלובס", מספר רשתות מעוניינות לרכוש את סניפי הרשת הקורסת, ביניהן ויקטורי, רמי לוי, מחסני השוק וזול ובגדול. גם שופרסל עשויה להתעניין בפעילות הסחר למכולות, שכן היא מפעילה בעצמה פעילות דומה למושבים באזור השרון.

נזכיר, כי מתוכנית ההבראה של חברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס שצורפה לבקשת הקפאת ההליכים של קואופ עולה, כי מתוך 42 הסניפים שבבעלות הרשת, 21 מהסניפים מפסידים סכום של קרוב ל-11 מיליון שקל בשנה. עיקר ההפסד מגיע מהסניפים בקצרין, במעלה אדומים, בגבעתיים, ביבנה, בעפולה, בבנימינה ובנהריה. לעומתם מפעילה החברה כ-21 סניפים שרושמים רווח שנתי של כ-40 מיליון שקל.

מספרי הקואופ
 מספרי הקואופ

להגדיל בהדרגה את הקניות 

עוד נודע ל"גלובס", כי נאמני קואופ הגישו היום (ה') בקשה לבית המשפט לכבד את תווי הקנייה שנמצאים בידי עשרות אלפי צרכנים, ומסתכמים, להערכת הנאמנים, בסכום של כ-14 מיליון שקל. נציין, כי בהליך של הקפאת הליכים לרשתות קמעונאות אסור מבחינה משפטית לכבד תווי קנייה שכן מדובר בהעדפת נושים. כך נוצר מצב שכל מי שנותר עם תווי קנייה למעשה מאבד את כספו באופן מלא.

"בקשה זו מוגשת בדחיפות, בשים לב לעובדה כי אי כיבוד תווי הקנייה, מאז ניתן צו הקפאת ההליכים נגד האגודה השיתופית, גורם לתרעומת קשה בקרב הלקוחות ובשל כך נגרמת פגיעה בלתי הפיכה לקניינה העיקרי של החברה - המוניטין שלה וציבור הלקוחות שלה", כותבים נאמני הרשת לביהמ"ש.

הנאמנים מעוניינים כי ביהמ"ש יאשר להם, באופן דומה למה שנעשה בזמנו עם רשת הקמעונאות קלאבמרקט שקרסה, לכבד את תווי הקנייה. הרעיון הוא לאפשר ללקוחות לנצל את תו הקנייה באופן הדרגתי. כך, הרשת אמנם תפסיד רווח על הקנייה הנוכחית, אך תגדיל בהדרגה את הקניות בה ותעודד את הלקוחות לשוב לחנויות.

כך, בכפוף לאישור הבקשה ניתן יהיה לממש את התווים במלוא ערכם הנקוב, אך עד לסכום השווה לשיעור של 20% משווי העסקה. את יתרת התשלום בגין אותה עסקה יידרש הלקוח לבצע באמצעי תשלום אחרים. כך, למשל, ברכישה בסכום של 1,000 שקל, ניתן יהיה לעשות שימוש לכל היותר בתווי קנייה בסך של 200 שקל. עם זאת, מימוש התווים ניתן יהיה לביצוע במהלך תקופת הקפאת ההליכים בלבד. עם תום תקופת הקפאת ההליכים או במקרה שבו תימכר פעילות החברה - יפקע ההסדר.

פיטורים וקיצוץ בשכר עובדי המטה 

במקביל לפעולות הללו, נודע ל"גלובס" גם כי הרשת צפויה לבצע כבר בתחילת השבוע הבא פעולות התייעלות במטה החברה, לפטר עובדי מטה (ולא קופאיות וקופאים) ולבצע קיצוצים מסיביים בשכרם של העובדים. על אף שביהמ"ש העניק לנאמנים שלושה שבועות להגשת דוח ראשוני על פעילות החברה, הוא צפוי להיות מוגש כבר בתחילת השבוע הבא, והקיצוצים במטה צפויים להתרחש במסגרת זו. נכון להיום, מעסיקה הרשת בסך הכול כ-940 עובדים, כשמחזור המכירות השנתי שלה ב-2017 הסתכם בכ-780 מיליון שקל.

בכל אופן, מבקשת הקפאת ההליכים ותוכנית ההבראה מתעוררות שאלות רבות בנוגע לניהולה של החברה. מתוכנית ההבראה (שטרם יושמה וספק אם תיושם לאור העברת הניהול לידי הנאמנים) עולה כי במטה של החברה מועסקים 110 עובדים - נתון יוצא דופן בסדר הגודל שלו לעומת שחקניות שגדולות מהרשת בהרבה. בפרומתאוס, שייעצה כאמור לקואופ, הומלץ לקצץ 62 עובדים מתוך מצבת כוח האדם של המטה ובכך להוריד את ההוצאות ב-18 מיליון שקל בשנה. "יש שם עובדי מטה שהשתכרו סכומים לא שגרתיים" אמר ל"גלובס" גורם מעורה.

אתמול אישר ביהמ"ש את בקשתם של הנאמנים לשלם סכום של כ-4.6 מיליון שקל לעובדים בגין עבודתם בחודש נובמבר. זאת, שכן עם כניסת קואופ להקפאת הליכים נותרה החברה חייבת לעובדיה, בין היתר, את שכר עבודתם בגין התקופה מתחילת נובמבר ועד למועד מתן צו ההקפאה, שהחל ממנו משולם השכר מקופת הנאמנים.

חזרה לעבוד עם ספקים 

מוקדם יותר השבוע אישר ביהמ"ש המחוזי בירושלים מימון ביניים לקואופ בהיקף של 15 מיליון שקל לתקופה של חצי שנה, וזאת על מנת להמשיך ולהפעיל את הרשת עד למכירתה הצפויה. היום בקופת הנאמנות קיים סכום של 18-19 מיליון שקל שמאפשר לנאמנים להחזיר את הרשת לפעילות. הרשת חזרה לעבוד עם רוב הספקים בתנאי אשראי קצרי מועד (שבוע עד עשרה ימים), ולא במזומן כפי שנכפה עליה קודם על-ידי ספקיות המזון הגדולות שחששו מקריסתה.

קואופ היא חברה פרטית שנוסדה בשנת 1992 ועוסקת בהפעלת רשת השיווק קואופ שופ, כשבנוסף היא עוסקת בפעילות רכש מרוכז של מוצרי מזון והפצתם עבור למעלה כ-130 מכולות ומינימרקטים במרחב הכפרי. קואופ שופ פועלת בעיקר במרכזי הערים עם חנויות קטנות שממוקמות בשכונות בשטח של 660 מ"ר, אשר עובדות על רווח גולמי גבוה יחסית. אלא שמבנה הפעילות שלה יוצא דופן ונחשב ללא שגרתי בנוף העסקי בכלל ובנוף הקמעונאי בפרט, שכן היא בנויה כאגודה שיתופית שבה מחזיקים כ-12 אלף חברים במה שמכונה יחידות השתתפות. שווי המניות שלהם, כך עולה מבקשת הקפאת ההליכים, מסתכם ב-28 מיליון שקל.