משהו נמצא בארון של טראמפ, והדמוקרטים עומדים למצוא אותו

נשיא ארה"ב מתכונן לסיבוב המכריע של המערכה על נשיאותו

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

ב-48 השעות האחרונות התחילה להצטייר תמונת הפוליטיקה האמריקאית ב-2019: הנשיא טראמפ נערך לקרב על עצם נשיאותו.

בסוף השבוע התחיל להיוודע היקף החשדות הפליליים נגדו, גם בחקירת המעורבות הרוסית בבחירות וגם בעבירות על חוקי מימון הבחירות.

אין זאת אומרת שהתביעה תנסה להגיש כתבי אישום. ממילא הדרך היחידה לשפוט נשיא ולהעניש אותו היא באמצעות משפט הסנאט, מה שקרה רק פעמיים בתולדות ארה"ב. אין עוד מנוס מלהניח, שבמהלך 2019 אמנם ייעשה ניסיון ליזום את העמדת הנשיא למשפט. זה תהליך המכונה באנגלית 'אימפיצ'מנט' (impeachment). הוא מתחיל בוועדת המשפטים של בית הנבחרים, ונמסר לבסוף להצבעה במליאת בית הנבחרים. אם נמצא לו רוב, הנשיא מועמד למשפט במליאת הסנאט.

זה לא היה יכול לקרות בשנתיים האחרונות, מפני שלרפובליקאים היה רוב בשני בתי הקונגרס. הרוב הזה אבד להם בבית הנבחרים. אין זאת אומרת בהכרח, שהרוב הדמוקרטי החדש ירצה ליזום משפט הדחה בסנאט. זה תהליך מסובך וארוך, העלול להזיק ליוזמיו עוד יותר ממה שיזיק לנשיא.

שאלת האימפיצ'מנט תלויה בכובד החשדות. ביום ו' נודעו בפעם הראשונה חלק מן החשדות הקונקרטיים, והם שכנעו מספר ניכר של משקיפים, שהאיום על הנשיא כבד עכשיו יותר ממה שהיה. החשדות לא התפרסמו בתור שכאלה. הם נכללו בנימוקי הענשה, שהתביעה הגישה בעניינו של מייקל כהן, לשעבר פרקליטו של דונלד טראמפ ואיש סודו לפני שנבחר לנשיא.

"דמי לא-יחרץ"

כהן הודה באשמתו במסגרת עיסקה חלקית עם התביעה. הוא מסר בין השאר שתי הצהרות, הנוגעות לנשיא במישרים. באחת הוא מאשר שב-2015, כאשר טראמפ התחיל את מערכת הבחירות שלו, הוא, כהן, היה בקשר עם קצין ביון רוסי לשעבר, כדי ליזום "איגבור (סינרגיה) פוליטי" של רוסיה למטה הבחירות של טראמפ; בשנייה, כהן מאשר שטראמפ הורה לו לשלם דמי-לא-יחרץ לשתי נשים, שטענו כי היו להם יחסי מין איתו (שחקנית בסרטי פורנו ודוגמנית "פלייבוי").

דמי-לא-יחרץ כשלעצמם אינם עבירה. אבל הואיל וכהן טוען שהם שולמו לאחר שטראמפ הציג את מועמדותו לנשיא, משתמעת מהם הפרה של חוקי המימון. בעיני החוק, כל כסף המשמש מועמד כדי לקדם את מועמדותו, צריך דיווח לשלטונות. התשלומים האלה לא דווחו, וזמן רב הם הוכחשו, הן בידי כהן והן בידי טראמפ.

התביעה אומרת, כי כהן שילם את הכסף "בכוונה להשפיע על הבחירות לנשיאות", ו"בתיאום עם אדם מס' 1 ובהוראתו". 'אדם מס' 1' במסמכי התביעה הוא דונלד טראמפ. בלשון החוק האמריקאי הוא בחזקת "שותף לא-מואשם לדבר עבירה" (unindicted co-conspirator).

הגילוי על הקשר עם קצין הביון הרוסי מעניק ביסוס לכאורה לחשד של שיתוף פעולה נסתר (collusion) בין טראמפ לרוסיה. אף זו עבירה על חוקי הבחירות. אם אפשר לייחס לשיתוף הפעולה הזה החלטות פוליטיות שהנשיא קיבל לאחר השבעתו, פוטנציאל ההפללה מרחיק לכת. הוא כולל מה שמנסחי החוקה האמריקאית הגדירו כ"פשעים ועבירות" (Crimes and Misdemeanors) לצורך העמדת נשיא לדין.

על זה צריך להוסיף את עדותו של כהן, שעליה דיווחה התביעה לבית המשפט עוד בסוף החודש שעבר, שהוא עמד בקשר עם יחידים בממשלת רוסיה, כדי לקבל את ברכתם להקמת 'מגדל טראמפ' במוסקבה (טראמפ לא היה הקבלן, הוא רק מכר את הזכויות על שמו). על פי דיווחים בתקשורת, כהן הציע להעניק את דירת הגג במגדל (שווי של 50 מיליון דולר) לאחד, ולדימיר ולדימירוביץ' פוטין. הוא עשה כן לאחר שבן-שיחו הרוסי של כהן אמר לו, כי "אין ערובה טובה יותר לפרויקט מאשר הסכמתו" של נשיא רוסיה.

יתר על כן, בדוח התביעה לבית המשפט בניו-יורק כלול גם רמז, הצריך להדריך את מנוחתם של אנשי הנשיא. נאמר בו, שמשרד החוקר המיוחד קיבל מכהן מידע מועיל על עניינים דיסקרטיים, הנוגעים לרוסיה, ועומדים ביסוד החקירה.

את תצהירי התביעה אפשר לקרוא במלואם, בפורמט PDF, בקישור הבא, http://tinyurl.com/cohen-osc-court.

"עזרה ניכרת"

לתצהירים בניו-יורק קדמו תצהירים בבית משפט במדינת וירג'יניה, סמוך לוושינגטון הבירה. שם עומד להיגזר דינו של הגנרל בדימוס מייקל פלין (Flynn), מי שהיה זמן קצרצר יועץ הנשיא לביטחון לאומי, לפני שהסתבך בשקרים, ופוטר. פלין עשה עיסקת הודאה מקיפה עם התביעה.

בניגוד לתיק כהן, שבו התביעה מבקשת עונש מאסר משמעותי (הערכה: ארבע שנים לפחות), היא מציעה לבית המשפט לפטור את הגנרל מן הכלא, מפני שהעניק "עזרה ניכרת" לחקירת התפקיד הרוסי. איזו "עזרה ניכרת" יכולה לפטור מעונש? אין מנוס מלהניח שהיא נוגעת לקשרים בין מטה הבחירות של טראמפ, שפלין היה חלק ממנו, לבין רוסיה.

הנשיא אינו מאמין בשתיקה, או בהתעלמות. הודעת ניצחון בקעה מחשבון הטוויטר שלו למשמע החדשות מבית המשפט. הוא הכריז, שהגילויים החדשים הם הוכחה חותכת, שלא היה שיתוף פעולה נסתר בינו לרוסיה. ייתכן כמובן שהצדק אתו, ולא היה שיתוף פעולה כזה. אבל הוא מן המעטים הסבורים שתצהירי התביעה מאשרים את גירסתו.

ממשלת ארה"ב על כל רשויותיה מאיטה עכשיו, בצל עצי חג המולד. הרפובליקאים בבית הנבחרים מנסים לסחוט את הטיפות האחרונות משליטתם המסתיימת וּהולכת בבית הנבחרים. הם גררו את המנהל המודח של הבולשת הפדרלית, ג'יימס קומי, שנוא נפשו של הנשיא, לחקירת שתי-וערב בדלתיים סגורות בפני שתי ועדות של בית הנבחרים.

בשיטה האמריקאית, מפלגת הרוב מחזיקה בכהונות היושב ראש של כל הוועדות. לוועדות יש סמכות חקירה, ויושבי הראש מורשים להוציא צווי הבאה לעדים ולחומר. הרפובליקאים ניצלו את הסמכות הזו בשמונה השנים האחרונות, תחילה כדי למרר את חייהם של ברק אובמה ושל הילארי קלינטון, ואחר כך כדי לסכל חקירות ממשיות של דונלד טראמפ.

הפטישים עוברים

בחמישה בינואר יעברו כל פטישי היושב ראש לידי הדמוקרטים, ואין כלל ספק שהם יתחילו למרר את חיי טראמפ. מנוי וגמור איתם לחזור ולפתוח חקירות שהרפובליקאים סגרו, או לפתוח חקירות שהרפובליקאים סירבו לנהל. רשימת צווי ההבאה כוללת את נאמני טראמפ וכנראה גם את ילדיו.

תוכנית הסאטירה הפופולרית של רשת אן.בי.סי, "סאטרדיי נייט לייב", נפתחה אתמול בשידור חי מ'מגדל טראמפ' במנהטן. בניו של טראמפ נפגשים בחדר השינה.

אריק מתלונן ש"משהו נמצא בארון שלו". דונלד ג'וניור מניח את דעתו. אין לו מה לדאוג, והוא יפתח את הארון כדי להוכיח לו. הוא פותח, ומוצא שם את החוקר המיוחד רוברט מולר (רוברט דה נירו). מולר מתיישב לצד מיטתו של אריק.

אריק אומר לו, "אומרים שאתה הדבר הגרוע ביותר שקרה לאבי". מולר משיב, "לא, אריק, הדבר הגרוע ביותר שקרה לאביך זה שהוא נבחר לנשיא". נראה. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny