גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אדי התקווה של יצוא הקנאביס: שווי השלדים הבורסאיים בתחום מתנתק מהמציאות

רפורמת הקנאביס הרפואי שאושרה השנה ניפחה באזז בקרב חברות ציבוריות דלות פעילות ● הציפיות ללגליזציה ולאישור יצוא, וגאות בשוקי הקנאביס באמריקה, הביאו לזרימת כסף חם ל"שלדי הקנאביס" המקומיים ● מי הן החברות הבולטות בתחום בבורסה של ת"א, וכמה הן קרובות להגשמת החלום הירוק

מניות קנאביס
מניות קנאביס

הכסף החם של המשקיעים בת"א זורם בשנה האחרונה ל"שלדי הקנאביס", חברות דלות פעילות שהימרו על התחום האופנתי, בד בבד עם מותו של הטרנד הבורסאי הקודם - פעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים.

בבורסה של ת"א נסחרות כיום לא פחות מ-15 חברות הפועלות או שהצהירו על כוונתן לפעול בתחום הקנאביס, שחלקן נסחרות בשווי של מאות מיליוני שקלים, והשווי המצרפי של כולן עומד על כמיליארד שקל.

כל זה לא היה לפני קצת יותר משנה. רפורמת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות, ציפיות ללגליזציה ולאישור יצוא, והגאות אדירה בשוק זה בארה"ב וקנדה, הובילו לעניין רב בשוק גם מצד מי שה"חומר" עצמו רחוק ממנו, ולגל של רכישות ומיזוגים של חברות הפועלות בתחום.

לחלק מהחברות הבורסאיות יש כבר פעילות ממשית בתחום, לאחר שביצעו השקעות במי מ"שמונה החלוצות" - חברות קנאביס שהוקמו על ידי חקלאים ופעלו בשוק לפני שנכנסה לתוקף רפורמת הקנאביס החדשה באפריל השנה. חברות אלה הן היום היחידות שכבר מייצרות ומוכרות קנאביס בישראל, והיחידות מבין החברות הבורסאיות שיש להן עסקי קנאביס פעילים.

עם זאת, הרפורמה החדשה מאפריל העניקה רישיונות לגורמים רבים יותר - כמה מאות גופים קיבלו רישיון עקרוני לגדל קנאביס, כשהראו שיש להם קרקע וגישה למים. על בסיס הרפורמה החדשה יהיו ארבעה תקנים שונים: גידול, ייצור במפעל, הפצה ומכירה.

ועדיין, חלומותיהם של משקיעי הקנאביס בבורסה תלויים במידה רבה בכך שיאושר יצוא מישראל. לא ברור האם ומתי יאושר יצוא שכזה, והאי ודאות בנושא גבוהה. ההחלטה תלויה כנראה בראש הממשלה בנימין נתניהו, שעדיין לא חשף את דעתו בעניין ודחה את קבלת ההחלטה בפועל מספר פעמים. בינתיים כמעט כל חברות הקנאביס הנסחרות בבורסה מקימות פעילות נוספת בחו"ל.

נכון להיום, שוק הקנאביס הישראלי צורך בערך טון בשנה, והצמיחה בו צפויה להיות הדרגתית. טון אחד היא בערך כושר הייצור של הקטנה בין החברות הפועלות בשוק, ולכן אם תוגבל הפעילות לישראל בלבד ולא יאושר היצוא, ייווצר עודף כושר ייצור בישראל.

בשנה הקרובה אנו צפויים לגלות מי מצליח לייצר קנאביס על פי התקנות החדשות, מי ממנף את קשריו וחוזיו בחו"ל לפעילות אמיתית ומניבה, האם הממשלה תאשר את היצוא והאם יותר להון זר לזרום אף הוא לשוק הקנאביס הישראלי? והאם, בסופו של דבר מדובר בבועה או בדבר האמיתי?

חברות נוספות שמעוניינות לפעול בתחום הן: יו ניבו,תפן, הון אחזקות (קנביט) ודירקט קפיטל (קנאשור), אשר מעוניינות לפעול על בסיס הרפורמה החדשה, כמו טוגדר ומדיוי. לכל אחת מהן יתרונות וייחוד משלה. טוגדר ומדיוי היו חלוצות התחום ולכן בחרנו להציג דווקא אותן בטבלה, אך אין מניעה כי דווקא חברות אחרות יפרצו בסופו של דבר וישתלטו על השוק. יו ניבו (שהייתה די פארם), תפן והון אחזקות (קנביט) פועלות כמו מדיוי וטוגדר להקים פעילות גידול וייצור קנאביס בישראל, ולכולן גם ניצני פעילות בחו"ל. קנאשור פועלת להקים מפעל ייצור קנאביס על בסיס מפעל קיים לעיבוד של סויה שהיה בבעלות חברת סולבר. השווי המצרפי של החברות הללו מתקרב ל-400 מיליון שקל.

קיימות בשוק עוד מספר חברות שהודיעו על כניסתן לתחום הקנאביס וביניהן: פנטזי נטוורקס, פרוטאולוג'יקס, מרחביה, וואיטסטון וקמן (אסיף 420), אולם אלו טרם סיפקו פירוט משמעותי לגבי עסקיהן או שעסקיהן טריים מאוד. 

אז מי הן החברות הפעילות בשוק המתחמם:

אהוד ברק / צילום: איל יצהראדם נוימן / צילום:  באדיבות  WeWork
אינטרקיור [קנדוק]

פעילות: איטרקיור רכשה 100% מחברת קנדוק בעסקת מניות. קנדוק היא חברת גידול קנאביס ותיקה (כלומר היא כבר מוכרת קנאביס), ויש לה אישור לגידול גם על פי התקנות החדשות. מכוונת לפעול ב-10 מדינות נוספות תוך שנה.

תוצאות כספיות ב-2017: הכנסות: 6.15 מיליון שקל, רווח: 0.66 מיליון שקל

תחזיות: לא ניתנו

אנשי מפתח: אהוד ברק (יו"ר), אלכס רבינוביץ' (בעל שליטה), גארי פגל ואדם נוימן (משקיעים), רואי זרחיה (מנכ"ל קנדוק)

תשואת המניה מאז ההודעה על הכניסה לתחום הקנאביס: 1,400% מאז יוני 2018

שווי שוק: 442 מיליון שקל

יאיר גולדפינגר / צלם: איל יצהרדני נוה  / צלם: איל יצהר
וויטסמוק [בטר קנאביס]

פעילות: לפני כשבועיים נחתם מזכר הבנות למיזוג 100% מחברת בטר קנאביס, חברת גידול קנאביס ותיקה (טרם הרפורמה). לחברה אישור גידול לפי התקנות הישנות, אך עדיין לא לפי התקנות החדשות. היא החלה ביצירת שיתופי פעולה עם גורמים בגרמניה, אוסטרליה, צ'כיה

תוצאות כספיות ב-2017: טרם פורסמו

תחזיות: טרם פורסמו

אנשי מפתח: קרן אבולושן ויאיר גולדפינגר (בעלי השלד), דני נוה (יו"ר לא פעיל, בטר), פנחס (פינו) צרויה (מנכ"ל בטר)

תשואת המניה מאז ההודעה על הכניסה לתחום: 54% מלפני כשבועיים

שווי שוק: 38.5 מיליון שקל

שחר סיידון / צילום: איל יצהר

מדיקל קומפריישן [פארמוקן]

פעילות: הודיעה על מזכר הבנות למזג לתוכה את חברת פארמוקן, חברת גידול קנאביס ותיקה בעלת אישור לגידול על פי התקנות הישנות בלבד. לחברה הסכמים לייסוד חברות בנות באוסטליה, קמבודיה ויוון. החברה פיתחה מכשירים התומכים בגידול הקנאביס וחומרי הדברה לשוק הקנאביס - את אלה אין מניעה לייצא אם תחליט החברה לנסות להפוך אותם למסחריים.

תוצאות כספיות ב-2017: הכנסות של 11.6 שקל ורווח של 2 מיליון שקל

תוצאות כספיות ב-2018: הכנסות של 14 מיליון שקל ורווח של כ-3.2 מיליון שקל

אנשי מפתח: קבוצת ווליו בייס וסייבל השקעות (בעלי השלד), גיל חובש (מנכ"ל)

תשואת המניה מאז הכניסה לתחום: 216% מאז ההודעה לפני כשבועיים

שווי שוק: 38 מיליון שקל

ליאון קופלר / צילום: אוריה תדמור

עמיר שיווק [BOL]

פעילות: השתתפה בהשקעה של 30 מיליון דולר (יחד עם בעלי סופרפארם ליאון קופלר) בחברת BOL - שאיפה לחיים. ל-BOL אישור גידול קנאביס בתקנות הישנות והחדשות ומפעל מאושר בתקנות החדשות, והיא כבר משווקת את מוצריה לשוק הישראלי תחת התקנות החדשות באמצעות חברת רפא. לחברה שת"פ ראשוני באוסטרליה, לניסויים קליניים בזני קנאביס רפואי.

תוצאות כספיות 2017: הכנסות של 10.8 מיליון שקל והפסד של 17 מיליון שקל (השקעה במפעל)

תחזיות: לא פורסמו

אנשי מפתח: תמיר גדו וחגי הילמן (מייסדים)

תשואת המניה מאז הכניסה לתחום: 36% מאז ההודעה הראשונה על מו"מ עם BOL באפריל

שווי שוק: 398 מיליון שקל (לחברה פעילויות נוספות מלבד קנאביס)

דר דדי סגל / צילום: ענבל מרמרי

הרודיום [פנאקסיה]

פעילות: חתמה על מזכר הבנות למיזוג לתוכה של חברת פנאקסיה, בעלת מפעל מאושר ופעיל לייצור קנאביס בישראל על פי התקנות החדשות. פנאקסיה מייצרת היום עבור רוב החברות הפועלות בישראל. כמו כן הקימה מפעלים נוספים בארה"ב (מבלי לייצא את הקנאביס עצמו), אך פעילות זו לא תמוזג לתוך הרודיום.

תוצאות כספיות: טרם פורסמו

תחזיות: לא פורסמו

אנשי מפתח: רואי תמרי (בעל השליטה בהרודיום), ד"ר דדי סגל, ד"ר ערן גולדברג ועו"ד אסי רוטברט (מייסדי פנאקסיה)

תשואת המניה מאז הכניסה לתחום: 92% מאז ההודעה על מזכר הכוונות למיזוג בשבועות האחרונים

שווי שוק: 30.9

הנהלת טוגדר / צילום: מתן נעים

טוגדר [גלובוס פארמה]

פעילות: לא עסקה בקנאביס לפני הרפורמה. מיזגה לתוכה את חברת גלובוס פארמה, הנמצאת בתהליך הקמת פעילות גידול קנאביס על בסיס הרפורמה החדשה. לחברה גם מיזמים לגידול קנאביס באוגנדה, 50% בחברה בגרמניה בעלת רישיון ליבוא קנאביס לתוך המדינה ומזכר הבנות להקמת פעילות משותפת בפולין ובאוסטרליה. מעריכה כי תקצור באוגנדה בתחילת 2019.

תוצאות כספיות: לחברה עדיין אין פעילות המניבה הכנסות

תחזיות: בתחילת 2018 העריכה כי בהינתן אישור יצוא, תרשום הכנסות של 50-100 מיליון שקל ב-2019, 150-300 מיליון שקל ב-2020, ו-300-600 מיליון שקל ב-2021. בינתיים אישור היצוא לא הגיע והחברה לא חזרה על התחזיות לגבי השוק הישראלי. טוגדר מעריכה את פוטנציאל ההכנסות מאוגנדה ב-75 מיליון דולר ב-2019, ועד 300 מיליון דולר בהמשך, ועל כך חזרה בתשקיף האחרון שלה שפורסם בסוף נובמבר. באותו תשקיף מסרה כי היא צופה הכנסות של 7.5-10 מיליון אירו בשנה מהסכם של יבוא קנאביס לתוך גרמניה, וכי 200 אלף אירו כבר יירשמו כהכנסה במהלך 2018. כך, נוכל לראות כבר בקרוב מאוד אם ההסכם הזה מתממש כמתוכנן.

אנשי מפתח: ניסים ברכה, ניר סוסינסקי וגיא עטייה (בעלי גלובוס ובעלי השליטה בטוגדר)

תשואת המניה מאז הכניסה לתחום: 500% מאז דצמבר 2017

שווי שוק: 238 מיליון דולר

מדיוי

פעילות: לאחר כישלון השת"פ עם היי פארמה, נותרה החברה עם מזכר הבנות להקמת פעילות קנאביס במקדוניה.

תוצאות כספיות: לחברה אין עדיין פעילות המניבה הכנסות

תחזיות: לא ניתנו

אנשי מפתח: מנחם כהן (בעל השליטה במדיוי)

שווי שוק: 88 מיליון שקל

תשואה מאז הכניסה לתחום: 500% מאז נובמבר 2017

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים