גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסנטור הכי אנטי ישראלי בארה"ב מעכב גם חוק נגד BDS

הסנטור הרפובליקאי ראנד פול עצר הליכי חקיקה של חבילת סיוע לישראל בגובה 38 מיליארד דולר וחוק לעידוד המאבק ב-BDS ● לפי מקורות ישראלים בוושינגטון, היכולות של השגרירות הישראלית לטפל בבעיה מוגבלת בשל נתק בין השגריר לאייפ"ק ● השגרירות: "לטענה אין כל בסיס"

הסנטור הרפובליקאי ראנד פול / צילום: רויטרס, Joshua-Roberts
הסנטור הרפובליקאי ראנד פול / צילום: רויטרס, Joshua-Roberts

הסנטור הרפובליקאי ראנד פול חוסם הצבעה בסנט על הצעת חוק שתעודד ותיתן תוקף חוקי למאבקים נגד תנועת BDS. מדובר בעיקר בתקנות של רשויות אמריקאיות נגד מיזמי סנקציות וחרמות על ישראל או משיכת השקעות מחברות שעושות עסקים עמה. במקביל מונע הסנטור הצבעה על הצעת חוק לאישור חבילת הסיוע לישראל.

לטענת מקורות ישראליים בשני המקרים, תגובת שגרירות ישראל בוושינגטון נגד פול, שמסתמן עתה כסנטור הכי אנטי-ישראלי בארה"ב, מוגבלת בגלל "נתק" בין השגרירות, ובעיקר השגריר רון דרמר, לבין אייפ"ק - השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. שגרירות ישראל מכחישה את הטענות. 

הסנטור פול משתמש בנשק יעיל לחסימת שתי הצעות החוק: הצבת הולד (hold) - הליך פרלמנטרי שקשה לסכלו או לעקוף אותו. ההליך מאפשר לסנטור אחד, או לקבוצת סנטורים, לחסום את דרכה של הצעת חוק בצנרת החקיקה. כל סנטור יכול לממש את זכותו לנקוט הליך זה על ידי הודעה לראש הסיעה שלו שהוא אינו מעוניין שהצעת חוק מסוימת תועלה להצבעה במליאה.

הסנטור פול, שמפלגתו מתגאה במדיניות פרו-ישראלית ללא פשרות, הציב 'הולד' גם על הצעת חוק הסיוע האמריקאי לישראל (U.S-Israel Security Assistance Authorization Act of 2018), שתזרים לישראל 38 מיליארד דולר בפריסה ל-10 שנים. חשוב לציין ששתי הצעות החוק זוכות בתמיכה דו-מפלגתית גורפת.

אפשר לראות במעצור שהציב הסנטור פול פעולת סחיטה בכסות של תרגיל פרלמנטרי לגיטימי. סנטור מסוים חוסם יזמת חקיקה, או מינוי נשיאותי, אך הוא יסיר את התנגדותו אם יקבל את מבוקשו, לפי רוב תמיכה ביזמת חקיקה שלו עצמו. אבל במקרה שלפנינו, התנגדותו של הסנטור הליברטאריאני לשתי הצעות החוק נובעת, לטענתו, מסיבות עקרוניות.

לדבריו, התנגדותו לחבילת הסיוע אינה נובעת מהתנגדות לישראל, אלא מהתנגדות עקרונית לסיוע למדינות זרות בכלל. כמו ליברטאריאנים אחרים, פול הוא בדלן מושבע. הוא מתנגד למעורבות אמריקאית מחוץ לגבולות ארה"ב או מנסה לכווץ אותה עד כמה שאפשר. התנגדותו להצעת החוק נגד BDS נובעת, לטענתו, מחשש שהיא תפגע בחירות הדיבור של אזרחי ארה"ב.

גם הדמוקרטים וגם הרפובליקאים זועמים

חוק הסיוע לישראל (2018) אושר באוגוסט ברוב גדול במליאות הסנט ובספטמבר בבית הנבחרים, אבל הגרסה הסופית של החוק - פשרה בין גרסאות הסנט ובית הנבחרים - צריכה לעבור בהצבעה במליאת הסנט לפני שתוגש לחתימת הנשיא - ובשלב קריטי זה חסם הסנטור פול את התקדמותה. גם הצעת החוק לסיכול BDS נחסמה סמוך לסיום תהליך החקיקה שלה.

החלטת הסנטור הרפובליקאי לחסום שתי הצעות חוק פופולריות על גבעת הקפיטול מעוררת זעם אצל מחוקקים רפובליקאים ודמוקרטים. אבל קולה של שגרירות ישראל, שהייתה אמורה להוביל את מאבק נגד מהלכי פול, כמעט אינו נשמע - לא במישור הציבורי ולא מאחורי הקלעים, לדברי גורמים ישראליים.

בעבר, נהגו אנשי אייפ"ק להיפגש באופן קבוע עם בכירי שגרירות ישראל, אמרו ל"גלובס" המקורות הישראליים. אבל לדבריהם היחסים בין השגריר הנוכחי, דרמר, לבין השדולה הפרו-ישראלית נמצאים עתה בשפל המדרגה. לטענתם שהשגריר מתעלם מאייפ"ק. הוא נפגש רק עם מנכ"ל השדולה ופגישות אלה מתקיימות רק לעיתים רחוקות. לדבריהם, מצב זה גורע מיכולת השגרירות להיאבק ביעילות נגד הסנטור פול.

הדיפלומטים במחלקת הקונגרס בשגרירות - אומרים מקורות אלה - סובלים מאוד מ'החרם הטוטלי' של הנהגות הסיעות הדמוקרטיות בסנט ובבית הנבחרים על השגריר דרמר. הדמוקרטים על גבעת הקפיטול מגדירים אותו כ'רפובליקאי שרוף', מציינים המקורות, בעיקר בגלל מעורבותו בתוכנית להזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום נגד ההסכם הגרעיני עם איראן לפני מליאת שני בתי הקונגרס במארס 2016, בלי לידע על כך את הנשיא דאז ברק אובמה בניגוד לפרוטוקול.

אך מקורות ישראליים אחרים שמעורים בנושא אמרו אמש ל"גלובס", שהשגרירות "מקיימת קשר ישיר עם הדמוקרטים והרפובליקאים בקונגרס בנוגע לחקיקת BDS".

מהשגרירות עצמה נמסר, שלטענות על הנתק בין השגרירות או השגריר לבין אייפ"ק אין בסיס. השגריר מקיים קשר שוטף עם מנכ"ל אייפ"ק והם נפגשים באופן סדיר. בפעם האחרונה הם נפגשו בשבוע שעבר, מציינים בשגרירות.

למרות הקשר השוטף של השגרירות עם בכירי השדולה, השגרירות אינה מתאמת פעילות מול אייפ"ק ופועלת באופן עצמאי ונפרד מהארגון, בהתאם לחקיקה האמריקאית, ציין דובר השגרירות, אלעד שטרומאיר. הוא הדגיש, כי לשגריר ולשגרירות יש קשר הדוק עם סנטורים וצירי בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית. לדוגמה, רק בשבוע שעבר הדליק הציר הדמוקרטי טד דויטש נר במסיבת חנוכה שערכה השגרירות.

קמפיין מכוון למצביעיו של פול בקאנטקי

מעבר לפעילות של השגרירות ואייפ"ק, הממסד היהודי בארה"ב תוקף את הסנטור פול בחמת זעם. מאמר המערכת בשבועון השמרני 'וויקלי סטנדארד' קבע שהסנטור הרפובליקאי "אוהב לעשות רוח על ידי תקיעת מקלות בגלגלים של אחרים. נדמה שהוא שואב חדווה מחסימת הצעות חוק שזוכות בתמיכה נרחבת".

"הבעיה של סנטור פול אינה טמונה רק בכך שיש לו רעיונות מעוותים על מדיניות חוץ", נכתב ב"סטנדארד". "לפול יש השפעה על ממשל טראמפ שגדולה בהרבה ממשקלו הפוליטי הסגולי של הסנטור. ההשפעה החריגה הזו נובעת מאמונתו של פול שצריך להתרפס לפני ולדימיר פוטין".

"לפי השקפת העולם הבדלנית למחצה של ראנד פול, המאמצים הנמרצים של ארה"ב לחיזוק המערכת הצבאית שלה רק משניאים אותה על כוחות הרשע בתבל, מרוסיה עד חמאס", נטען במאמר המערכת, "האמת העצובה היא כמובן שכוחות אלה שונאים מדינות דמוקרטיות עשירות כמו ארה"ב וישראל בגלל מי שהן, לא בגלל מה שהן עושות. המאמצים הנאיביים של פול לתקוע מקלות בגלגלים רק מחזקת את כוחות הרשע".

הסנטור הרפובליקאי מארקו רוביו, שמוביל את יזמת חוק הסיוע לישראל, אמר בתחילת החודש כי "עתה, כאשר לישראל נשקפים איומים חסרי תקדים, אי-אפשר למצוא הסבר לחסימת הסכם דו-מפלגתי שמעודד את ארה"ב להתייצב לימין ישראל ".

הארגון האוונגאלי CUFI יזם קמפיין אי-מיילים לקהלים מכוונים, בכללם רפובליקאים במדינת קנטאקי, ששלחו את פול לוושינגטון. ההנחה היא, שרוב מצביעי פול במדינה זו הם גם תומכי ישראל ופול ישמע בקולם.

עוזר בכיר למחוקק רפובליקאי על גבעת הקפיטול אמר לאתר 'וושינגטון פרי ביקון' כי "ראנד פול מתנגד להטלת סנקציות על איראן ועל רוסיה, אבל בה בעת הוא מתנגד לסיוע לישראל ולסעודיה. כאשר רפובליקאים שומעים זאת, הם אינם שומעים הכרזה של שמרן בעל עקרונות, אלא של סתם אחד שנמצא בצד הלא נכון". 

עוד כתבות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%