גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרופ' עדי שטרן, נשיא בצלאל: "יש פה רצון שלא יתבטאו נגד הממשל, ועם זה לא נסכים"

פרופ' עדי שטרן, נשיא בצלאל, מודה שהוא חושש משלילת תקציבים, אבל חושש הרבה יותר מחוק הנאמנות ומסתימת פיות: "חברה זקוקה לאמנות ולאמנים שיאתגרו אותה, יפריעו לה, יהיו חתרניים ולעומתיים. אנחנו אומת הייטק, מה שמחייב אותנו לחשיבה חופשית"

פרופ' עדי שטרן / צילום: כפיר זיו
פרופ' עדי שטרן / צילום: כפיר זיו

לפני שנה וחצי נתלו על קירות בצלאל בירושלים פוסטרים, שבהם נראתה תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ליד חבל תלייה. הסערה שקמה עם פרסום המיצג שמה מיד את האקדמיה לאמנות ועיצוב על הכוונת של שרת התרבות מירי רגב, שעוד בשלב שחוק הנאמנות היה בחזקת עובר רעיוני, הצהירה שיש לשלול מבצלאל תקציבים. הסטודנטית ששילבה בין כרזת הבחירות של אובמה, נתניהו והחבל, נקראה למשרדי להב 433 לחקירה בחשד להסתה, הפוסטרים הוסרו ולימים התיק הפלילי שלה נסגר. אף שבצלאל הייתה אז בגירעונות קשים, לקחה ההנהלה סיכון ותמכה באופן ציבורי וחד-משמעי בחופש הביטוי של הסטודנטית. ראש המחלקה לאמנות, אלי פטל, שנקרא למתן עדות במשטרה, זעם על ההתערבות בתכנים, והחליט להציג את הכרזות במחאה בגלריה פרו-פלסטינית, מה שלא סייע להרגעת הרוחות.

חלפה שנה וחצי שקטה יחסית בגזרת רגב-בצלאל, עד שסטודנטים הכינו מיצג בן 63 שלטים שחורים עם שמות הפלסטינים שנהרגו ביום אחד ב"הפגנות השיבה" בגבול עזה, ותלו אותו על הקירות. בנוסף, נתלו שלטים של תמונת רצועת עזה מגואלת בדם ועליהם הכיתוב "IM NOT YOUR TOY" בהשראת זוכת האירוויזיון נטע ברזילי. מנגד, תלו סטודנטים שלטים עם שמות ההרוגים בגל הטרור האחרון, בנוסף לתמונת הרצועה ועליה הכיתוב "גוש קטיף".

רגב זעמה, אולם ההנהלה הוציאה תגובה עקבית: "האקדמיה בצלאל היא מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל ומאפשרת לסטודנטים שיח חופשי, ביקורתי ויצירתי". ואם ההתגרות הכפולה במשרד הכי קולני בממשלה לא הספיקה, היו אלה ראשי בצלאל שיזמו לפני כחודש עצומה נגד "חוק הנאמנות בתרבות". עצומה שאליה הצטרפו הנהלות שנקר והאקדמיה למוזיקה ומחול ובה כתבו שהם מבקשים להביע התנגדות ומחאה כנגד הניסיון לשנות את החוק, ולהוסיף לו מבחנים שישפיעו על התמיכה במוסדות הנתמכים או ממומנים בתחום התרבות.

בימים סוערים כמו אלה, צריך להיות או אמיץ או טיפש כדי לסכן את תקצוב המוסד שבראשו אתה עומד - כשגם ככה מצבו הפיננסי לא יציב - על-ידי הממשלה. הדבר האחרון שאפשר להגיד על פרופ’ עדי שטרן, נשיא בצלאל, שמוביל את הקו התקיף נגד חופש הדיכוי, זה שהוא טיפש. שטרן, מומחה לפונטים, שעמד שנים בראש המחלקה לתקשורת חזותית באקדמיה לאמנות, אומר שהוא אכן פוחד מפגיעה תקציבית במוסד, אבל יותר הוא פוחד לחיות בחברה שבה סותמים פיות.

מי שמצפה לפגוש בלוחם חופש מסוקס שנמנה עם מובילי המלחמה בעד חופש הביטוי, יתאכזב. שטרן הוא יותר החנון של הכיתה, שמצייר קריקטורות במחברת לשון, מרכיב משקפיים ומדבר חלש. "יש לנו אחריות לשמר, להגן ולבצר את חופש הביטוי והיצירה ואת העובדה שישראל היא מדינת חוק שאסור לעבור על חוקיה", הוא אומר.

ראש ממשלה מביט אל חבל תלייה בפוסטר, זו לא עבירה על החוק?

"צריך להבין את הקונטקסט ואז לשפוט. היום אין ניואנסים, אלא מבט מכליל שלא יורד לפרטים. זה היה תרגיל יסודי לגמרי, של סטודנטים שנה א’, שהיו רק חמישה שבועות במוסד. תרגיל טכני לגמרי בלי יומרה להבעת דעה, שנתלה על קירות האקדמיה כחלק מתרגיל".

אתה מיתמם. הטענה הייתה להסתה.

"הטענה הייתה להסתה, אבל אין הסתה כי אין קהל שיוסת. אין פה מוטיבציה אלא תרגיל טכני, בתוך הגבול של בית הספר. אם הסטודנטית הייתה יוצאת להפגין עם הכרזות, זה משהו אחר. אנחנו נעמוד בחזית המאבק על חופש היצירה והביטוי".

מירי רגב / צילום: רויטרס

רווח לך עכשיו, אחרי שחוק הנאמנות לא עלה להצבעה בסופו של דבר?

"בוודאי ובהחלט. חברה זקוקה לאמנות ולאמנים שיאתגרו אותה, יפריעו לה, יהיו חתרניים ולעומתיים. אנחנו אומת הייטק, מה שמחייב אותנו לחשיבה חופשית. כשמגבילים אותה ואומרים מה מותר ומה אסור לחשוב באמצעות חופש המימון - מה שמייצר אפקט מרתיע - יש פה רצון שלא יתבטאו נגד הממשל, ועם זה לא נסכים".

אתה לוקח סיכון שתקציב בצלאל ייפגע.

"אני חושש. רוב התקציב שלנו מגיע מהמועצה להשכלה גבוהה".

שעליו אחראי משרד החינוך, שם יש בינתיים יותר טולרנטיות.

"והשאר תרומות ושכר לימוד. אני רואה את עצמי כשליח ציבור ועושה את העבודה שלי עבור הציבור הישראלי. בצלאל קם לפני 112 שנים, מוסד ציוני שתרומתו למדינה לא ניתנת לכימות, זכה בלמעלה מעשרה פרסי ישראל ומוציא מתוכו אנשים שיוצרים את הנראות הישראלית. האחריות שלי היא לפתח אותו לטובת החברה".

ולכן תמכת במיצב "מצעד השיבה"?

"בדיוק באותה מידה שבה תמכתי במיצב עם שמות ההרוגים הישראלים בפיגועי טרור. ראיתי בשניהם ביטוי יפה לפלורליזם תרבותי כשהוצגו אחד לצד השני".

חתמת על עצומה נגד גירוש מבקשי המקלט.

"כאן אני מתבטא כעדי שטרן ולא כנשיא בצלאל. אנחנו מוסד שדוגל בחשיבה ביקורתית, הומניזם ופלורליזם, ומי שבא ללמוד או ללמד בבצלאל, צריך לקבל את זה".

"אין אמת אחת"

הבחירה בפרופ’ שטרן כנשיא בצלאל לא הייתה טריוויאלית. במשך שנים עמד שטרן בראש המחלקה לתקשורת חזותית, שהיא אומנם המחלקה הגדולה באקדמיה, שבה לומדים 400 סטודנטים, אבל הניסיון הניהולי לא בהכרח מתאים לניהול מוסד ציבורי גדול כזה. "זאת שאלה שגם אני שואל את עצמי הרבה", הוא מודה בגילוי לב. "האם ניתן לנהל אחרת, ולא כמו שמלמדים בבתי הספר למנהל עסקים, ואיך אדם שעוסק ביצירה יכול לתרום לשדה הניהולי".

ומה התשובה?

"שאני משוכנע שיש משמעות עצומה להיכרות שלי עם המוסד ולהיכרות עם עולם האמנות והעיצוב, ועם השפה שהיא מעל לכול. אצלנו באקדמיה רועים חתולים. אנחנו מדברים על ניהול בסביבה ייחודית ושונה, גם בשפה וגם בגלל שסוג הסמכות וההבנה שלה נמצאות בבעיה".

יש הבדל בינך לבין נשיא האונ' העברית?

"יש פער בתוקף האקדמי והחופש שלו. יוצרים מאתגרים ובוחנים כל דבר ותפקידם הוא להיות לעומתיים בתפיסת העולם, לאתגר, לבחון גבולות. אתן דוגמה: נגיד שמזמנים איש סגל בכיר להיפגש עם הנשיא והוא אמר, אני לא בא. בחברה עסקית ואולי גם באוניברסיטה העברית הוא ילך הביתה. באקדמיה לאמנויות זה תקין, כי זה נובע מתפיסה היסטורית. בעבר הרחוק, המנהל האקדמי היה שליחו של הסגל. עכשיו, בשביל מי אני עובד, איך אני מוביל תהליכים כשהסגל אומנם מחויב, אבל הוא רחב ועובד רק פעם בשבוע, כך שרוב הזמן הוא לא נוכח פיזית, כי אצלנו המחקר לא מתרחש במעבדות, אלא בסטודיו, ואנחנו מעדיפים מרצים שהם יוצרים. ויש את הממד של ניהול חשיבה מחוץ לקופסה".

גם בעסקים כיום, דרישת הסף היא חשיבה מחוץ לקופסה. זה באזז-וורד. מה ההבדל?

"אבל אצלנו זאת היכולת לראות תמונה מכמה זוויות וחתירה לחדש. זה נכון שעולם העסקים מאמץ את התפיסה הזאת. האמנות עוסקת בחדשנות עוד מימי הציורים במערות, לעשות את מה שלא עשו קודם, ותפקידנו היום הוא לקשר בין האמנות, העיצוב והטכנולוגיה".

לפני שבועיים התראיינה ל-G האמנית רועי ויקטוריה חפץ, שביקרה את האופן שבו המורים בבצלאל ניסו להכניס אותה לשבלונה מחשבתית שלא התאימה לה.

"הדבר הראשון והחשוב בלימודי אמנות, עיצוב ואדריכלות הוא שאין אמת אחת. זו תובנה שקשה לסטודנטים צעירים לחיות איתה. אתה מצפה שיגידו לך מה שנכון ומה לא, כי איך תתקדם אם לא יכוונו אותך. וזאת הדילמה היסודית בלימודי האמנות. מצד אחד אתה רוצה לכוון ומהצד השני, לתת לאמן להתבטא. ריבוי המבטים והפנים הוא מחויב המציאות בעיניי. אין אצלנו תפיסה הומוגנית, אבל מעת לעת יש סיטואציות שבהן סטודנטים חווים חוויה שלא מאפשרת להם להתפתח. אני זוכר את עצמי כסטודנט בבצלאל נמצא בדילמות האלה".

 רועי ויקטוריה חפץ /  צילום: טמיר לדרברג

לא לכל סטודנט יש יכולת עמידה מול מרצה.

"לאמן נדרש עמוד שדרה ואנחנו מעודדים התנגדות וספקנות, חשיבה ביקורתית, הרהור וערעור. בשיעור הראשון אני תמיד אומר לסטודנטים שאני עומד לספר להם מה יקרה להם עוד ארבע שנים. תגישו פרויקט גמר ויקום פרופסור אחד ויגיד שהעבודה שלכם היא על-זמנית, ואחר יגיד שהיא לא מעניינת. מה תעשו? והתשובה היא שאמן מפתח עמוד שדרה וקוד אישי ואמנותי".

"כיום אני לא יוצר"

במקרה של שטרן, הקוד האמנותי שלו התנקז לעולם הפונטים, עיצוב האותיות, הסימנים המוסכמים שאנחנו משתמשים בהם כלאחר יד, ובעצם הם כלי להעברת מסר לא רק תוכני, אלא גם צורני. "יש פונטים למטרות שונות", הוא אומר, "בפרסום, לכותרות גדולות, לקריאה ממושכת".

יש פונטים שלא מאפשרים קריאה ממושכת.

"נעשו מחקרים בפרספציה, תפיסה ופסיכולוגיה בעיקר בשני העשורים האחרונים, ויש ידע מצטבר של 500 שנים אצל מעצבי אותיות, שנוגע לקריאה פונקציונלית ולהיבטים של אסתטיקה ומסר. גופנים הם בעצם מערכת של סימנים אבסטרקטיים נטולי משמעות, שצריך להיות קשר ביניהם, זיקה צורנית, דנ"א, שפה וקוד. בד בבד, אנחנו רוצים שיהיו שונים זה מזה, כדי שנוכל לקרוא אותם. בעברית יש לנו הרבה אותיות דומות כמו ב’ ו-כ’, בניגוד ללטינית למשל. יש משמעות לגודל הסט, כמה אותיות הוא מכיל, בסינית יש אלפים".

המצאת פונט בשם "נועם".

"כן, פרויקט שהתחלתי לעבוד עליו לפני 15 שנים, באתי והלכתי ממנו לפי הזמן שהיה בידי. זה היה תהליך של בחינה ובדיקה, שיוף וגילוי, כשרציתי לקחת את אותו הפונט לעברית ואנגלית, מה שלא היה קודם, כדי לייצר טקסט אחד מול השני, או טקסט בתוך טקסט, מעבר משפה לשפה".

איך מתמחרים פונט?

"זאת מין תוכנה קטנה שצריך לרכוש. יש פונטים שגוגל קונה מהמעצב ומספקת לגולשים שלה בחינם. אני לא עשיתי מזה כסף. כל ההכנסות מהפונט עוברות למלגות שאנחנו מחלקים לסטודנטים בבצלאל".

עוד מעט לסטודנטים יהיה קמפוס חדש.

"זה פרויקט שנגרר לצערי במשך הרבה שנים ואנחנו מתחילים סוף-סוף לבנות אותו. הוא יכניס אמנות ללב הפועם של ירושלים, בין העיר העתיקה, מוסררה ומאה שערים, מעל 2000 סטודנטים שיגורו מסביב. זה יחיה את העיר".

נשאר לך זמן לעצמך כדי ליצור?

"לצערי לא, וזה מחיר מאוד כבד בשבילי. אדם שמתעסק בעיצוב גרפי, כמו שאני התעסקתי בסטודיו שלי ובאקדמיה, לא יכול לנהל במקביל את אחד מבתי הספר הגבוהים לאמנות".

פרופ' עדי שטרן | אישי: 52, נשוי + 2, גר בת"א | אקטואלי: בשבוע הבא (20.12) ישיק בצלאל בנצרת את המכון לחקר התרבות הערבית באמנות חזותית, עיצוב וארכיטקטורה. בימים אלה עוסק בהקמתו של מרכז החדשנות והיזמות בירושלים במסגרת מאגד עירוני הכולל את האוניברסיטה העברית, בצלאל ומכללת עזריאלי. 

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא