גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה משפיע על כלכלת ארה"ב? זו לא הריבית, זו הפוליטיקה

משקל רב, אולי רב מדי, ניתן לאחרונה לסוגיית הריבית בארה"ב, ולא מעט קישורים נעשו בין קצב העלאות הריבית ב-2019 לבין התנודתיות בשווקים ● אבל בנק מרכזי אחראי בסופו של דבר רק על המדיניות המוניטרית, וההשפעה המהותית על הכלכלה היא האופן שבו נעשה שימוש בכספי המסים - כלומר הסוגיה הפוליטית

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Carlos Barria
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Carlos Barria

"אני אשבית את הממשל". זהו משפט שנאמר על-ידי הנשיא דונלד טראמפ פעמים רבות במהלך פגישתו השבוע עם נציגי הדמוקרטים בסנאט ובבית הנבחרים, לקראת הצורך לאשר תקצב כדי להימנע מהשבתה של הממשל לפני חג המולד.

השבתה של הממשל כוללת הוצאה לחופשה כפויה של עובדי ממשל שלא מוגדרים כבעלי תפקידי חיוניים, כך שלפני חג המולד עלולים למצוא עצמם עשרות אלפי אמריקאים בחופשה כפויה ללא שכר. בשבוע הראשון של חודש ינואר צפוי להתחיל ולפעול הקונגרס בהרכבו החדש, בהמשך לבחירות האמצע שהתקיימו בחודש נובמבר, ומסתמן שהאופן שבו יפעל הקונגרס יקבע את הטון של שוק ההון במהלך שנת 2019.

בין שדרות אווניו לפנסילבניה

סעיף 1 של החוקה האמריקאית מגדיר את הפרדת הסמכויות בין הרשויות השונות, וקובע שכדי לאשר חוק יש צורך בתהליך מובנה. התהליך כולל הצגה של החוק בפני תת-ועדת המשנה אשר החוק נופל במסגרת היריעה שלה. תת-הוועדה מזמנת מומחים, תומכים ומתנגדים לחוק, כדי לשמוע את הטענות בנוגע לחוק. התהליך הזה מתקיים במקביל בתת-הוועדה הרלוונטית בבית הנבחרים ובתת-הוועדה הרלוונטית בסנאט; בסנאט ישנן 17 ועדות ו-70 תתי-ועדות ובקונגרס ישנן 23 ועדות ו-104 תתי-ועדות.

לאחר שהחוק מגיע לנוסח מוסכם בתת-הוועדה, הוא עובר לוועדה המורחבת, ולאחר האישור בוועדה בבית הנבחרים הוא עולה להצבעה בבית הנבחרים, ולאחר אישורו בוועדת הסנאט הרלוונטית הוא עולה להצבעה בסנאט. לאחר שהחוק מאושר בקונגרס הוא מגיע לנשיא לחתימה ולאישור, ולנשיא עומדת זכות וטו, ואז יש צורך לנסח את החוק מחדש, כדי לקבל את אישור הנשיא, או לחלופין, לאשר את אותו החוק, אבל ברוב מיוחס של 2/3.

עכשיו מגיע המוקש שמנסחי החוקה האמריקאית הכניסו כדי להוביל להסכמה רחבה ככל הניתן; כדי שחוק יאושר בקונגרס (הכולל את 435 חברי הבית התחתון ו-100 חברי הסנאט), יש צורך באישורו בשני הבתים. מכיוון שבינואר בית הנבחרים יהיה בשליטה דמוקרטית (235 דמוקרטים ו-200 רפובליקנים), אזי הרפובליקנים יצטרכו למצוא 18 דמוקרטים ש"יערקו", ויצביעו עם הרפובליקנים, וזאת תחת הנחה בעייתית שכל הרפובליקנים יצביעו כמקשה אחת.

מכיוון שמדובר בתרחיש לא סביר, הרי שמדובר בתקופה מאתגרת, שבה יצטרכו הרפובליקנים - שלהם יש רוב בסנאט (53 רפובליקנים ו-47 דמוקרטים) - להגיע להסכמות עם הדמוקרטים כדי לקדם הליכי חקיקה. לא פחות חשוב - צריך שהנשיא טראמפ ייתן את הסכמתו לתהליכי החקיקה, אחרת הוא צפוי להטיל וטו נשיאותי.

ב-3 בינואר צפוי להתחיל לפעול הקונגרס ה-116 של ארה"ב על שני בתיו (בית הנבחרים והסנאט), בעוד שהקונגרס הנוכחי, ה-115, אמור לקבוע את התאריך המדויק למושב הפתיחה. המרחק בין הבית הלבן, שנמצא בשדרות פנסילבניה, לקונגרס, שנמצא בשדרות אווניו, הוא ארבע דקות נסיעה בלבד, אבל בנוגע לפרק הזמן שייקח לאשר חקיקה בארה"ב, זה כבר כנראה יימשך זמן רב הרבה יותר, ובשלב זה קיימת אי-ודאות גבוהה בנוגע ליכולת התקשורת וההגעה להסכמות של הנשיא המכהן דונלד טראמפ עם בית נבחרים דמוקרטי.

תשתיות או חקירות

על פניו נדמה שישנם שני מתארי פעילות אפשריים שלא יכולים לדור בכפיפה אחת: אפשרות אחת היא שבית הנבחרים והנשיא יחליטו לפעול לטובת העם האמריקאי, וינסו לקדם הליכי חקיקה שדורשים סעיפי תקציב. הסוגיות במרכז הדיון הן חיזוק הגבולות של ארה"ב, בדגש על חומה בגבול עם מקסיקו, ותוכנית ההשקעות השאפתנית של הנשיא טראמפ בתשתיות.

ביחס לתוכנית ההשקעות בתשתיות, מדובר בסוגיה משמעותית עבור שוק ההון, שכן לא מעט משקיעים כבר תמחרו את הפוטנציאל של תוכנית ענק בתחום התשתיות בשוויין של חברות בתחומי התשתיות והסחורות.

האפשרות השנייה היא שבית הנבחרים יחליט להתיש את הנשיא בחקירות ובשימועים, ואז מדובר על דם רע שיזרום בין שדרות אווניו לשדרות פנסילבניה. בתרחיש מסוג זה לא סביר שבזמן שהנשיא דונלד טראמפ ייאלץ להגיע לשימועים בבית הנבחרים, וחקירות ייפתחו נגדו בשלל נושאים, תהיה אפשרות מעשית לעבודה משותפת. לא סביר שביום רביעי יזמנו את הנשיא טראמפ לשימוע, וידליפו לתקשורת פרטים על אודות חקירות, ולמחרת ייפגשו בבית הלבן בנינוחות כדי לקדם מהלכי חקיקה.

רגע, אבל הריבית

השנה היא 1980, ולא פשוט בארה"ב תחת הנשיא ג'ימי קרטר. האינפלציה מגיעה לכדי 15%, והריבית במחצית השנה עומדת על 9.5%. אבל שנת 1980 הייתה שנת בחירות, ורונלד רייגן - מועמד חדש ורענן - סימן שיש אפשרות לשינוי כיוון עבור ארה"ב.

כששואלים האם הריבית בשנת 2019 תעלה ב-0.5% או ב-0.75%, והאם זה ישפיע על השווקים, כדאי לזכור שבין יוני 1980 לדצמבר 1980 הריבית בארה"ב עלתה מ-9.5% ל-20%, ריבית של 20% בארה"ב, לא בארגנטינה.

בזמן שהריבית זינקה ב-10.5%, מדד S&P 500 עלה בכ-30%. בתקופה שבה הריבית עלתה ב-10.5%, שוק המניות ידע לשקף את פוטנציאל הצמיחה ולעלות; אין סיבה להאמין ש-0.25% יותר או פחות במהלך כל שנת 2019 זה השיקול העיקרי שעומד לנגד עיניהם של המשקיעים בבואם לקבל החלטות השקעה.

שיעור הריבית ושוק המניות בשנת 1980

נגד הזרם של שוק ההון

אחד האתגרים הקשים ביותר בשוק ההון זה לשבת על הגדר - להחזיק רכיב מזומן ושווה מזומן גדול - ולא לעשות איתם כלום לאורך זמן. על פניו קל לכתוב ולומר שצריך לשבת על הגדר, אבל יישום ההחלטה בפועל הוא מאתגר, משום שמדובר באנטיתזה לשוק ההון.

ישיבה על הגדר משמעותה שאין כרגע מה לחפש בשוק ההון העולמי על שלל האפשרויות שהוא מציע, שרמת האי-ודאות גבוהה מדי ושהיא עלולה להשפיע על כלל השווקים, ולא רק על חברה בודדת או מגזר פרטני.

התקופה הנוכחית עד תחילת הפעילות של הקונגרס ה-116 היא תקופה כזו. תקופה של אי-ודאות, שבה הכיוון שבו יבחר הקונגרס לפעול ישפיע על השווקים הפיננסיים באופן מהותי, היא תקופה שעדיף לעבור אותה כשנמצאים מחוץ לשוק, ולא כאשר מושקעים בשוק על התנודתיות החדה בו, עד שהכיוון יהיה ברור יותר.

מדד חברות התשתיות בארה"ב

לשם המחשה, מדד IPAVE, הכולל את חברות התשתיות הפועלות בארה"ב, עלה ב-50% כמעט מאז שטראמפ נבחר ועד ספטמבר השנה, וירד בכ-20% בחודשיים האחרונים. בינואר ייכתב בספר דברי שוק ההון הכיוון של השווקים, ועד אז אפשר להיות חשופים במלוא העוז לשוק ההון ולהתפלל שיהיה טוב; וכשמתפללים, כדאי לזכור שלמי שמתפללים אליו יש עוד כמה נושאים בסדר העדיפויות חוץ ממדד S&P 500. האפשרות השנייה היא להוריד את הראש עד שהגל יחלוף. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss&Son. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלה שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת