גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיה נירו פלאג-אין: לטעון את הרכב בבית כמו טלפון

הנירו פלאג-אין מציעה פתרון יעיל לשוחרי תחבורה ירוקה וחסכונית, שעדיין לא מוכנים פסיכולוגית לקפוץ למים העמוקים של הרכב החשמלי ● היא נוחה, מתומחרת היטב, מציעה טווח חשמלי שימושי והכי חשוב - מעניקה חסינות מהיד הארוכה והחמסנית של האוצר

הרכיב המהפכני ביותר בקיה נירו פלאג-אין החדשה נמצא בתא המטען שלה. אנחנו לא מתכוונים לסוללת הליתיום פולימר הקומפקטית בעלת הקיבולת הגבוהה, שהיא הישג טכנולוגי מרשים לכשעצמו, אלא דווקא לכבל הטעינה המבוקר, מה שמכונה בשפה המקצועית "מוד 2".

הכבל הזה טוען את הרכב מכל שקע חשמלי ביתי, מה שאומר שכבר לא צריך לגור בוילה עם חניה פרטית או לריב עם ועד הבית (או עם הבוס) על התקנת "קופסת קיר" מגושמת בחניון המשותף. הוא גם מעניק למשתמשים חסינות מהיד הארוכה של האוצר ושל חברת החשמל, ששואפים לכבול בעתיד את בעלי הרכב הנטען לתעריפים "מנוהלים" ויקרים כפיצוי על אובדן מיסי הדלק. צריך רק להתחבר לשקע - רצוי תלת פאזי אבל יש בשוק גם מתאמים לשקע 220 וולט רגיל - לחכות כמה שעות, וליהנות מתעריף זהה לזה של טעינת הטלפון הסלולארי שלכם. בקיצור, מהפכה עממית.

הנירו פלאג-אין, או PHEV בשמה הרשמי, היא הגרסה "האמצעית" במשפחת המשפחתיות "הירוקות" של קבוצת יונדאי מוטור (לצד אחותה איוניק), שכוללת גם היברידית רגילה וחשמלית "נטו" שתגיע בהמשך. בתור כזו, היא אמורה לשלב את הטוב בכל העולמות: גם טווח חשמלי מוגדל וגם מנוע בנזין, שמשדרג את הביצועים ומעניק גיבוי למי שאין לו זמן או יכולת להטעין את הסוללה מרשת החשמל.

קיה נירו

מבחוץ לא תבחינו בהבדל

חבל רק שמעצבי קיה לקחו את המוטיב העממי קצת רחוק מדי, וטשטשו ביסודיות את ההבדלים החזותיים בין גרסת הפלאג-אין לאחותה ההיברידית הפחות מתוחכמת. לפלאג-אין יש פתח טעינה צדדי נוסף, עם מכסה דומה לזה של פתח התדלוק, כיתוב גרפי עדין מאחור, פנסי LED ועיטור תכלכל, כמעט בלתי מורגש, על הפגושים. פרט לכך היא שומרת על העיצוב המוכר של "כאילו ג’יפון" שהפך אותה ללהיט מכירות מקומי. למותר לציין, שעל הכביש הישראלי אפילו בעלי מכוניות נירו רגילות לא נתנו בנו מבט נוסף.

גם תא הנוסעים מצליח להצניע היטב את הטכנולוגיה. לוח המחוונים נראה קצת יותר מתוחכם מהרגיל עם כמה צגים צבעוניים, שמוטמעים בתוך המחוונים האנלוגיים ומספקים מידע שוטף על מצב הסוללה, זרימת הכוח וכדומה. רמת האבזור מעט יותר גבוהה עם ריפוד משובץ עור, התנעה ללא מפתח ומשטח הטענה אלחוטי לטלפון. בנוסף, בדגם המוצע ללקוחות פרטיים ניתן למצוא גם מושב נהג נשלט חשמלית וגג שמש. ברכב יש מערך מקיף של עזרי בטיחות אקטיביים ומערכת מולטימדיה "מגוירת" בעלת מסך רחב, אך לא מאוד שימושית לנהג הישראלי. 

פרט לכך, מכירי ומוקירי הנירו ההיברידית הרגילה ירגישו ב-PHEV כמו בבית עם מערך השליטה המוכר, כולל מוט הילוכים בתצורה מקובלת, ושפע של מרחב לרגליים ולכתפיים לשניים-שלושה נוסעים מאחור. איכות הייצור טובה, אך כמות לא מבוטלת של רעשי צמיגים חודרת לתא.

רמז אחד להנדסה המתוחכמת מתחת לפני השטח מספק תא מטען שימושי בנפח 324 ליטר, רק כ-70 ליטר פחות מהנפח בגרסה ההיברידית. זה הישג כלל לא מבוטל ברכב, שאורכו כ-4.3 מ’ בלבד. כבר נסענו ברכבי פלאג-אין גדולים ויקרים הרבה יותר, בעלי טווח חשמלי דומה, שהסוללה גזלה יותר מ-50% מנפח תא המטען שלהם.

למרות העובדה ש-PHEV כבדה יותר בכ-90 קילו מאחותה ההיברידית, האיזון הדינמי נשמר. המכונית מרגישה יציבה ונינוחה במהירויות גבוהות תודות למרכז כובד נמוך ואחיזת הכביש סבירה במגבלות של הצמיגים "הירוקים". נוחות הנסיעה מצוינת לפי כל סטנדרט, עם ספיגה רכה ונטולת זעזועי לוואי של מהמורות עירוניות.

לא למי שמחפש הרפתקאות

למרות עיצוב "הפנאי", זה לא רכב להרפתקאות מחוץ לאספלט. אמנם אפשר לטפס על מדרכות בגובה סביר ואולי גם לנוע על דרכי עפר כבושות היטב. אבל קחו את מילתנו בעניין: גם אם אתם נהגי ליסינג שיכולים לחצות את הרוביקון עם קיה פיקנטו, לא תרצו להפגיש את הגחון הנמוך ועתיר ההיי-טק היקר של נירו PHEV עם סלע מזדמן.

מרכז העניין בגרסה הנטענת הוא מערכת ההנעה. שורה תחתונה: בלי רעש וצלצולים ובלי התהדרות בנוצות של "מסורת" והנדסה עילית, זו אחת ההנעות הטובות ביותר מסוגה, שפגשנו עד היום, כולל במכוניות פלאג-אין של מותגי יוקרה שעולים כפול.

ברירת המחדל בעת ההתנעה היא הנעה חשמלית עם דחף לינארי, שקט וקצב סביר של צבירת מהירות. הטווח החשמלי "נטו", כ-50 קילומטרים, הוא כמובן תיאורטי, אך עם סוללה טעונה מלאה ורגל קלה לא נתקלנו בקושי להשיג מעל 30 קילומטרים חשמליים במסלול, שכלל גם עליות והפעלת מזגן. מנוע הבנזין נכנס לפעולה כאשר הסוללה נחלשת או כאשר מזוהה צורך בביצועים נמרצים יותר (עקיפה) או בעת העברה ידנית למצב ההיברידי. אפילו אז מעניק המחשב עדיפות להנעה החשמלית, למשל במעבר לשיוט חרישי במהירויות של עד כ-120 קמ"ש פלוס מינוס.

צעד אחד לפני רכב חשמלי

מי שילחץ על המצערת באגרסיביות יקבל תאוצות סבירות, גם בעליות, ויש מצב ספורטיבי, שמחדד את תגובת הדוושה ותיבת ההילוכים. מתחת לרף טעינה מסוים מנוע הבנזין מעלה סל"ד ודציבלים ומשמש כגנרטור לטעינה תוך כדי נסיעה. ויש גם מחזור של אנרגיה קינטית לטובת טעינה.

ההישג ההנדסי המרשים ביותר הוא שכל התהליך כמעט שקוף למשתמש עם העברה חכמה וחלקה מאוד בין המצבים השונים. כמקובל במכוניות PHEV, צריכת הדלק המוצהרת היא משוקללת ו"מעבדתית" לגמרי, וכך יש גם להתייחס ל-58 קילומטרים לליטר המוצהרים של הנירו. אבל אנחנו יכולים לדווח, שגם אחרי 250 קילומטרים די נמרצים וזרועי פקקים, המחשב הראה על טווח נסיעה נותר של יותר מ-500 קילומטרים עד לביקור בתחנת הדלק.

עם תג של 160 אלף שקל, כ-17 אלף יותר מהגרסה ההיברידית הרגילה, הנירו היא מכונית הפלאג-אין הזולה והנגישה ביותר כיום בשוק הישראלי, בהפרש משמעותי.

במחיר הזה, בשילוב עם הטבה משמעותית בשווי השימוש, היא נותנת מענה יעיל ללקוחות פרטיים ולציים, שרוצים תחבורה אולטרה חסכונית ו"סביבתית" אך עדיין לא מוכנים, פסיכולוגית או פיננסית, לקפוץ למים העמוקים והלא מוכרים של ההנעה החשמלית.

בהתחשב בעודף הביקוש לסוללות בשוק העולמי כיום, לא נופתע אם כל מכונית כזו שתצליח להגיע ארצה תמצא לה קונה במהירות רבה. 

חלק מהמתחרות

אאודי A 3 E-TRON

205 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של גרסת ה-E-TRON של אאודי A 3. הטווח החשמלי GS כ-30 קילומטר והנעה משלבת מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין עם מנוע חשמלי חזק, ההספק המשולב עומד על 204 כ"ס והמומנט על 36 קג"מ ומתורגם לתאוצה מאפס ל-100 ב-7.5 שניות. תא המטען מסתפק ב-280 ליטר

טויוטה פריוס 2019 פלאג-אין

במהלך 2019 צפויה לנחות כאן הפריוס המחודשת ויחד איתה כנראה גם גרסת הפלאג-אין, שטרם נחתה בישראל. הפריוס תביא איתה שלל חידושים טכנולוגיים, כולל מעין הנעה לכל הגלגלים ומערך בטיחות עדכני. הגרסה הנטענת צפויה להציע סוללה מוגדלת עם טווח שינוע סביב 50 קילומטר

מיני קאונטרימן פלאג-אין

215 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של מיני "קאונטרימן". המרכב שלה מרווח ושימושי, תא המטען מכיל 405 ליטר והשלדה חדה ונמרצת. ההנעה משלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה בהספק כולל של 224 כ"ס והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת כ-6.8 שניות. הטווח החשמלי התיאורטי עומד על כ-40 ק"מ

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם