גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהחלטת הריבית של הפד ועד לגל ההתייקרויות במשק: 5 האירועים המרכזיים השבוע בשווקים

לצד הודעת הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב, גם הבנק היפני ומקבילו הבריטי יכריזו השבוע על המדיניות המוניטרית ● בוול סטריט מתקרבת לסיומה עונת הדוחות לרבעון השלישי ● בבריטניה קוראים למשאל עם נוסף בנוגע לברקזיט ● בשוק המקומי תוהים כיצד גל ההתייקרויות ישפיע על האינפלציה ● ולאחר ההפתעה במדד נובמבר, האם היחלשות השקל הגיעה למיצוי ● תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל / צילום: רויטרס

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח היום (ב') בצל הירידות שנרשמו ביום שישי האחרון בבורסות וול סטריט, ולקראת הודעת הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב, במה שתהיה ההודעה האחרונה לשנת 2018.

הירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בשווקים מיוחסות לחששות סביב התמתנות הפעילות הגלובלית, ובעיקר התמתנות המסחר הקמעונאי והייצור התעשייתי בסין. מדד הדאו ג'ונס סיים את יום המסחר בירידה של קרוב ל-500 נקודות, או 2%, וכך, לראשונה מאז מארס 2016, ירדו כל שלושת מדדי המניות העיקריים בארה"ב אל טריטוריית התיקון, שמוגדרת כירידה של 10% לפחות מהשיא האחרון שלהם.

נוסף על כך, נרשמה חולשה בכלכלות אירופה, כששער האירו נחלש בצל נתוני מדד מנהלי הרכש PMI בצרפת ובגרמניה. מנגד, סין וארה"ב מראות סימנים מעודדים לקראת פתרון סוגיית החסר בין המדינות, כשסין הודיעה על כוונתה להוריד את המיסוי על כלי רכב אמריקאים.

נציין כי ביום שני הבא, 24 בדצמבר, ערב חג המולד תהיה סגירה מוקדמת של הבורסות בוול סטריט, שיינעלו ב-13:00 בצהריים (שעון ארה"ב). בבורסת טוקיו לא יתקיים מסחר באותו יום. למעשה, השבוע שלפנינו הוא שבוע המסחר המלא האחרון לשנת 2018.

הנה 5 אירועים בולטים שצפויים לתת את הטון השבוע בשווקים.

1. הודעת הריבית של הפד

יו"ר הפד ג'רום פאואל צפוי להכריז ביום רביעי על גובה הריבית של הפד, וצפוי לספק בנוסף את תחזית המאקרו להמשך. לפי תחזיות הכלכלנים, הפד צפוי להעלות את הריבית ביום רביעי ל-2.25%-2.5%. בתוך כך, עיני המשקיעים נשואות לתוואי הריבית נוכח התבטאויותיו האחרונות של פאואל, ועל רקע התחזקות שוק העבודה האמריקאי עם העלייה בנתוני השכר, מה שמעיד כי האינפלציה מתקרבת לתחום היעד של הפד, של 2%.

לדברי מרתה נדלר, מנהלת השקעות ראשית, אי.בי.אי בית השקעות: "הפד נמצא במלכוד מסוים כיוון שאם ינמיך את תחזיות העלאת הריבית המסר שישודר הוא כי הצמיחה אכן מתמתנת והשווקים פחות יאהבו זאת. אם הוא נשאר בתוכנית העלאות הריבית האגרסיבית ביחס לציפיות השוק, צפויה, ככל הנראה, שוב התאמת מחירי נכסים. לא פלא שהשוק מבולבל. אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים חזר מרמות של כ-3.2% ל-2.89%. התרחיש הסביר כיום היא העלאת ריבית בדצמבר והנמכת תחזיות עתידיות, הרבה תשומת לב לנתוני הכלכלות בתוך 2019 וכנראה גם לא מעט תנודתיות".

יונתן כץ מלידר שוקי הון מעריך כי "הפד יוריד את תחזית הריבית לפעמיים ב-2019 לעומת התחזית הקודמת לשלוש העלאות בשנה הבאה".

2. מאקרו: נתוני הצמיחה והחלטות הריבית בעולם

ביום שני צפוי להתפרסם בארה"ב סקר האמיפייר סטייט. ביום שלישי יפורסמו התחלות הבנייה בארה"ב.

באירופה, ביום שני יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר כאשר הצפי הוא לירידה של 0.2% בנובמבר, וקריאה של 2% בחישוב שנתי. ביפן יפורסמו ביום שלישי נתוני הסחר חוץ לחודש נובמבר, וביום חמישי יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי ומסחר קמעונאי. 

ביום רביעי הבנק המרכזי של יפן צפוי להכריז על גובה הריבית (בשעה 4:00 לפנות בוקר שעון ישראל). לפי התחזיות צפוי להשאירה ללא שינוי, על מינוס 0.1%. לאחר מכן נגיד הבנק המרכזי יקיים מסיבת עיתונאים.

ביום רביעי בשעה 14:00 תפורסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי בבריטניה. 

ביום שישי יפורסמו נתוני הצמיחה בבריטניה לרבעון השלישי, וגם נתוני הצמיחה לרבעון בארה"ב כאשר הצפי הוא לקריאה של 3.5%. מדובר בעדכון הנתון הראשוני. עוד יפורסמו באותו היום נתוני ההכנסה הפרטית בארה"ב לחודש נובמבר ונתוני הצריכה הפרטית בנובמבר. הצפי הוא לעלייה של 0.5% בנתוני ההכנסה הפרטית, ועלייה של 0.6% ונתוני הצריכה הפרטית.

3. סאגת הברקזיט: תנודתיות הליש"ט תימשך

בבריטניה הצליחה השבוע ראשת הממשלה תרזה מיי לצלוח הצבעת אי אמון בכל הקשור להסכם הברקזיט, מה שעשוי ללמד כי ברקזיט ללא הסכם נראה כתרחיש פחות סביר. יש מספר רב של דרכים שונות שבהן המצב הפוליטי בבריטניה יכול להתפתח. לפי דיווח ב"סאנדיי טיימס" שני בכירים ממפלגתה של מיי מגבשים בחשאי משאל עם שני לגבי האם ברצונה של בריטניה בכל זאת לצאת מהאיחוד האירופי. ובינתיים מיי מגנה את הקריאה של ראש הממשלה לשעבר טוני בלייר, לערוך משאל עם נוסף.

לדברי דודי רזניק מלאומי שוקי הון, "העובדה שתשואות איגרות החוב של אנגליה ירדו לאחרונה מצביעה על כך שהשווקים מסכימים שאם יהיה מהלך ברקזיט ללא "עסקה", סביר להניח שהבנק המרכזי של אנגליה (BOE), יקצץ את הריבית. גם הירידה לאחרונה של הליש"ט מול הדולר לרמות הקרובות לרמות השפל מאז החלטת הברקזיט ביוני 2016 מלמדת כי השווקים יתכן ומגלמים כבר את התרחיש הגרוע ביותר מבחינת בריטניה ולכן בתרחיש של יציאה מסודרת ובוודאי בתהליך של הישארות של בריטניה בסופו של דבר באיחוד, עשויה לבצע הליש"ט תיקון משמעותי מול הדולר".

4. עונת הדוחות בוול סטריט מתקרבת לסיומה

עונת הדוחות הכספיים בארה"ב נמשכת, כאשר ביום שני יפורסמו אחרי המסחר דוחותיה של אורקל (סימול: ORCL), כאשר תחזיות השוק הם לרווח של 78 סנט למניה; חברת רד האט (סימול: RHT) תפרסם גם כן אחרי הסגירה את תוצאותיה לרבעון והצפי של האנליסטים עומד על רווח של 87 סנט למניה. 

ביום שלילי החברות מיקרון ופדקס יפרסמו דוחות לאחר סגירת המסחר; ביום חמישי חברת נייקי (סימול: NKE) תפרסם את דוחותיה לרבעון לפני פתיחת המסחר. הצפי של האנליסטים הוא לרווח של 46 סנט למניה.

5. האג"ח והמט"ח על רקע גל ההתייקרויות במשק

שוק המט"ח יירכז עניין לאחר פרסום מדד נובמבר ביום שישי האחרון שירד 0.3%, בניגוד לתחזיות שצפו ירידה של 0.2% בלבד. עיקר ההפתעה מיוחסת לסעיף המזון שהצביע על ירידת מחירים של 0.4% במקום עלייה. קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נותר ברמה של 1.2%. לדברי נירה שמיר, כלכלנית בנק דיסקונט, "שילוב בין סביבת האינפלציה לכלכלה הריאלית, והפיחות בשקל, יאפשר לבנק ישראל להעלות פעם נוספת את הריבית בסוף חודש בפרואר".

בתוך כך, לאחרונה השקל נחלש מול סל המטבעות אך לפי לאומי שוקי הון נראה כי המהלך קרוב למיצוי. "מהלך היחלשות השקל מול הדולר נראה כקרוב למיצוי ולכן אנו מסירים המלצתינו להגדלת החשיפה לאיגרות חוב דולריות", כתב דודי רזניק מנהל מחלת המחקר של לאומי שוקי הון.

שוק האג"ח הממשלתי המקומי נסחר השבוע ברקע לכותרות בדבר גל ההתייקרויות הצפוי במשק. לדברי רזניק: "שוק האג"ח הממשלתי המקומי נסחר השבוע במגמה מעורבת תוך דיפרנציאציה משמעותית בין צמודי המדד לשקלים הלא צמודים. הפרסומים על גל ההתיקרויות הצפוי במשק בתקופה הקרובה הצפוי לכלול בין היתר עלייה במחירי החשמל, המים ומוצרי מזון הביאה לירידת תשואות בצמודי המדד לאורך כל העקום ובעיקר בחלק הקצר-בינוני של העקום".

"במקביל, בתשואות השקלים הלא צמודים נרשמה מגמה של עלייה בתשואות לאורך כל העקום, וכתוצאה מכך נרשמה עלייה משמעותית בציפיות האינפלציה הנגזרות לאורך כל העקום. ציפיות האינפלציה הנגזרות בחלק הקצר של העקום מתבססות מעל הגבול התחתון של יעד יציבות המחירים דבר העשוי להביא לתוואי העלאות ריבית בנק ישראל מהיר מזה הגלום בשוק כרגע (2 העלאות ריבית של 25 נ"ב כ"א במהלך שנת 2019). תרחיש כזה עשוי להביא להשתטחות מהירה יותר של עקום התשואות בעיקר על ידי עלייה מהירה יחסית בתשואות הקצרות", כתב רזניק.

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס