ביצעתם עבירת בנייה? מהשבוע אתם עלולים לקבל קנס של עד 600 אלף שקל

השבוע ייכנסו לתוקף תקנות הקובעות קנסות מינהליים בגין עבירות על חוק התכנון והבנייה • התקנות החדשות קובעות כי עבירה על סעיפי חוק התכנון והבנייה היא עבירה מינהלית החייבת בקנס מינהלי • גובה הקנסות לפי התקנות עומד על 8,000 שקל ועד 300 אלף שקל, בהתאם לחומרת העבירה

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יואב קיש / צילום: אמיר מאירי
יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יואב קיש / צילום: אמיר מאירי

ביום חמישי ייכנסו לתוקף תקנות הקובעות קנסות מינהליים בגין עבירות על חוק התכנון והבנייה. התקנות החדשות קובעות כי עבירה על סעיפי חוק התכנון והבנייה היא עבירה מינהלית החייבת בקנס מינהלי. גובה הקנסות כפי שנקבע בתקנות עומד על 8,000 שקל ועד 300 אלף שקל, בהתאם לחומרת העבירה.

על-פי התקנות שאושרו, הקנסות יוטלו לפי מספר קטגוריות: עבירות בנייה ועבירות שימוש, עבירה באדמות מוגנות (חוף ים או שמורת טבע לדוגמה) ועבירות באדמות לא מוגנות וכן לפי גודל המבנה.

עוד נקבע כי עבירות למטרות מגורים יקנסו במחצית הקנס של עבירות למטרות מסחריות, תאגיד יקבל כפל קנס לעומת אזרח, קנס מינהלי על עבירת בנייה הוא חד-פעמי, וקנס על שימוש לא חוקי יכול להינתן אחת ל-4 חודשים.

התקנות הן חלק מרפורמה באכיפת התכנון והבנייה, והן אושרו בקריאה שנייה ושלישית במאי השנה. אם לא התקיימו הליכים מינהליים קודמים כנגד מבצע העבירה, תנאי למתן הקנס הוא מתן התראה כי על הנקנס לתקן את ההפרה בתוך 30 יום. אם לא הוחזר המצב לקדמותו לאחר 30 יום מההתראה, יוטל הקנס המענהלי.

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יואב קיש (ליכוד), אמר בדיון לאישור התקנות: "גם ראשי העיר של המגזר הערבי והדרוזי אינם מתנגדים למדיניות האכיפה. עם זאת, אנו ערים לכך שתוכניות המתאר המפורטות עדיין אינן מאושרות ברוב היישובים, ואנשים בנו מתוך מצוקת דיור אמתית, שלא ניתן לה מענה. שינינו את התקנות המקוריות והורדנו חלק מהקנסות. איחדנו גם חלק מהקטגוריות. בנייה בין 75 מ"ר ל-100 מ"ר חייבה במקור קנס של 100 אלף שקל, ואנחנו החלטנו להוריד את גובה הקנס ל-50 אלף שקל. עשינו ריכוך רציני".