גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים מבהירה: "יש לבחון איך לעדכן מחדש את תוכנית האופציות של עובדי ההייטק"

בעקבות הפרסום אתמול ב"גלובס" שחולל סערה בקרב קהילת ההייטק - רשות המסים מחדדת נהלים ● הרשות טוענת כי פרסמה את החוזר במטרה למנוע מעובדים לשלם מס של 50%, וכי מדובר במספר מועט של חברות ● בינתיים: עובדים פונים להבהרות מחשש שימוסו בהיקף של 50% באקזיט

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: ליאב פלד
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: ליאב פלד

"אני עובד בחברת X (חברת טכנולוגיה בינונית, א' ל"ו) וקיבלתי אופציות לרכישת מניות, כמו כל עובד שחתם על חוזה העסקה בחברה. אמרו לנו מראש שאין לאופציות האלה שום ערך, אלא אם החברה תונפק או תימכר. אבל לפי ההסכם, 25% מהאופציות מבשילות מדי שנתיים. כולנו מחכים לאקזיט כבר כדי לממש. עכשיו יחול עלינו 50% מס?".

הפנייה הזאת הגיעה הבוקר מ-ד' עובד הייטק מוטרד, בעקבות הפרסום הראשוני ב"גלובס" של החוזר החדש שפרסמה רשות המסים החודש תחת הכותרת "תגמול מבוסס הון שהבשלתו תלוית ביצועים", אשר השורה התחתונה שלו הנה: עובדים לא יוכלו ליהנות משיעור מס נמוכים של 25%, בעת מימוש אופציות שהוענקו להם בכפוף לקיומו של אקזיט או הנפקה. עמדת רשות המסים שוללת את הטבת המס הנמוך לאופציות, כאשר תנאי הביצוע הוא אירוע הנפקה או אקזיט.

ד' וחבריו בחברה X לא יודעים אם החוזר חל עליהם או לא. והפנייה הזאת לא הייתה לבדה. משעות הבוקר המוקדמות הוצפנו ב"גלובס" בפניות רבות מקרב עובדים בתחום ההייטק, בעלי חברות, מומחי מיסוי ועוד ועוד - כשלכל אחד יש מה לומר על החוזר החדש. חלק טענו, כי החוזר רלוונטי למעט מאוד חברות הייטק, בעוד אחרים טוענים כי יש עשרות חברות ויותר שצריכות לשנות כעת את תוכניות האופציה שלהם, אחרת עובדיהן יפגעו; היו כאלה שטענו בפנינו, כי העמדה של הרשות הייתה ידועה להם מזה שנתיים לפחות ולכן הסכמי האופציות החדשים כבר לא מותנים באקזיט או הנפקה - ואחרים טענו שהם יודעים עליה כחצי שנה בלבד. והיו גם כאלה שאומרים לנו היום שהם לא ידעו על עמדת הרשות דבר עד לפרסום ב"גלובס".

כמה חברות "נופלות" בחוזר המס? 

הפנינו את השאלה לרשות המסים, אל מומחי מס ואל תעשיית ההייטק, וקיבלנו שלל תגובות, מהם גובשה מסקנה בסיסית: כל חברה שיש לה עדיין תוכניות אופציות שכוללות התניית מימוש באקזיט או בהנפקה - צריכה לבחון את התוכנית מחדש ולוודא שאינה נופלת בגדרי החוזר. כמה חברות כאלה יש? כנראה שאף אחד לא יודע. ברשות המסים טוענים, כי מדובר במספר אפסי של חברות, אבל גם הם לא מחזיקים בנתונים המלאים. עורכי דין שונים אמרו לנו שזה רלוונטי ללקוח אחד או שניים שלהם, וכך הלאה. בנסיבות הללו נראה, כי המסקנה היחידה המתבקשת היא שכל עובד שיש לו אופציות בחברה, ורוצה לוודא שהוא לא נכנס לגדרי החוזר החדש שפורסם, יצטרך לבדוק את עצמו.

לדברי עו"ד מיקי ברנע, שותף מנהל משרד ברנע, אסור לעובדים ולחברות להיות שאננים, כיוון שבניגוד לרוחות המנשבות היום ומעלות את הטענה, כי אין כל חדש תחת השמש (כאילו החוזר לא מחדש דבר) - יש השלכות לחוזר. לדבריו, "החוזר החדש קובע, כי אופציות שהוקצו תחת תוכנית מאושרת, שהוגשה כדין לרשות המסים, עשויות להתגלות ביום הדין כלא זכאיות למיסוי הוני מופחת. החוזר החדש מהווה שינוי למצב שהיה קיים עד לאחרונה, כשיש חברות אשר בחרו כי בנוסף להבשלה מותנית זמן יידרש קיומו של תנאי אקזיט להבשלת האופציות".

עו"ד ברנע מוסיף, כי "תוכניות אופציות הן מסמכים משפטיים הכוללים הוראות רבות. רובם של העובדים - וגם חברות - לא תמיד מודעים להוראות ולתנאים שעוגנו בתוכנית שלהם".

עו"ד שחר פורת, שותפה במחלקת המיסוי במשרד הרצוג פוקס נאמן ומנהלת תחום תוכניות תגמול עובדים, טוענת: "חוזר מס הכנסה מבסס באופן רשמי עמדה של רשות המסים שהייתה ידועה, לפיה כאשר עצם ההבשלה או המימוש של הקצאות הוניות מותנה באירוע של מכירה או הנפקה של החברה, ההקצאות ימוסו כהכנסת עבודה (עד 50%) ולא כרווח הון (25% ועוד 3% מס יסף)". לדברי פורת, "בפועל רק 2-3 חברות מבין מאות לקוחות המשרד כללו מנגנונים כאלה בתוכניות התגמול, ולאחר שהתרענו על כך בפניהן לפני זמן מה הן קבעו מנגנוני הבשלה אחרים. כך שתחולת החוזר מצומצמת, ואינה משפיעה על הרוב המוחלט של החברות במשק".

לדברי עו"ד פורת, החידוש הוא העובדה שהרשות נתנה לחברות שישה חודשים לתקן את הסכמי האופציות שלהן.

לדברי עו"ד בועז פינברג, מנהל מחלקת מיסוי והלבנת הון במשרד זיסמן אהרוני גייר ושות', גם אם החוזר לא מפתיע, הוא בעייתי. "הרשות נוקטת בעמדה שהיא מרחיקת לכת מעט, כיוון ששוכחים את המטרה החשובה - לאפשר לחברות הזנק שאין להן כסף, להעניק נכסים ותגמול לעובדים על בסיס השתתפות בהצלחה. ישנן חברות שמוכוונות מראש לאקזיט, ובמקרים אלה האופציות המוענקות לעובדים מהוות תמריץ יעיל לעובדים. מצופה היה שרשות המסים תהיה קשובה למנוע הצמיחה העיקרי של המדינה. ברור שגביית מס אמת זה צורך קריטי, אך זה חייב להיעשות במקביל לפרשנות נכונה ולא מחמירה".

ואולם, חלק מהשחקנים בתעשייה כבר קיבלו על עצמם את "הגזירה". כך, לדברי עמית קורץ, שותף ב- Sweetwood Vetntures, שאומר: "ייתכן כי מספר מסוים של חברות יצטרכו להתאים את תוכנית האופציות שלהן לחוזר על-מנת שלא לפגוע במועד ההבשלה (באופציות תלויות ביצועיים) או בשיעור המס (באופציות תלויות אירוע), אך נראה כי מדובר במספר מצומצם של חברות".

רשות המסים: הדבר צץ בשנתיים האחרונות

"גלובס" פנה אל רשות המסים לקבל תשובה לשתי שאלות - כמה תוכניות אופציה מאושרות מתויקות ברשות המסים, וכמה מתוכן כוללת תנאי הבשלה תלויי אקזיט או מימוש. נתונים סטטיסטיים אין ברשות, ואולם גורם ברשות המסים מסר ל"גלובס", כי "ב-10 השנים האחרונות לא היה מקרה אחד שבו מיסינו אופציות שמומשו במסגרת אקזיט במס שולי. אם היתה חברה שלא עמדה בתנאים, נקודתית, אז דנו במקרה וכיצד ניתן לפתור אותו".

באשר לשאלה מתי הוצגה עמדת רשות המסים לעוסקים בתחום מיסוי האופציות, אמר אותו גורם כי "הדבר הזה התחיל לצוץ על פני השטח בשנתיים האחרונות, במסגרת דיונים בנוגע לשינוי מבנה של חברה. יש מאות אלפי חברות במשק שנותנות אופציות לעובדים, ואני לא יודע מה קורה בכל חברה, אבל שמנו לב לתופעה בשנה וחצי-שנתיים האחרונות שפתאום בנקודות מסוימות, במסגרת שינוי מבנה או נושאים אחרים שהגיעו אלינו, שיש תניות בהסכמי האופציות שמתנות מימוש באקזיט. ואז אמרנו 'חבר'ה יש פה בעיה, בואו תתקנו את תוכנית ההקצאה שלכם של האופציות'. מקרה נוסף קרה לפני 7 חודשים, אז פרסמנו תמצית החלטה בעניין. אלה דברים שהתגלו לנו 'על הדרך' במסגרת עסקאות שפתאום גילינו עוד חברה שבה יש תנאי של אקזיט. אז אמרנו להם לשנות את תוכנית האקזיט".

אם לא נתקלתם בתופעה למה לפרסם חוזר?

גורם ברשות: "אמרנו לעצמנו רגע, יכול להיות שיש עוד חברות שלא יודעות. אנחנו לא רוצים להיפגש איתן מחר כשיהיה אקזיט, אז פרסמנו את החוזר ואמרנו 'חברות יקרות מי שנמצאת שם, נא תפנו אלינו, נשנה את התנאים של ההבשלה כדי שאם וכאשר יהיה אקזיט העובד לא ימוסה במס שולי'. אנחנו לא רוצים למסות 50%. אנחנו רוצים שהחברות יעמדו בתנאי החוק והעובדים ימוסו בשיעור 25%".

אז מה דינו של אותו עובד שחלק מתנאי המימוש שלו הם הנפקה או מכירה?

גורם ברשות המסים: "עם 25% שהבשילו אין בעיה, לגבי ה-75% אותו עובד או החברה שלו אמורים לפנות לרשות המסים ולבדוק בדיוק מה רשום בתוכנית. צריך לקרוא את מערכת ההסכמים בין העובד לחברה, ולבחון איך אפשר לעדכן את תוכנית האופציות כדי שהמרכיב שתלוי באקזיט יהיה קשור לביצועים של העובד וניתן למדידה. שיהיה קשר בין האופציה לעבודה של העובד בפועל.

יכול להיות מרכיב שהוא תלוי אקזיט בתוכניות אופציה. לדוגמה המחיר או ההאצה של ההבשלה - וזה בסדר, אבל במהות זה אמור להיות קשור לביצועים של העובד ולביצועים של החברה. ומה לעשות שאקזיט ו-IPO זה לא ביצועים של העובד. בכל מקום שהתנאי לא קשור לביצועים צריך לעדכן את תוכנית האופציות, אבל זה לא שעכשיו העובד בתאונת מס, והוא משלם מס שולי. העמדה שלנו כרשות היא שמימוש של אופציות לא ממוסה במס שולי. צריך להידרש לפרטים ולאופי העסקה, ולתקן במקרה הצורך". 

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס