"הסכסוך הישראלי-פלסטיני או ה-BDS לא מעניינים אף אחד מהתיירים שמגיעים לכאן מהעולם"

כך אמרה ג'ואנה לנדאו, מנכ"לית עמותת VIBE ISRAEL, בפאנל "מה מחפש תייר העתיד" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס"

בעולם בו הגירויים הולכים וגדלים כל הזמן, גם התיירים מחפשים ודורשים משנה לשנה יותר תמורה בעבור כספם. העוסקים בתחום התיירות, מצד ההיצע, נתונים בתחרות הולכת וגוברת ומחפשים כיצד לספק את צרכי התיירים ולמשוך אליהם נתח מעוגת התיירות ההולכת וגדלה. שנת 2018 תסתיים כעוד שנת שיא בתיירות. איפה ישראל נמצאת במפת התיירות העולמית, ומה קורה בתיירות העולם בכלל?

בפאנל העוסק בתיירות העתיד ומה יחפש תייר העתיד בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" השתתפו ג'ואנה לנדאו, מנכ"לית עמותת VIBE ISRAEL; דנה לביא, מנכ"לית הדקה ה-90; ד"ר אלון גלבמן, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת; יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת; אילנית מלכיאור, הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים; ורן ישי, מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת. את הפאנל הנחתה מיכל-רז חיימוביץ', כתבת תחום התיירות ב"גלובס".

פאנל תייר העתיד

אלון, מה הם המגמות בתיירות העולמית?

אלון גלבמן: "העולם נהיה מקום יותר ויותר קטן. היום קל לנו יותר ונייד מספרים יותר ויותר גדולים של אנשים במגוון גדול של אמצעי תחבורה. התיירות הרבה יותר נגישה להמון אנשים בכל הגילאים בעולם. צריך גם לזכור שתוחלת החיים רק הולכת וגדלה. הענף הרבה יותר חכם, וגם התיירים הרבה יותר מתוחכמים. הטכנולוגיה היא חלק מהתיירות".

המחירים זה דבר מאוד חשוב בענף. האם ענף התיירות יצטרף לגל ההתייקרויות במשק?

דנה לביא: "מחירי הטיסות ימשיכו להיות מאוד נמוכים גם ב-2019. יש ישראלים שטסים 3-4 פעמים בשנה. מחירי המלונות בישראל גבוהים כי התיירות העולמית גואה וזה משפיע גם על מה שקורה כאן והישראלים מצידם יוצאים יותר ויותר לחו"ל. יש חד משמעית ביקוש גבוה יותר לחופשות בחו"ל על חשבון חופשות בארץ".

ג'ואנה, מה חושבים עלינו בעולם?

ג'ואנה לנדאו: "ישראל דווקא לא נתפסת כמקום יקר. המילניאלס באים לארץ, ואנחנו מראים להם את מה שיש לישראל להציע, בין השאר כי לא חושבים עלינו יותר מדי. אבל כשכן חושבים עלינו, חושבים אם מסוכן כאן, על דת בעיקר, והם לא יודעים מה יש כאן. אז אנחנו מביאים אותם לכאן, והם בהלם".

יוסי, מה אתה שומע מהתיירים שבאים?

יוסי פתאל: "בדרך-כלל זה וואוו גדול. צריך לראות איך הטרנדים העולמיים צריכים לבוא לידי ביטוי כאן בישראל. למשל, הטרור כבר לא מהווה בעיה כל-כך גדולה. היום התיירים פחות מושפעים מאירועי טרור, חד-משמעית. זו דרמה. התיירות בישראל עלתה מדרגה. הגידול בתיירות ימשיך כנראה בעשור הקרוב. אנחנו נכנסים לתקופה שכל הזמן יהיו כאן ביקושים גדולים מההיצע".

האם רמת השירות הולכת ויורדת?

פתאל: "יש בעיה של רמת שירות. למשל, כולם רוצים להגיע לירושלים, אז יש תורים ולא תמיד נקי. גם בנתב"ג יש התמודדות קשה עם תשתיות. התיירות כאן זה נכס אסטרטגי. התמונות שהתיירים מוציאים מכאן חשובה מכל הסכם מדיני או קמפיין של משרד התיירות".

השאלה היא איך ישראל מוצגת ברשתות.

פתאל: "נכון. צריך להבין מה זה אומר חוויה. כשאנשים טסים לחו"ל, הם מצפים לחוויה מסעירה שתעצים את האישיות שלהם. אנחנו צריכים לדאוג לשפר את החוויה התיירותית הישראלית. כיום מדברים על זה אבל לא מטפלים בזה".

אז מה מספרים עלינו בתמונות בעולם?

לנדאו: "אני אפתיע ואגיד שהסכסוך הישראלי-פלסטיני או ה-BDS לא מעניינים אף אחד. ה-BDS לא באמת קיים, ואנחנו מייצרים ומעצימים את זה. התיירים שבאים לכאן לא מבינים מה רוצים מהם כששואלים אותם אם ניסו להניע אותם מלהגיע לארץ. חבל שאנחנו יושבים בפאנל על תיירות העתיד ומדברים על זה. זה מיותר לגמרי".

בלומברג הכתיר את ירושלים ביעד התיירות החם ביותר ל-2018. איך זה קרה?

אילנית: "זה היה לאחר עבודה מאומצת של כ-10 שנים בשיתוף-פעולה של מספר גופים, כמו משרד התיירות ועיריית ירושלים. למרות המצב הביטחוני, אינתיפאדת הסכינים ועוד גורמים, הצלחנו בגדול. ולמדתי שאסור להפסיק קמפיין גם אם יש מבצע כמו 'צוק איתן'. כי יש מגוון גדול של תיירים. הסיפור שכולנו מדברים עליו הוא מאוד-מאוד שונה מארץ מוצא אחת לאחרת. התיירות זו כלכלה ששונה ממדינה למדינה. את הסינים, למשל, הכי מעניין הסיפור של עם הספר והחוכמה היהודית. את האיטלקים והגרמנים מעניין משהו אחר".

אז השיווק צריך להיות ייעודי וממוקד?

אילנית: "כן. תוך כדי ניהול משברים. הפכנו לאור לגויים איך להצליח בתיירות תוך כדי ניהול משברים. איך לנהל משברים".

אלון, אנחנו מסוגלים להכיל יותר תיירים?

אלון: "כן. אבל צריך לטפל בבעיות שונות כמו עומסים והגדלת מספר החדרים".

אילנית: "משרדי הממשלה חייבים לשתף פעולה ולפתח את הענף הזה".

האם אנחנו יכולים להגיע למצב של תיירות יתר?

אלון: "צריך לדעת לנהל את משאבי התיירות. אנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל אלא ללמוד איך עושים את זה במקומות אחרים. בעיה נוספת היא לספק חוויה מיוחדת".

האם מפת הביקושים השתנתה?

דנה: "כן, המפה כל הזמן משתנה. מזרח אירופה ואמריקה הלטינית עכשיו על המפה. עדיין אגן הים התיכון הוא היעד המרכזי".

איך מסיטים תיירים בירושלים למקומות אחרים מעבר לאגן הקדוש?

רן ישי: "אחד הדברים שאי-אפשר להתעלם מהם בירושלים זו העובדה שבסופי שבוע חלק גדול מהעיר סגור ויישאר סגור. וזה מביא למצב שהוא חלק ממהלך גדול יותר בעיר, שבוא חלקים שונים בעיר, מזרח ומערב, רואים את עצמם משולבים בעיר. רק במזרח ירושלים ניתן לפתח תרבות של סופי שבוע. יש כאן תלות הדדית שקיימת כבר הרבה שנים ומתפתחת כעת גם לתחום התיירותי. אנחנו רוצים שהתיירים יבואו לירושלים ויישארו בה, יישנו בה ולא יעזבו לערים אחרות בארץ".

אתם רואים אופציה שתהיה פריסה ארצית רחבה יותר של חדרי מלון, בדרום ובצפון?

אילנית: "כל מקום בישראל הוא מיוחד, למרות שזו מדינה מאוד קטנה, אז צריך לפתוח לתיירות גם אתרים אחרים מעבר לתל-אביב וירושלים".

לנדאו: "ישראל צריכה מהלך תדמיתי. תל-אביב היא כבר מותג גם ירושלים. צריכים למתג גם מקומות אחרים בארץ כמו אילת, הגולן, הגליל ועוד. ישראל נוגעת בכולנו, ואפשר לחזק את המותג ישראל. אנחנו מזמינים אנשים לישראל ולא לתל-אביב או ירושלים, והם שמחים על כך. מה שקורה עם התיירות כאן הוא מדהים בסך-הכול".

איך אתם רואים את תיירות העתיד?

יוסי פתאל: "אנחנו צריכים לספק חוויה. אנשים מחפשים משמעות. הנאה היא לא בהכרח חוויה. ישראל היא מרחב של משמעות. יש לנו למשל את המדבר, שהוא מוצר מדהים שמשתלב בהרבה טרנדים בעולם".

לנדאו: "אני מצטרפת למה שאמר יוסי. למשל, ארוחות ערב בבתים של אנשים, שזו חוויה שאנחנו מקדמים לאחרונה. לאחר אירוע כזה אתה נשאר חבר של אנשים בכל העולם. לישראל יש החום הזה באנשים, אפשר לעשות את זה כאן בקלות יחסית".

דנה לביא: "עולם הטכנולוגיה מאוד רלוונטי לתחום התיירות. היום 75% מקבלת ההחלטות בתחום מתבצע בדיגיטל. נראה הרבה יותר טכנולוגיה ורובוטים בתחום. סוכני נסיעות שלא יהיו בדיגיטל - אין להם זכות קיום, בארץ ובעולם. נראה הרבה יותר סטארט-אפים בתחום".

אלון: "התיירות נתפסת ותיתפס יותר ויותר כהזדמנות להימלט מהסביבה העירונית, מהזיהום. תייר העתיד מצפה לסטנדרטים גבוהים בכל הקשור לקיימות, סביבה והאקולוגיה. זו תופעה גלובלית, ולא נוכל להימלט מזה".

אילנית: "התיירות תמשיך להתפתח במהירות. מחירי הטיסות יורדים, וגם זמן הטיסה מצטמצם. כל אחד צריך למצוא את הייחוד שלו. נושא ההון האנושי מאוד חשוב. צריך לגרום לאנשים להיות גאים לעבוד בתחום הזה".

רן ישי: "אני חושב שישראל בכלל וירושלים בכלל מעוררים בקרב אנשים בעולם הרבה מאוד סקרנות. יש לירושלים למשל להציע עולמות הייטק שאנשים בכלל לא מודעים אליהם. הסקרנות יכולה לעבוד לטובתנו".