עם הפנים לשנת 2019 - מה מספרים המכפילים?

הסיום העגום של שנת 2018 בשווקים יצר מגוון רחב של הזדמנויות השקעה בארץ ובעולם • אילו תשואות גלומות כיום במדדי המניות ברחבי העולם, ומהן האפשרויות העומדות בפני המשקיעים בשוק שלנו?

לי ג'ון, מייסד שיאומי, בפתיחתה המסחר של המניה בבורסת הונג קונג / צילום: רויטרס
לי ג'ון, מייסד שיאומי, בפתיחתה המסחר של המניה בבורסת הונג קונג / צילום: רויטרס

אומרים שכל סוף הוא התחלה חדשה ותקווה למשהו שונה וטוב יותר בהשוואה לתקופה הקודמת. אין ספק כי אחרי שנפרדנו משנת ההשקעות 2018, נשמח לקבל שינוי מגמה בשוקי האג"ח והמניות ב-2019.

בבואנו להיערך לשנה האזרחית החדשה בתיקי ההשקעות, מצד אחד קשה להתעלם מהאירועים האחרונים בשווקים שהביאו לתשואות שליליות ברוב המוחלט של אפיקי ההשקעה בסיכום 2018, אולם מנגד, גם יצרו לא מעט הזדמנויות לקראת השנה החדשה.

בטור הנוכחי נתמקד בניתוח המצב הקיים ובהצגת מפת ההזדמנויות באפיקי ההשקעה בארץ ובחו"ל.

הזדמנויות כחול לבן

נתחיל עם השוק המקומי, שמהווה ברוב תיקי ההשקעות בישראל, את החלק הארי שלהם. השנה האחרונה בבורסה אופיינה בשונות חריגה למדי בין הביצועים של מדדי המניות המייצגות את החברות הגדולות בתל-אביב אל מול מדדי המניות העוקבים אחר חברות בשווי שוק נמוך עד בינוני (עד 5 מיליארד שקלים).

בעוד שמניות הבנקים המקומיים מיתנו את הירידות שחלו ב-2018 במדדים המובילים בבורסה, אשר סגרו את השנה בירידה קלה, מניות הנדל"ן והביטוח גררו כלפי מטה את המדדים שעוקבים אחרי חברות בשווי בינוני. ומה לגבי החברות הקטנות בבורסה? המשקיעים בהן לבטח ירצו לשכוח את 2018, בה איבדו בממוצע מניות אלה כ-20% מערכן.

כעת, עם בוא השנה האזרחית החדשה, קיים פער תמחור מהותי בין המדדים של החברות הגדולות בבורסה לבין אלו שמייצגים את כל היתר. כאשר בוחנים את מכפיל הרווח במדד "אינדקס מניות Large Cap" ( חברות גדולות), מתקבל כיום מספר של 15, המשקף תשואת רווח שנתית של 6.7%. בהנחה שרווחי החברות אכן מייצגים מהימנה את התוצאות שיוצגו בפועל בשנה הקרובה, מדובר בתמחור עודף בשיעור של 5% בשנה ביחס להשקעה באג"ח ממשלת ישראל ל-5 שנים.

לעומת זאת, מכפיל הרווח של מדד "אינדקס מניות Mid Cap" (חברות בשווי 750 מיליון שקל עד 5 מיליארד שקל) משקף תשואה שנתית עודפת של 11% ביחס לאפיק הממשלתי ואילו מדד "אינדקס מניות Small-Mid Cap" (חברות בשווי עד 750 מיליון) משקף תשואה עודפת של 9%.

המספרים הללו מלמדים כי בשנים הקרובות פוטנציאל התשואה של מניות השורה השנייה והשלישית בבורסה הוא גבוה משמעותית ביחס למניות הגדולות ולפיכך, יש מקום להקצות להן חשיפה גבוהה יותר בתיקי ההשקעות.

בדומה לאפיק המנייתי, גם האפיק הקונצרני בבורסה שלנו ידע עליות ובעיקר מורדות בשנה החולפת. בשוק זה "בלטו" לשלילה ב-2018 אגרות החוב שהונפקו על ידי תאגידים מחוץ לישראל, המכונות "אג"ח אמריקאיות". נוכחותן של סדרות אלו במדדי האג"ח שאינם צמודים הובילה לפתיחת מרווחים משמעותית במדדים קונצרניים שקליים, אשר כיום נסחרים בתשואה עודפת משמעותית ביחס למדדים קונצרניים צמודי מדד במאפיינים דומים (למשל, תל בונד שקלי 0-3 מול תל בונד צמוד 0-3).

לאור העובדה כי מרחב התנועה של בנק ישראל בתחום הריבית די מוגבל ובהתחשב בסביבה הכלכלית החיובית יחסית בארץ, סביר מאוד שחלק ניכר מהפאניקה שתקפה את האפיק הקונצרני בישראל מקורה באירועים שאינם כלכליים גרידא, למשל פידיונות משמעותיים בקרנות אג"ח שאילצו מנהלים למכור סחורה בהיקף גבוה.

בהתאם לכך, שנת 2019 מביאה לאפיק הקונצרני הזדמנויות בדמות תשואות גבוהות לפדיון בחלק לא מבוטל מהסדרות בשוק, בעיקר בדירוגי אשראי בינוניים ונמוכים. כאן המקום לציין כי מדד "אינדקס BBB-HY", אשר עוקב אחר אגרות חוב בדירוגי BBB ואג"ח מתחת לדירוג השקעה, נסחר כיום בתשואה שנתית לפדיון של יותר מ-9% - ממש כמו מדד מניות!

יותר אירופה, פחות ארה"ב

ההזדמנויות הנוכחיות בשווקים ממש לא עוצרות בשוק המקומי. לאחר שנה של ירידות במרבית בורסות העולם, ניתן למצוא כיום מספר אזורים אטרקטיביים להשקעה גם מחוץ לישראל. אחד המדדים שהמשקיעים הישראלים אוהבים במיוחד - הדאקס הגרמני - איבד השנה כ-18% מערכו ומכפיל הרווח שלו צנח באופן משמעותי. ירידה זו הביאה את תשואת הרווח הצפויה במדד ליותר מ-8% נכון היום.

מדדי מניות אחרים באירופה מציעים גם הם פוטנציאל תשואה מעניין בתחילת השנה. בעוד מכפיל הרווח במדדים הראשיים של צרפת ובריטניה נמצא ברמה דומה לאלו שבגרמניה, באיטליה מדד המניות מקומי משקף כיום תשואה עתידית של כ-10%. מי שמעוניין להימנע מחשיפה לשוק מניות ספציפי באירופה, ימצא פתרון במדד היורוסטוקס האזורי, אשר מגלם כיום תשואה מכובדת של קרוב ל-8% במבט קדימה.

לעומת התמחור הנדיב יחסית של שוקי המניות באירופה, מצבם הקיים של מדדי המניות האמריקאים משקף עתיד פחות אופטימי למשקיעים . S&P 500 והדאו ג'ונס אמנם מגלמים כיום תשואה עתידית של כ-7%, אולם כשלוקחים בחשבון את האלטרנטיבה בשוק זה - אגרות חוב ממשלתיות בתשואות לפדיון של 3% - מגיעים למסקנה שעדיף יותר אירופה ופחות ארה"ב בתיקי המניות של תחילת 2019.

שנת החזיר הסיני

אחד המדדים היחידים שהצליח להניב למשקיעים תשואה חיובית ב-2018 הוא בווספה הברזילאי. משקיעים המעוניינים בחשיפה למדינה הגדולה בדרום אמריקה, ימצאו כיום מכפיל רווח של 13 במדד המרכזי שלה. תמחור דומה יתקבל במדינה בולטת נוספת המייצגת את אמריקה הלטינית - מקסיקו. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי במדינות אלו שוק החוב מציע תשואות אטרקטיביות (תוך סיכון מטבע ואשראי כמובן), כך שלאו דווקא כדאי להיחשף לאזור זה כיום דרך שוק המניות.

לעומת זאת, בצד השני של העולם - במזרח הרחוק - נוצרו לאחרונה לא מעט הזדמנויות מעניינות. אחת הבולטות שבהן מקורה במעצמה הכלכלית השנייה בגודלה בעולם כיום. הן שוקי המניות של סין והן אלו של הונג קונג, אשר בהם ניתן למצוא חברות סיניות רבות, איבדו ערך רב מאז שהחלה "מלחמת הסחר" בין ארה"ב לבין סין.

נכון להיום, מכפילי הרווח במדדים הראשיים (CSI 300 ו-Hang Seng) הינם סביב ה-10, נתון שמעיד על תשואה גלומה של כ-10%. בהסתכלות עתידית, רמה זו מגלמת תמחור שאינו מתיישב עם הצמיחה וההתעצמות של כלכלת סין. עם תחילתה של שנת החזיר הסיני, יש בהחלט מקום להגדיל חשיפה למדינה זו בתיקי ההשקעות בארץ. ○

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.