שנה רעה לשווקים: מדדי המניות המובילים בארה"ב סיימו את 2018 בירידה הגדולה מאז משבר 2008

סיכום השנה החולפת בוול סטריט מעלה חשש כי שוק המניות השורי של העשור האחרון מתקרב לסופו • "מדד הפחד", שמשקף את ציפיות המשקיעים לתנודות במחירי המניות, רשם את העלייה השנתית הגדולה אי-פעם • שנת 2019 נפתחת עם אינדיקציות מעודדות משיחות הסחר בין ארה"ב לסין, לצד רשימה ארוכה מאוד של דאגות עולמיות

בורסה
בורסה

מדדי המניות בארה"ב רשמו אתמול (ב'), ביום המסחר האחרון של 2018, עליות קלות, אבל נעלו את השנה בירידות החדות ביותר שלהם מאז שנת המשבר הפיננסי הגדול של 2008, ירידות ששיקפו חשש גובר של המשקיעים מכך ששוק המניות השורי של העשור האחרון מתקרב לסופו.

המסחר היה מדרך הטבע דליל לקראת פגרת יום השנה החדשה. המדדים העיקריים קיבלו אתמול בבוקר תמיכה מסימני ההתקדמות בשיחות הסחר בין ארה"ב וסין. הנשיא דונלד טראמפ צייץ שלשום שהוא ועמיתו הסיני שי ג'ינפינג השיגו "התקדמות גדולה" בשיחות שאמורות להימשך עד מארס.

"כל עוד הם ממשיכים לשוחח, זה חיובי לשוק", אמר ג'פרי יו, מנהל משרד ההשקעות של UBS ניהול הון בלונדון. "אחרי כמה שבועות סוערים, השוק מקדם בברכה מיוחדת קצת יציבות".

אבל עם שולחנות מסחר מאוישים בדלילות לקראת פגרת ראש השנה האזרחית, רק מעטים היו מוכנים לראות בעליות אתמול סימן למפנה ברור בשוק. המניות סבלו מרצף כואב של מימושים בחודשים האחרונים של 2018, כאשר המשקיעים הפכו לפסימיים יותר לגבי הכלכלה העולמית, ונתקפו בחרדות מפני השלכות מתיחות הסחר עם סין והעלאות הריבית של הבנק המרכזי, הפדרל ריזרב.

בשבועיים האחרונים הצטרפה לרשימת החששות בשוק גם השבתת הממשל החלקית, שנובעת מהמחלוקת התקציבית בין הנשיא טראמפ ובית הנבחרים, שעובר בעוד כמה ימים לשליטה דמוקרטית.

מדד הפחד שובר שיאים

רשימת החששות הארוכה הזו הובילה לכמה תנודות מסחררות ראש בשוק המניות. בשבוע שעבר מדדי המניות רשמו את המימושים הגרועים ביותר בהיסטוריה ביום שלפני חג מולד, ואחר כך הם הציגו את אחת העליות היומיות החדות ביותר במונחי נקודות בהיסטוריה אחרי החג. סימן נוסף לתנודתיות של השוק, "מדד הפחד" של Cboe (בורסת שיקגו), שמודד את ציפיות המשקיעים לתנודות במחירי המניות, רשם את העלייה השנתית הגדולה ביותר שלו מאז ומעולם.

התנודות הללו הובילו בסופה של השנה לירידת כל המדדים לטריטוריה אדומה (שלילית), גם אחרי העליות אתמול. מדד דאו ג'ונס של מניות התעשייה (השם ההיסטורי הלא משקף) עלה אתמול ב-265.06 נקודות או 1.1% ל-23,327.46, בעזרת עלייה במניות בואינג וגולדמן זקס. מדד 500 S&P עלה אתמול -21.11 נקודות או 0.8% ל-2,506.85, ומדד נאסד"ק המשולב עלה ב-50.76 נקודות או 0.8% ל-6,635.28.

בסיכום שנתי, דאו ג'ונס איבד 5.6%, 500 S&P איבד 6.2% ומדד נאסד"ק הסתפק בירידה של 3.9%.

בורסות אחרות ברחבי העולם רשמו ביצועים גרועים עוד יותר. מדד 600 המניות האירופיות Stoxx איבד 13% בשנה שעברה, כמו המדד הבריטי פוטסי 100 מדד ניקיי 225 היפני איבד 12%.

המגזר היצרני בסין התכווץ בדצמבר

התנודתיות במחירים לא פסחה כמעט על שום סוג נכס. מחירי הנפט עלו לשיאים של כמה שנים באוקטובר, רק כדי לצנוח לאחר מכן, כאשר המשקיעים חוששים מפני האטה בצמיחה העולמית ומהיצף של נפט בעולם.

אתמול עלתה חבית נפט גולמי מארה"ב למסירה בפברואר ב-0.2% ל-45.41 דולר, אך מחיר הנפט סיים את השנה בצניחה של 25%, שהיתה הירידה השנתית הראשונה מאז 2015.

המימושים פגעו בכל השווקים, ממניות עד סחורות (קומודיטיז) ואג"ח, ומשקיעים רבים אומרים שהם ריסנו את האופטימיות שלהם לקראת השנה החדשה. "זו היתה עוד שנה תנודתית", אמר יו מחברת UBS ניהול הון.

זה יהיה נכון על רקע הנתונים שמאותתים על תחילת גמגום של הצמיחה הכלכלית העולמית. דוח מאתמול הראה שהמגזר היצרני בסין התכווץ בדצמבר. מדד פעילות המפעלים רשם רמת שפל של שלוש שנים לפחות.

המדד המשולב של המניות בבורסת שנחאי, שהיתה אתמול סגורה למסחר, סיים את שנת 2018 בקריסה של 25% - הירידה החדה ביותר מאז 2008. מדד הנג סנג בהונג קונג איבד 14% בשנה עברה, הביצוע הגרוע ביותר שלו מאז 2011.

נתונים מאכזבים כאלו מסין ומאירופה גורמים לכמה משקיעי להניח שהמחלה הכלכלית תגיע בסופו של דבר גם לחופי ארה"ב. בינתיים, נתוני המאקרו בארה"ב ממשיכים להיות חזקים.

ביום שישי השבוע יפרסם משרד העבודה האמריקאי את דוח התעסוקה לדצמבר, שייתן אינדיקציה נוספת למגמת הכלכלה בארה"ב.