בעל השליטה בגלוברנדס מנסה לעצור את המפולת: מציע לרכוש 10% מהמניות במחיר הפתיחה אתמול

לאחר שצנחה אתמול ב-25%, תיקנה מניית החברה בקצת ועלתה ב-2.5% • הירידות: בשל חוק העישון שעבר בכנסת והרעה בחידוש בחוזה עם אחד מהספקיה

סיגריות המופצות ע"י גלוברנדס בישראל / צילום: Shutterstock
סיגריות המופצות ע"י גלוברנדס בישראל / צילום: Shutterstock

לאחר יום שחור בסיומו צנחה אתמול מניית גלוברנדס בכ-25% במחזור גבוה, היום (ג') היא תיקנה חלק מזערי מהצניחה בעלייה של 2.5%. העלייה המינורית רחוקה כמובן מלנחם את המשקיעים במניה שמאז הונפקה בבורסה בת"א במאי האחרון רשמה ירידה של יותר מ-30% ומשקפת לחברה, העוסקת בהפצת סיגריות וממתקים, שווי של כ-420 מיליון שקל בלבד.

אתמול (ב') בשעות אחר הצהריים, ככל הנראה בניסיון לבלום את הירידות החדות במניה, דיווחה גלוברנדס כי בעלת מניות מרכזית בה, גזית אחזקות (שבבעלות היו"ר ומייסד החברה ירון גזית) תפעל לביצוע הצעת רכש למניות המהוות כ-10% מהון המניות של החברה, במחיר של 470.3 שקל לכל מניה (מחיר המניה טרם הנפילה אתמול). הצעת רכש במחיר הנקוב (פרמיה של כ-30% על המחיר הנוכחי בבורסה) תהיה בהיקף של כ-55 מיליון שקל. כיום מחזיק הציבור בכ-37% ממניות גלוברנדס

בעקבות ההודעה תיקנה מניית גלוברנדס חלק מהירידות אתמול, אולם כאמור סגרה את יום המסחר בירידה חדה של כ-25%. זאת לאחר שבשעות הבוקר הנחיתה החברה מהלומה קשה ובלתי צפויה על המשקיעים. גלוברנדס הודיעה על הרעה בתנאי חוזה שחידשה עם אחד מספקיה המרכזיים, שצפויה לגרום לירידה ניכרת ברווחיה בשנים הקרובות. בשעות הצהריים אתמול נחתה על החברה מכה נוספת  לאחר שהכנסת אישרה חוק חדש, המונע פרסום של מוצרי עישון וטבק אשר עלול לפגוע במכירות החברה. 

על פי העדכון של גלוברנדס אתמול, הסכמות עקרוניות להארכת ההתקשרות שגובשו בינה לבין תאגיד JTI היפני (Japan Tobacco International) - שגלוברנדס מייבאת ומפיצה את מוצריו כבר 18 שנה - עלולות להקטין את רווחיה השנתיים הצפויים בשיעור שנתי של 4%-9% בין השנים 2019 ל-2024. לפיכך, בשנת 2024 יקטן שיעור הרווח השנתי הנקי הצפוי של החברה בכ-33% ביחס לרווחיה ב-2017, השנה שקדמה להנפקה, ושבה הציגה החברה רווח נקי של כ-71 מיליון שקל.

בגלוברנדס ציינו אתמול כי עיקר השינוי לרעה ברווחיה "יבוא לידי ביטוי החל משנת 2021 ועד לשנת 2024, כך שעד לשנת 2020 (כולל) שיעור הקיטון השנתי לא יעלה על כ-9% ביחס לרווח השנתי הנקי בשנת 2017". בגלוברנדס לא פירטו לגבי ההבנות החדשות בינה לבין התאגיד היפני, אולם ציינו כי אלה כוללות את "עדכון התנאים המסחריים ביניהם החל משנת 2019 ואילך". עוד הדגישו שם, כי "הערכת שיעור הקיטון כאמור ברווח השנתי הנקי הצפוי של החברה עד לשנת 2024, היא בהתבסס על פעילות החברה והכנסותיה נכון למועד דוח זה, ואינה לוקחת בחשבון כל שינוי בפעילות החברה ככל שיהיה".

השיא מאחוריה?

גלוברנדס, שכעת מתברר כי הגיעה לבורסה בתל אביב על בסיס תוצאות שיא, השלימה בסוף חודש מאי האחרון רישום של מניות למסחר (IPO) בבורסה בת"א. במסגרת המהלך מכרו בעלי החברה ממניותיהם לציבור בתמורה של כ-240 מיליון שקל. ההצעה בוצעה לפי שווי חברה של כ-680 מיליון שקל, לאחר שנאלצה לקצץ עשרות אחוזים מהשווי לו כיוונה במקור ושעמד על כמיליארד שקל. את ההנפקה הובילו לידר הנפקות, ברק קפיטל ודיסקונט חיתום.

בראש מוכרי המניות לציבור עמד יו"ר ומייסד החברה ירון גזית, שמכר ממניותיו תמורת כמחצית סכום הצעת המכר (כ-120 מיליון שקל), ומחזיק כיום בכ-33% מהון החברה. יתרת המניות בהצעת המכר נמכרו בעיקר על-ידי פישמן רשתות, שנותרה עם 26% מהון החברה. בכמחצית ממניות פישמן רשתות מחזיק כונס הנכסים של אליעזר פישמן, ובמחצית האחרת מחזיקים ילדיו של פישמן. מי שעוד גרפו מיליוני שקלים לכיסיהם בהנפקה היו מנכ"ל גלוברנדס גדי נצר וסמנכ"לית הלוגיסטיקה יעל לב שניידר.

גלוברנדס מעסיקה כ-200 עובדים, מחזיקה בעשרות קווי חלוקה, מרביתם בתחום מוצרי העישון. בין המותגים הבולטים שהיא מפיצה, ניתן לציין בתחום הטבק את סיגריות קאמל, לאקי סטרייק, ווינסטון, קנט ועוד, ועם מוצרי המתיקה הבולטים שלה נמנים שוקולד נוטלה, קינדר בואנו, מסטיק אורביט ועוד.