השערוריות באירונאוטיקס קורצות למי שרוצה לקנות חברה ביטחונית במחיר נמוך

חברת המל"טים אירונאוטיקס הסתבכה אתמול בעוד פרשה, שבינתיים אסור להרחיב עליה, בנוסף לשורת פרשות מביכות מהשנתיים האחרונות • אלא שהשערוריות הנשנות פותחות הזדמנות לרכישתה ב"מחיר מציאה"

ההערכה הרווחת בשוק הביטחוני היא שהשערוריות הנשנות בחברת המל"טים אירונאוטיקס פותחות הזדמנות מיקוח לרכישתה ב"מחיר מציאה", כזה שנמוך משמעותית ממחיר ההנפקה שלה לפני כשנה וחצי, כמיליארד שקל, סכום שגם אז נחשב בקרב רבים בשוק מוגזם מדי.

אודות ההסתבכויות שבמרכזן עומדת החברה שהחלה את דרכה בשנות ה-90' כחממה טכנולוגית שפעלה מאריאל שבשומרון, ומאז הפכה ל"בת הסוררת של התעשיות הביטחוניות", לא ניתן להרחיב בפרטים, מתוקף הגבלות של צווי איסור פרסום שהוצאו בבתי המשפט.

חשדות לפרשה נוספת נחשפו אתמול (ב'), כשרשות ניירות ערך זימנה בכירים בחברה לחקירה. במקביל, היא שיגרה את חוקריה לחפש מידע שיכול לסייע לקידום החקירה במשרדי החברה שבאזור התעשייה ביבנה.

הפרשה שנחקרת בידי רשות ניירות ערך עשויה להתחרות בחומרתה של פרשה ישנה יותר, שלגביה בית המשפט מאריך מעת לעת ומזה תקופה ארוכה את צו איסור הפרסום - וקשורה לעבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני במסגרת עסקת מל"טים בחו"ל.

באוגוסט האחרון פרקליטות המדינה הודיעה כי בכירים בחברה, בהם המנכ"ל עמוס מתן; סמנכ"ל החטיבה העסקית, מאיר ריזמוביץ'; מנהל השיווק, דוד גולדין; ובכיר לשעבר בחברה, חיים היבשר; יזומנו לשימוע לקראת הגשת כתב אישום בגין עבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני וקבלת דבר במרמה.

התעשייה האווירית דיווחה אתמול (ב') לבורסה כי היא "בוחנת אפשרות להשקעה באירונאוטיקס ומקיימת עמה מגעים ראשוניים ובלתי מחייבים". בהודעה שעליה חתום המנכ"ל שלה, נמרוד שפר נאמר עוד כי "בשלב זה אין כל ודאות בדבר התממשות ההתקשרות בין הצדדים, היקפה, מועדה או תנאיה האחרים".

עוד טרם תע"א דיווחה לבורסה, בשוק הביטחוני העריכו כי המגעים שהתקיימו עד כה בנושא בין בכירים מטעמה לבין ראשי אירונאוטיקס  עדיין בוסריים, רחוקים מעסקה ובכלל - קיים ספק גדול אם עסקה כזאת תבשיל בשלב כלשהו ותצא לפועל.

כך, התע"א מצטרפת לחברה ביטחונית ממשלתית אחרת, רפאל, שהגישה בקיץ האחרון ביחד עם איש העסקים אביחי סטולרו הצעה לרכישת אירונאוטיקס בסכום של 430 מיליון שקל. בעלות השליטה בחברה, הקרנות KCPS, ויולה ובראשית דחו את ההצעה, שנמוכה בכ-60% ממחיר ההנפקה שלה.

בעוד שרפאל, שמנסה לרכוש את אירונאוטיקס ביחד עם סטולרו נימקה את העניין שלה בחברה ברצונה לפתח את פעילותה בתחום המטוסים הבלתי מאוישים ולהרחיב בכך את היקפי היצוא שלה, לתע"א כבר יש פעילות בתחומים אלה והיא נחשבת לאחת מחברות המל"טים המובילות בעולם.

תע"א פועלת בתחום המל"טים הקטנים, המל"טים הבינוניים והמל"טים הגדולים, כך שגורמים בשוק לא פוסלים אפשרות שבאמצעות רכישת אירונאוטיקס במחיר אטרקטיבי היא תוכל לחסום מתחרה בענף, או למנוע מרפאל להתבסס בו ולנגוס מנתח השוק שלה.

על פי הערכות, אפשרות נוספת היא שתע"א שואפת לחזק את מעמדה מול המתחרה העיקרית שלה בשוק המל"טים, אלביט מערכות. גם אם ההתעניינות של תע"א באירונאוטיקס תסתכם בעוד כותרת, הרי שיש בהתפתחויות האחרונות כדי להעיד רצינות כוונותיה להתרחב, חרף מצבה הכספי שאינו מזהיר, ובעיית היעילות שלה.

גורמים בשוק הוסיפו כי לתע"א לא אמור להיות עניין מיוחד בקונטרופ, שמוחזקת באופן שווה בידי רפאל ואירונאוטיקס ועוסקת בתחום המערכות האלקטרו אופטיות. מדובר בחברה שחלק ניכר ממחירה הגבוה של אירונאוטיקס- נגזר מפעילותה המוצלחת. אלא שלתע"א יש כבר פעילות בתחום האלקטרו אופטיקה, שעל בסיסה היא מפתחת ומייצרת מטענים יעודיים (מטע"דים) שמותקנים על המערכות המוטסות שלה. מה גם שבמצב כזה, לרפאל עומדת זכות הסירוב למכירת המניות בקונטרופ.

כך, התע"א ורשות החברות הממשלתיות מקדמות בלהט תוכנית ישנה להנפיק 25% ממניות החברה. בשבועות האחרונים ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו אישר להן להמשיך בהליכים אלה, לקראת הבאת התכנית בתוך שבועות אחדים לאישור ועדת השרים לענייני הפרטה. ספק אם לפני הבחירות לכנסת מהלך זה ימשיך להתקדם.

ראשי תע"א הצהירו כי עם השלמת תהליך ההנפקה, החברה תפעל לרכישה של 4-5 חברות קטנות ובינוניות בישראל ובעולם, כדי להרחיב את פעילותה ולשפר את כושר התחרות שלה בשווקים. לפני כשבועיים, במסגרת הליך משפטי שמתקיים בצרפת טען בעל המניות ב-EAS, חברה אירופאית לתחזוקת מטוסים שנקלעה לקשיים כי התע"א מתעניינת ברכישתה. תע"א הכחישה את הטענה.

סחורה חמה? תלוי את מי שואלים: גורמים בשוק הביטחוני מסבירים את הגישושים לרכישת אירונאוטיקס כניצול של צבר המצבים הבעייתי שבו היא נתונה, ועל פניו בכוחו לרדד בעתיד את מחיר המדף שלה באופן משמעותי. אותם גורמים הזכירו כי בנובמבר 2017, עת התפרסם לראשונה אודות חקירה שנפתחה נגד החברה ביחידה להב 433 של המשטרה אודות הסתבכות החברה בפרשת עסקת המל"טים בחו"ל- המניה שלה הגיבה בהתרסקות, וצנחה בכ 30%.

גורמים בשוק מעריכים כי ההסתבכויות של אירונאוטיקס, שפרסום של מידע מלא עליהן בשלב זה נמנע מתוקף צווים משפטיים, עשוי להוסיף ולהחליש את מעמדה ולרדד את מחירה: גורמים בשוק מעריכים כי ביום שבו צווי איסור הפרסום יוסרו, המניה תגיב בהתאם, מחיר השוק שלה ירד עוד, מה שיכול להסביר את הלהט של חלק מבעלי המניות בחברה למכור עכשיו.

לדברי חלק מהגורמים, בין בעלי המניות באירונואטיקס קיימת מחלוקת בסוגיה, מסביב לחשש שאת המחיר שיוכלו לקבל כעת על חלקן בחברה, הן לא יוכלו לקבל בשלב מאוחר יותר. אותם גורמים מתרשמים כי בעלי העניין בחברה "לחוצים" ולוקים באי ודאות. הם קיבלו בהפתעה את המהלך שנחשף אתמול, כמעט במקביל לחשיפת החקירה החדשה נגד אירונאוטיקס ברשות לניירות ערך, שאיש העסקים אהרון פרנקל רכש יותר מ-17% בחברה. מדובר במניות שהחזיקה באירונאוטיקס חברת הביטוח הפניקס. מהלך זה, הפך אתו פרנקל לבעל העניין הגדול ביותר בחברה וזאת, לאחר שניצל הזדמנות אטרקטיבית מבחינתו ורכש את המניות של הפניקס לפי שווי של כ 450 מיליון שקל.

בשוק הביטחוני מעריכים כי לא מן הנמנע שפרנקל יפעל לקידום ולהידוק שיתופי פעולה עסקיים בין אירונאוטיקס לבין פעילותה של חברה ביטחונית אחרת שבה הוא מחזיק, יוויז'ן שעוסקת בתחום החימושים המשוטטים.