נתניהו הלך רחוק מדי

רה"מ, כך נראה, מתכוון לגרור אחריו, על מדמנת החשדות והשחיתות, את כל מי שנמצא בסביבה ואחריו המבול

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

על רקע הקמפיין שמוביל בימים האחרונים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניסיון לעשות דה-לגיטימציה להחלטה הצפויה של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לזמן את נתניהו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי, הציבור הישראלי צריך לשאול את עצמו שאלה מרכזית אחת: האם מצב שבו היועמ"ש גיבש עמדה מקצועית ביחס לתיקי ראש הממשלה, אך הוא נמנע מלחשוף אותה כדי שלא להשפיע על הבחירות, הוא מצב גרוע פחות ממצב שבו היועמ"ש מפרסם את חוות-דעתו?

התשובה היא שהיועמ"ש אינו רשאי להסתיר מהציבור את עמדתו, לכאן ולכאן. ובמלים אחרות, הימנעות ממעשה עשויה להשפיע על המציאות לא פחות מאשר ביצוע המעשה.

נתניהו צודק שברוב התיקים של אישי ציבור, הזמן שחולף בין המועד שבו המשטרה מסיימת את החקירה ומעבירה את תוצריה לפרקליטות, לבין המועד שבו הפרקליטות מזמנת את איש הציבור לשימוע, הוא חודשים רבים, אם לא למעלה משנה. בתיק 4000, לעומת זאת, הזמן שכנראה יעבור בין סוף החקירה לבין זימונו של נתניהו לשימוע צפוי להיות כחודשיים בלבד.

בתיק שלמה בניזרי, למשל, המלצות המשטרה נמסרו ביוני 2004, ובניזרי זימון לשימוע בינואר 2006. בתיק פאינה קירשנבאום המלצות המשטרה נמסרו באוקטובר 2015, ואילו השימוע נערך לה במאי 2017. בתיק הולילנד המלצות המשטרה נמסרו באוגוסט 2010, והשימועים לחשודים נערכו בסוף 2011.

עם זאת, נתניהו, לא מנדלבליט, הוא שאחראי להקדמת הבחירות, וזה מאוד-מאוד ציני מצדו להקדים את הבחירות ומיד אחר-כך להתלונן שהוא יוזמן לשימוע בסמוך לבחירות. יתר על כן, אם נתניהו כל-כך בטוח בחפותו, הוא אמור היה לבקש מהיועמ"ש להקדים את פרסום הכרעתו בשלושת התיקים כדי למנוע מעצמו עינוי דין מיותר.

ובנוסף, תיק 4000 אומנם זוכה לטיפול חריג ביעילותו מצד הפרקליטות, אבל המלצות המשטרה בתיקים 1000 ו-2000 נמסרו כבר לפני כשנה, בפברואר 2018, ואילו תיק 4000 צורף אליהם, והחקירה שלו על-ידי רשות ניירות ערך והמשטרה לוותה באופן צמוד והדוק על-ידי הפרקליטות. הנסיבות הללו, והמאמץ הגדול של הפרקליטות לקדם את הטיפול בתיקים, הובילו לכך שהם בשלים להכרעת היועמ"ש.

נתניהו טוען כי זימון שלו לשימוע לפני הבחירות יגרום לכך שהוא יגיע לבחירות כ"אדם שהולך ברחוב במדינה מזרח-תיכונית מסוימת עם כתף תפורה ופרוטזה מדלדלת". אבל מה שנתניהו עושה בכך שהוא הקדים את הבחירות ואז מיהר לאיים על היועמ"ש לבל יזמנו לשימוע בסמוך אליהן, זה ניסיון להרים יד מאיימת על מערכת אכיפת החוק. נתניהו, כך נראה, מתכוון לגרור אחריו, על מדמנת החשדות והשחיתות, את כל מי שנמצא בסביבה. ואחריו המבול. את זה צריך להפסיק.