ביהמ"ש חייב את דיירי מגדל אסותא היוקרתי לאפשר לשכניהם לעשות שימוש ב–150 חניות שבמרתף הבניין

בעבר נקבע בהסכם כי תושבי האזור יעשו שימוש בחלק מהחניון שבמגדל • בעתירה שהגישו כמה מהשכנים נגד דיירי המבנה נטען כי ההסכם הופר • בית המשפט הוציא כעת צו מניעה ששולל מדיירי המגדל להעביר את החניות לצדדים שלישיים

מגדל אסותא/ צילום: איל יצהר
מגדל אסותא/ צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא צו מניעה זמני שמונע מדיירי מגדל אסותא בתל-אביב, להעביר 150 חניות שהוקצו לשימוש שכניהם. דיירי המגדל לא יוכלו להעביר אותן לצדדים שלישיים ולא יוכלו לעשות שימוש בחניות.

המחסור בחניה שהביא להקמת עמותה

חברי העמותה שהגישו את הבקשה לצו מניעה הם 9 מתוך 150 תושבי השכונה שזכאים לקבל חניות בפרויקט. מדובר במבנה שכולל מגדל בן שני אגפים, שהוקם במסגרת קבוצת רכישה על חורבות בית החולים אסותא לשעבר ברחוב ז'בוטינסקי 62 בתל-אביב. בעלי הדירות במגדל, שאוכלס לפני כשנה, הם חברי קבוצת הרכישה שהקימו את המגדל. ביניהם נמצאים ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר גליה מאור, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות לשעבר אלי יונס, עו"ד גיורא ארדינסט ועוד.
ה'קרבות' בין השכנים לקבוצת הרכישה החלו כבר בשלבים הראשונים להקמת הפרויקט. ב־2008 הגישו חלק מתושבי השכונה התנגדות להקמת הפרויקט. ההתנגדות נדחתה, אך השכנים לא ויתרו והגישו כעבור שנה עתירה מנהלית לבית המשפט. ב-2010 נחתם הסדר פשרה בין חלק מתושבי השכונה לדיירי המגדל באופן אישי, במסגרתו התחייבו דיירי המגדל לפעול למען רווחת תושבי השכונה במספר דרכים מוסכמות ובין היתר לאפשר ל-150 מתושבי השכונה לחכור בחכירה לדורות מקומות חנייה במרתף המגדל.

מכוח הסכם הפשרה הוקמה עמותה רשומה בשם עמותת תושבי מתחם אסותא, שבין מטרותיה, לדאוג שדיירי המגדל יעמדו בהתחייבויות ההסכם.

השקעה של מיליונים בחניון שבמרתף

בחודש מרץ 2018 הגישה העמותה בשם חבריה, תביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בה נטען כי דיירי המגדל הפרו את הסכם הפשרה ואין בכוונתם לכבד את התחייבותם להחכיר ל-150 מתושבי השכונה מקום חניה בחכירה לדורות. בנוסף, העמותה הגישה בקשה לצו מניעה בה ביקשה כי בית המשפט יאסור על דיירי המגדל להעביר 150 מקומות חניה, מתוך כלל מקומות החניה שבמגדל לאחרים מלבד חברי העמותה הזכאים לקבל את מקומות החניה. 

מנגד טענו דיירי הפרויקט כי חניון תושבי השכונה הוקם תוך השקעת מיליוני שקלים על מנת לאפשר לתושבי השכונה הקצאה של חניות במחיר סמלי המהווה כשליש מעלות הקמתן. עוד הם טענו כי הוספת 150 חניות עבור התושבים נתקלה בקשיים רבים מצד עיריית תל-אביב.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב לימור ביבי, קיבלה את בקשת העמותה למתן צו מניעה זמני, ולמעשה אסרה על דיירי המגדל להעביר את הזכויות ב-150 חניות לצדדים שלישיים מלבד חברי העמותה הזכאים לכך. במסגרת החלטתה, קבעה ביבי בין היתר, כי עילת התביעה של העמותה, לפיה דיירי המגדל הפרו את הסכם הפשרה ומסרבים לכבדו, הוכחה לכאורה בשלב זה ולכן יש הצדקה לתת צו מניעה כנגד דיירי המגדל.
העמותה וחלק מחבריה יוצגו על ידי עו"ד רם אורן, זאב רויץ, אילן סופר ואלעד בקר. יתר המבקשים יוצגו על ידי עו"ד זוהר פדובה ועו"ד נטעלי מימון. דיירי המגדל יוצגו על ידי עו"ד אלון יואלי ועופר לרר.