טבע | בלעדי

קרן פימי במו"מ לרכישת מפעל התרופות של טבע בקרית שמונה המעסיק כ-200 עובדים

בחודשים האחרונים הוכרז במפעל "מיגדה" סכסוך עבודה, על רקע האי ודאות שבה שרויים העובדים וכן בשל הקפאת תוספות השכר וביטול משכורת 13 • שווי המפעל הוערך בעבר בעשרות מיליוני דולרים • פימי צפויה לקבל החלטה בעניין בשבועות הקרובים

עובדי מפעל מיגדה בקריית שמונה של טבע מוחים / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי מפעל מיגדה בקריית שמונה של טבע מוחים / צילום: דוברות ההסתדרות

קרן ההשקעות פימי, שמוביל ישי דוידי, מנהלת מו"מ בבלעדיות לרכישת מפעל "מיגדה" של טבע בקריית שמונה, כך נודע ל"גלובס". על פי ההערכות, צפויה הקרן לקבל את החלטתה בשבועות הקרובים.

המפעל בקריית שמונה, ששוויו הוערך בעבר בעשרות מיליוני דולרים, היה אחד האתרים שהעמידה ענקית התרופות למכירה, כחלק מתוכנית ההתייעלות האגרסיבית שהציגה בדצמבר 2017. למרות שחלפה כבר יותר משנה מאז וחרף התעניינות של מספר גורמים ברכישה, המפעל נמצא עדיין בבעלות טבע.

בחודשים האחרונים הוכרז במיגדה סכסוך עבודה, על רקע אי הוודאות בה שרויים העובדים וכן בשל הקפאת תוספות השכר וביטול משכורת 13 שהייתה נהוגה במפעל. במיגדה ישנם כ-200 עובדים, שמייצרים מערכת סגורה להגנת צוותים רפואיים. על פי ההערכות עובדי מיגדה היו מעוניינים לראות את פימי - קרן המעסיקה עשרות אלפי עובדים בעשרות חברות תעשייתיות שבשליטתה - כרוכשת. 

בסוף 2017 הציג קאר שולץ, המנכ"ל החדש של טבע, את תוכנית ההתייעלות שכללה פיטורי 14 אלף עובדים ברחבי העולם, מתוכם 1,750 בישראל. התוכנית נועדה לחסוך 3 מיליארד דולר בשנה על מנת לשרת את החוב העצום של טבע, שבשיא הגיע לכ-35 מיליארד דולר (רובו נלקח למימון רכישת אקטביס ב-2016).

תוכנית ההתייעלות כללה גם כוונה לאתר רוכשים למפעליה בקריית שמונה, לחברת ההפצה סלא ולאתר באשדוד, שהוגדרו ככאלה שאינם בליבת עסקי החברה. לאחר שבחנה את האפשרות, טבע חזרה בה מכוונתה למכור את סלא, והודיעה על כוונתה לסגור את המפעל באשדוד אשר לא נמכר. עם זאת, המפעל בקריית שמונה, בניגוד לאשדוד, הוא רווחי והפעילות בו נמשכת, תוך כוונה למצוא לו רוכש.

בין השמות שהוזכרו כמתעניינים ברכישת מיגדה בשנה האחרונה היו חברת מעברות שבשליטת קיבוץ מעברות, החברות הגרמניות Fresenius ו-B Brown והאחים דן ושמואל טופז, לשעבר מייסדי ובעלי השליטה בחברת התעשייה המ-לט, יחד עם קבוצה של משקיעים נוספים. כניסתה של פימי למו"מ על רכישת המפעל בוצעה לאחר שקיבלה כאמור בלעדיות במו"מ. פימי, קרן ההשקעות המובילה והמצליחה בישראל, מעמידה בדרך כלל מתן בלעדיות כתנאי לכניסתה למו"מ.