משרד האוצר השלים גיוס אג"ח בהיקף 2.5 מיליארד אירו

ההנפקה בלונדון נהנתה מביקושי שיא בהיקף של כ-15 מיליארד אירו • בהנפקה לקחו חלק כ-300 משקיעים שונים, רובם בנקים ומשקיעים מוסדיים מכ-30 מדינות

החשב הכללי רוני חזקיהו / צילום: דוברות משרד האוצר
החשב הכללי רוני חזקיהו / צילום: דוברות משרד האוצר

החשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו השלים גיוס אג"ח של ממשלת ישראל בלונדון בהיקף כולל של 2.5 מיליארד אירו, מתוכם 1.25 מיליארד אירו לטווח של 10 שנים ו-1.25 מיליארד אירו לטווח של 30 שנה. ההנפקה נהנתה מביקושי שיא בהיקף של כ-15 מיליארד אירו. באוצר ציינו כי האיגרות הונפקו במרווחים הנמוכים ביותר מעל ריביות הבנצ'מרק באירו אי פעם, מה שמעיד על-פי האוצר על אמון המשקיעים בכלכלת ישראל.

האיגרות הונפקו לשני טווחים: איגרת ל-10 שנים בהיקף של 1.25 מיליארד אירו בקופון של 1.5% ואיגרת ל-30 שנה בהיקף של 1.25 מיליארד אירו ובקופון של 2.5%. באוצר ציינו כי מדובר בהנפקה ראשונה לטווח של 30 שנה במטבע האירו והינה בין הבודדות מחוץ לאירופה שהנפיקו לטווח זה. האיגרות הונפקו במרווחים של 1.15 ו-0.75 נקודות אחוז מעל ריביות הבנצ'מרק (Mid-Swap) לטווחים זהים. החתמים בהנפקה היו ברקליס, BNP פאריבה וגולדמן סאקס.

צוות חטיבת המימון באגף החשב הכללי, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי גיל כהן, מנהל יחידת החוב הממשלתי ליאור דוד-פור, דוד ארדפרב וירון פכט, ערך לקראת ההנפקה רואוד שואו למשקיעים זרים בלונדון, פריז, מינכן ופרנקפורט. 

באוצר הוסיפו כי הביקושים, שהיו גבוהים כמעט פי 6 מהסכום שהונפק, איפשרו את הנפקת האיגרות לטווחים הארוכים, מה שיאפשר לאוצר להאריך את משך החיים של החוב הממשלתי ולהקטין את סיכוני המיחזור שלו. באוצר הוסיפו כי בהנפקה לקחו חלק כ-300 משקיעים שונים, רובם בנקים, ומשקיעים מוסדיים מכ-30 מדינות, ביניהן: בריטניה, גרמניה וצרפת .

זוהי ההנפקה השביעית של מדינת ישראל באירו וזאת בהתאם לתכנית העבודה של אגף החשב הכללי, שמטרותיה גיוון ערוצי המימון של החוב הממשלתי, הרחבת בסיס המשקיעים וכן בניית עקום ייחוס במטבע זר בשווקים הגלובליים. ההנפקה האחרונה באירו התקיימה בינואר 2017.

שר האוצר, משה כחלון אמר כי "כלכלת ישראל נמצאת בשנים מצוינות עם צמיחה גבוהה, תעסוקה מלאה ויחס חוב תוצר נמוך. ההנפקה המוצלחת הזו היא הבעת אמון של הגופים הפיננסיים הבינלאומיים בכלכלת ישראל ועוד הוכחה להכרת העולם בניהול הכלכלי האחראי של ישראל. אני מברך את החשב הכללי וצוותו על ההצלחה הזו ובטוח שהצלחות רבות עוד לפנינו".

חזקיהו אמר כי "הצלחת ההנפקה כפי שבאה לידי ביטוי בהיקף הביקושים הגבוה והמרווחים הנמוכים נובעת מאיתנותה של הכלכלה הישראלית, שהביאה גם להעלאת דירוג האשראי של מדינת ישראל בקיץ האחרון. הטווח הארוך של האג"ח - סדרה ל-10 שנים וסדרה לטווח של 30 שנה המונפקת לראשונה באירו, מעידה על אמון המשקיעים הזרים במשק הישראלי".