סקר: 73% מהישראלים משוכנעים שהמדינה ערוכה למתקפה מקוונת

השב"כ מודאג מהתערבות זרה בבחירות? סקר של מכון המחקר האמריקאי PEW העלה כי מבין תושבי 26 המדינות שנסקרו, לישראלים יש האמון הרב ביותר במערכת המקוונת; רוסיה נמצאת במקום השני • עם זאת, 62% מהישראלים מאמינים שתהיה מתקפה מקוונת על הבחירות • ממצא כללי: תומכי מפלגת השלטון ייטו לומר שארצם מוכנה למתקפה מקוונת

מתקפת סייבר / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
מתקפת סייבר / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

ראש השב"כ חושש ממעורבות של מדינה זרה בבחירות? ראש המוסד לשעבר חרד שרוסיה תבחוש בקלפיותינו, ואנו לעולם לא נדע? אל דאגה. עם ישראל ישן בשקט בלילה: רוב הישראלים - 73% - משוכנעים כי המדינה ערוכה לטפל במתקפה מקוונת. רק 20% סבורים כי ישראל אינה ערוכה לאפשרות זו - כך עולה מסקר חדש של מכון המחקר האמריקאי PEW, שנערך ב-26 מדינות ופורסם אמש (ד').

על-פי עורכי הסקר, זה השיעור הגבוה ביותר של נותני אמון במערכת המקוונת של ארצם בהשוואה לכל המדינות האחרות שנדגמו בסקר. במקום השני נמצאות רוסיה עם 67%, ואינדונזיה עם 64%. לשם השוואה: בארה"ב, שיעור המאמינים ביכולת המערכת המקוונת להדוף מתקפה הוא 53%. שיעור המפקפקים בכך הוא 43%.

בה-בעת, רוב הישראלים סבורים כי המדינה תשמש מטרה להתקפה מקוונת נגד מנגנוני בחירות, תשתיות לאומיות (למשל: מערכות חשמל) ומאגרים של מידע ביטחוני רגיש. 62% אמרו כי יש סבירות שייעשה ניסיון להשפיע על תוצאות הבחירות (22% העריכו כי יש סבירות גבוהה ביותר שייעשה ניסיון כזה). (הנתון החציוני לכל 26 המדינות הוא 61%). 67% מהישראלים אמרו שיש סבירות/סבירות גבוהה ביותר למתקפה מקוונת נגד תשתיות לאומיות. 59% אמרו כי יותקפו מאגרי מידע רגיש.

לבד מישראל, המדינות האחרות שנדגמו בסקר הן: ארה"ב, קנדה, צרפת, הממלכה המאוחדת, גרמניה, הונגריה, ספרד, שוודיה, איטליה, פולין, יוון, רוסיה, אינדונזיה, הפיליפינים, קוריאה הדרומית, אוסטרליה, יפן, טוניסיה, קניה, ניגריה, דרום אפריקה, מקסיקו, ברזיל וארגנטינה.

המדינה הפסימית ביותר בקרב המדינות שנסקרו היא שוודיה: 61% מהנשאלים שם אמרו כי ארצם אינה ערוכה לטפל במתקפה מקוונת, לעומת 36% שסברו שהמערכת תוכל להתמודד עם מתקפה כזו. כמעט 80% מהאמריקאים הביעו חשש מהתערבות מקוונת במנגנוני הבחירות בארצם, כנראה בעקבות המידע הרב שהתפרסם על מאמצי רוסיה להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. 87% מהדמוקרטים חוששים מהתערבות כזו, בהשוואה ל-66% מהרפובליקאים.

שיעור דאגה גבוה מההתקפה מקוונת על מנגנוני בחירות נרשם גם במקסיקו, הפיליפינים, טוניסיה, קניה, ארגנטינה, אינדונזיה ודרום אפריקה.

אחד מהממצאים הכלליים של הסקר הוא שתומכי מפלגת השלטון בכל אחת מהמדינות שנסקרו ייטו לומר שארצם מוכנה למתקפה מקוונת. וכך, על-פי טבלה שהכינו עורכי הסקר, תומכי הליכוד והמפלגות האחרות בקואליציה אופטימיים יותר לגבי יכולת העמידה של המערכות המקוונות בישראל, בהשוואה לתומכי מפלגות האופוזיציה.