פועל בניין נפל מגובה ומת באתר בנתניה - ההרוג הראשון לשנת 2019

ממידע ראשוני עולה כי הפועל עבד על גג בניין ונפטר כתוצאה מנפילה • מותו קוטע תקופה ארוכה יחסית של חודשיים בהם לא נהרגו פועלים באתרים

אתר הבנייה בנתניה / צילום: מד"א
אתר הבנייה בנתניה / צילום: מד"א

פועל בניין, ככל הנראה מטול כרם, נהרג כתוצאה מתאונת עבודה באתר בנייה בנתניה. שמו היה איאד אסמאעיל אבראהים רג'ב, בן 48 מהכפר לבד בנפת טול כרם. היה נשוי ואב ל-4 ילדים, בעל היתר עבודה בתוקף.

מדובר באתר לבניית בניין מגורים ברחוב אבא הלל סילבר בנתניה. מדוברות מד"א נמסר כי: "בשעה 11:04 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב שרון על פועל שנפל מגובה באתר בנייה ברחוב אבא הלל סילבר בנתניה. פראמדיקים של מד"א מדווחים על גבר כבן 40 שנפל מגובה של כ-4 קומות ללא סימני חיים וקובעים את מותו".

איאד אסמאעיל אבראהים רג'ב / צילום: תמונה פרטית
 איאד אסמאעיל אבראהים רג'ב / צילום: תמונה פרטית

מדובר במקרה המוות הראשון באתרי בנייה לשנת 2019, והראשון של פועל בניין מזה חודשיים. בשנת 2018 כולה נהרגו באתרי בנייה 38 עובדים, וכן נהרגו 3 עוברי אורח כתוצאה מהבנייה באתרי בנייה.

בימים האחרונים הודיעו במשטרה, במשרד לביטחון הפנים ובמשרד העבודה כי היחידה המשטרתית החדשה לחקר תאונות עבודה, ששמה "פלס" (כפופה ליאל"כ. ג"ל), החלה לפעול. על כן תאונה כמו זו בנתניה אמורה להיבדק על-ידי יחידה זו.

מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, ראובן בן שמעון, מסר ל"גלובס" כי "היום קוברים את ההרוג הראשון לשנת 2019 בענף הבנייה, וניכר מהתמונות הראשוניות שהתקבלו מהשטח שהאתר סובל מהזנחה פושעת בכל הנוגע להסדרי הבטיחות. מצופה כעת ממשרד העבודה לסגור את האתר לתקופה של 30 יום לפחות, ולא להסתפק בסגירת האתר לתקופה קצובה של 48 שעות. על הקבלנים לדעת שלמחיר ההפקרות יש גם מחיר כלכלי ומחיר פלילי".

בן שמעון הוסיף כי "הנתונים האחרונים מלמדים שבשנת 2018 כ־64% מהתאונות נגרמו כתוצאה מנפילה מגובה, וקיימת עלייה של 14% בכמות ההרוגים מהשנה הקודמת. אסור לאפשר להפקרות להמשיך גם בשנת 2019, ועל גורמי האכיפה - לרבות יחידת המשטרה 'פלס' שהוקמה זה עתה בלהב 433 - לפעול ביד חזקה נגד מפרי החוק".

ממשטרת ישראל נמסר: "במשטרת ישראל התקבל דיווח על פועל תושב טול כרם שנהרג בנפילה מגובה באתר בנייה ברחוב אבא הלל סילבר בנתניה. חוקר תאונות עבודה זומן למקום. נפתחה חקירה לבירור נסיבות האירוע".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר: "אני קורא למשרד העבודה ולכל הנוגעים בדבר לפעול במהירות לחקירת האירוע ולנקוט במלוא הסנקציות האפשריות כנגד חברת הבנייה והאחראים למקרה הנורא. אנו בעיצומה של מלחמה יומיומית כנגד הקטל והזילות המתמשכת בחיי העובדים בכלל ובפרט בענף הבניין. על כולם להבין את גודל השעה, לשלב ידיים ולטפל ביד קשה במקרים שכאלה - למען חיי העובדים ובטיחותם".

מקו לעובד נמסר בתגובה: "לאחר תקופה בת כחודשיים, במהלכה נרשמה ירידה במספר התאונות, החלה שנת 2019 עם חמישה פצועים והרוג אחד. התבוננות בתמונות מהאתר הבנייה בנתניה מספרות את הסיפור כולו: פיגומים רעועים, ללא מעקות הבולמים נפילה, ללא רשתות העוטפות את האתר ומונעות נפילה, עם חלקים שלמים של מבנה חשוף ולא מגודר - המזמנים מוות.

"עם המצב המופקר הזה ייאלצו להתמודד העובדים באתרי הבנייה עוד חודשים ושנים ארוכות - מכיוון שרק בעוד חצי שנה אמורים להשתפר פניהם של אתרים מעל גובה 30 מטרים, כאשר התקן האירופאי לפיגומים אמור להיות מוחל עליהם, בעוד שנה וחצי אתרים בין 8 מטרים ל-30 מטרים (קטגוריה בה נופל האתר בו התרחשה התאונה הקטלנית), ובעוד שלוש שנים - אתרי בנייה מתחת ל-8 מטרים.

"למרות המציאות הקשה הזו, קבלני הפיגומים ממשיכים לטעון שנעשה להם עוול - ושהם לא יוכלו לעמוד בעול הכלכלי של המעבר לפיגומים בטיחותיים. משרד האוצר, האמור לתת פתרונות בצורת סובסידיות, שותק אף הוא כדג - נוכח ההרגל ונוכח הבחירות המתקרבות. אותן בחירות מעכבות גם את הרחבת סמכויותיו של רשם הקבלנים, שבמקרה כמו זה שהתרחש היום יכול היה להתלות את רישיון הקבלן המבצע למשך 30 יום.

"אנחנו קוראים למקבלי ההחלטות להקדים את החלת התקן ולא לסמוך על אחריותם של הקבלנים, המנסים לעקוף מציאות מסוכנת באמצעות איומים בקנסות על העובדים ודרכים יצירתיות נוספות".