מעריב | בלעדי

זקי רכיב מצטרף לטרנד החם, אבל עם טוויסט: יגדל קנאביס בתאים

חברת קנאביסל, שהקים ומנהל רכיב, היא ספין-אוף של ביוהרווסט, שפיתחה ביוריאקטורים לייצור תעשייתי של תאי ענבים • החברה שהוקמה בקנדה קיבלה רישיון לפתח טכנולוגיה לתחום הקנאביס, ויש לה מו"פ בישראל • ביוהרווסט פיתחה טכנולוגיה להפיכת חומר הגלם מהתאים לאבקה, שאותה מציע רכיב להוסיף למזון ולמשקאות

זקי רכיב / צילום: ראובן קסטרו
זקי רכיב / צילום: ראובן קסטרו

איש העסקים זקי רכיב, בעבר ממקימי חברת הטכנולוגיה טריון ולאחר מכן בעלי "מעריב" ומשקיע בתחום התקשורת, העביר באחרונה את עיקר פעילותו לתחום חדש ולוהט - קנאביס. רכיב הקים ומנהל היום את חברת קנאביסל (Cana-V-Cell), שהתחילה להיסחר באחרונה בבורסה המשנית (CSE) בקנדה, שבה נסחרות רבות מחברות הקנאביס במדינה.

קנאביסל מפתחת רכיבי קנאביס בשיטה חדשה: היא מגדלת תאים מצמח הקנאביס בתוך ביוריאקטורים - כלומר, התאים גדלים בסביבה מבוקרת לחלוטין, ולא בצמח. לאחר מכן ניתן להפיק מהם מוצרי קנאביס שונים.

השיטה הזו מאפשרת להפיק הרכב חומרים הרבה יותר מבוקר, וכך להביא לשוק מוצר הדיר - כלומר, שכל מנה שלו זהה לשנייה - מאפיין חשוב עבור מוצרים בתחום התרופות, ואחד האתגרים עבור תחום הקנאביס. עם זאת, המוצר שמפיקה קנאביסל הוא לא מולקולה יחידה, אלא שילוב של חומרים מהצמח, שיש להם אפקט סינרגי. גם זהו אלמנט חשוב כיום עבור הקהילה המפתחת והצורכת טיפול רפואי באמצעות קנאביס.

כשמשווים ייצור של קנאביס בביוריאקטורים לעומת ייצור שלו בחממות, ייתכן שהייצור בתאים יוכל להיות גם תחרותי במחיר, ובוודאי בשטח הגידול, לעומת גידול קנאביס רפואי במבנים סגורים בתנאים מבוקרים.

רכיב היה בעמדה נוחה לפתח את הפתרון לסוגיה הזו, שכן הוא הוביל כבר לפני כמעט עשור השקעה בחברה בשם ביוהרווסט (BioHarvest), אשר פיתחה ביוריאקטורים לייצור תעשייתי של תאי ענבים, המפיקים את החומר רזרווטול, שנועד להוריד כולסטרול. בטכנולוגיה הושקעו עד היום כ-15 מיליון דולר. קנאביסל היא למעשה ספין-אוף של ביוהרווסט, שקיבל רישיון לפתח את הטכנולוגיה שלה לתחום הקנאביס. החברה החדשה הוקמה בקנדה, אולם מבצעת פעילות מו"פ בישראל. רכיב גייס לספין-אוף את מי שהייתה היזמת של ביוהרווסט והמדענית הראשית שלה, ד"ר יוכי חגי.

תצטרך להוכיח שהסינרגיה שבצמח נשמרת 

ביוהרווסט לא הצליחה להפוך עדיין להצלחה מסחרית דרמטית, ככל הנראה בשל הקושי לבדל את המוצר של החברה לעומת תוספי מזון אחרים לאותן מטרות (הורדת כולסטרול ושיפור לחץ הדם), וכן לעומת אכילת ענבים או שתיית יין אדום. זוהי בעיה מוכרת בתחום תוספי המזון המצהירים על תועלת רפואית - קשה ליצור להם בידול בשוק, גם אם עורכים ניסויים קליניים המעידים על התועלות שלהם, כפי שאכן עשתה החברה.

בתחום הקנאביס המצב עשוי להיות אחר, שכן מדובר בצמח הממותג כטיפול רפואי של ממש, ושאמור להירשם על ידי רופאים, אשר עשויים לשתף פעולה בהתלהבות רבה יותר עם מתן מרשם כשהם יודעים מה בדיוק הרכב החומרים הפעילים של הצמח (או במקרה הזה - התא), באילו תנאים גדל ועד כמה הוא דומה למנה הקודמת שנתנו לאותו חולה.

עדיין, גם בתחום הזה המחקר הדרוש הוא עדיין רב מאוד. לא ידוע עדיין עד כמה השינוי ברכיבים הפעילים באמת ישפיע על התוצאה, עד כמה באמת יהיה אכפת לרופאים מההרכב המדויק של המוצר ואיזו פרמיה ניתן יהיה לגבות על כך. כמו כן לא ידוע האם הסינרגיה בצריכה של הצמח השלם אכן יכולה להישמר כאשר מרבים במעבדה תא אחד. קנאביסל תצטרך להוכיח זאת.

מחסור בחומר גלם בשוק הבידורי בקנדה

בינתיים החברה מדגישה בעיקר את העובדה שהיא יכולה להפיק חומר פעיל איכותי במחיר גידול זול יותר לגרם, וזאת בנוסף להיותו נקי מחומרי הדברה ומזיהומים. כיוון שהחברה ממוקמת בקנדה, היא תוכל להשתתף בשוק הקנאביס הבידורי במדינה, שנמצא כרגע במחסור של חומר גלם. בביוהרווסט פותחה טכנולוגיה להפיכת חומר הגלם מתוך התאים לאבקה, אותה מציע רכיב להוסיף למזון ומשקאות, כשלב ההתפתחות הראשון של החברה.

קנאביסל מוזגה לתוך השלד הבורסאי Midnightstar באוקטובר, ונסחרת היום ב-20 מיליון דולר. בעלי השלד היו קבוצת שרם זילברמן, אשר מוציאה לפועל בשנים האחרונות רבות מן העסקאות הבורסאיות בתחום הקנאביס בישראל ושל חברות ישראליות בעולם, וגייסו לתוכו 2.5 מיליון דולר.

רכיב הקים כאמור את חברת טריון בתחום הפס הרחב, אשר הונפקה בנאסד"ק בתקופת בועת הדוט.קום ב-300 מיליון דולר, ובשנת 2000 לפני התפוצצות הבועה נסחרה בשווי של 8.6 מיליארד דולר. רכיב הספיק לממש מניות ולהפוך לאחד האנשים העשירים בישראל, אולם העסקים שעשה לאחר מכן נחשבים לכאלה שלא צלחו - השקעה במספר חברות תקשורת, במכבי תל-אביב בכדורגל ובעיתון מעריב.

במקביל החליט רכיב כי התרומה העיקרית שהוא יכול להביא לעולם העסקי, היא השקעה בחברות בתחום הבריאות, בעיקר כאשר אשר מבוססות על רעיונות הבריאות באמצעות התזונה ואורח החיים המוקפדים, אותם הביא מהתקופה בה התגורר בקליפורניה. גישה זו היא שהובילה אותו להשקעה בביוהרווסט.