אדמה מתקרבת לרכישת פעילות ייצור נוספת של חומרי הדברה בסין בהשקעה של מאות מיליוני דולרים

אדמה נסחרה היום בבורסה של שנזן לפי שווי של 22.4 מיליארד יואן (3.3 מיליארד דולר), לאחר שאיבדה בשנה האחרונה כ-43% מערכה על רקע הנפילות בשוק המניות הסיני

חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה. "גידול בכל השווקים המרכזיים" /  צילום: תמר מצפי
חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה. "גידול בכל השווקים המרכזיים" / צילום: תמר מצפי

יצרנית חומרי ההדברה אדמה דיווחה היום כי התקשרה במזכר הבנות בלתי מחייב עם חברת הוייפאנג (Jiangsu Huifeng Bio Agriculture), יצרנית כימיקלים הממוקמת בדפנג שבמחוז ג'יאנגסו, לרכישה פוטנציאלית של חלקים משמעותיים מפעילותה בתחום הגנת הצומח. העסקה עצמה טרם נחתמה, אולם על-פי ההערכות בשוק יעמוד היקפה הכספי על מאות מיליוני דולרים.

אדמה נסחרה היום בבורסה של שנזן לפי שווי של 22.4 מיליארד יואן (3.3 מיליארד דולר), לאחר שאיבדה בשנה האחרונה כ-43% מערכה על רקע הנפילות בשוק המניות הסיני. ששוויה של הויפאנג בבורסת שנזן עומד כעת על 3.4 מיליארד יואן (500 מיליון דולר), לאחר שמנייתה צנחה ב-57% מאז סוף 2017.

הוייפאנג סיפקה לאדמה ולחברות מובילות נוספות בתחום הגנת הצומח מוצרי ביניים וחומרים פעילים, עד שבחודש מרס האחרון הופסק הייצור באתרי החברה עקב חקירת גורמי הרגולציה הסביבתית. להבנתה של אדמה, הוייפאנג השקיעה מאז משאבים ניכרים לשם תיקון כלל הליקויים הסביבתיים התלויים ועומדים והיא נערכת עתה לחזרה לפעילות ייצור מלאה בהקדם האפשרי.

כבר בחודש נובמבר האחרון, כל קווי הפורמולציה של הוייפאנג עברו בהצלחה מבדקים סביבתיים וחזרו לפעילות מלאה. וכן לאחרונה, הוייפאנג הודיעה ששמונה מקווי הסינתזה שלה חזרו לייצור לאחר ביקורות של הרשויות הסביבתיות שאישרו את עמידתם בדרישות הרגולטוריות הסביבתיות. בנוסף, אדמה מבינה שהוייפאנג פועלת באופן נחרץ יחד עם הרשויות הרלוונטיות לזרז את השבת כלל פעילות הייצור של יתר קווי הסינתזה.

טרם הפסקת הייצור, רשמה הוייפאנג הכנסות של כ-580 מיליון דולר בשנת 2017, כאשר פעילות האגרוכימיה אותה מבקשת אדמה היוותה את עיקר המכירות בסכום של כ-500 מיליון דולר. מדובר על היקף מכירות מהותי שכולל כ-100 מיליון דולר של מוצרי הדברה סופיים לצרכנים בסין ועוד 400 מיליון דולר של מכירות חומרים כימיים ליצרניות של חומרי הדברה ברחבי העולם (כולל לאדמה עצמה).

הפעילות שתירכש צפויה לכלול את הפעילות המסחרית והתפעולית בתחום האגרוכימיה המתקיימות באתר המרכזי של הוייפאנג בדפנג, עם אפשרות להרחבת היקף העסקה כך שתכלול נכסים נבחרים רלוונטיים נוספים. הנכסים הרלוונטיים צפויים לעבור על ידי הוייפאנג לחברה פרטית חדשה טרם סגירת העסקה, שתירכש בהמשך על ידי אדמה.

אדמה מחזיקה כיום במפעל ייצור של חומרים כימיים בסין, אותם קיבלה במסגרת רכישת החברה הסינית סנונדה. בנוסף הקימה אדמה מפעל לערבוב חומרים (פורמולציה) ויצירת מוצרים סופיים, והיא אף נמצאת בתהליך לרכישת חברה נוספת בסין, אנפון, שגם היא מחזיקה במתקני ייצור לחומרים כימיים. כעת חתמה אדמה על עסקה שצפויה להגדיל לשלושה את מספר מפעלי ייצור החומרים שיהיו ברשותה בסין.

באמצעות רכישה פוטנציאלית זו, אדמה שואפת לחזק משמעותית את עסקיה הגלובליים ובסין כאחד. לדברי אדמה, מבחינה גלובלית היא תהנה מאינטגרציה אנכית ותשפר את מעמדה התחרותי במולקולות מרכזיות, ובתוך כך תגדיל משמעותית את מכירתן דרך ערוצי ההפצה הגלובליים שלה. בסין, אדמה תחזק את מעמדה בזכות המובילות המסחרית של הוייפאנג ובזכות תיק הרישויים הרחב שלה אשר משלים את זה של אדמה.

על פי הסיכום בין שתי החברות, כל עסקה פוטנציאלית תהא כפופה לתיקון כלל הממצאים הסביבתיים אשר זוהו, כמו גם לחזרה מלאה לייצור בכלל אתריה הרלוונטיים של הוייפאנג. כל עסקה פוטנציאלית גם תהיה כפופה להשלמת בדיקת נאותות, לחתימה על הסכמים סופיים ולקבלת האישורים הפנים-חברתיים והרגולטוריים הדרושים. כך שחתימה על הסכם רכישה צפויה להתבצע עד סוף יוני השנה, בעוד שהשלמת העסקה תקרה כנראה רק במחצית השנייה של 2019.