ההידרדרות של ביל גרוס נמשכת: פדיונות ענק בג'נוס בדצמבר

קרן האג"ח ג'נוס קפיטל סבלה מפדיונות של 60 מיליון דולר בדצמבר האחרון - חודש עשירי ברציפות של פדיונות • היקף הנכסים ירד מתחת למיליארד דולר • לפי "בלומברג", הקרן של גרוס הציגה תשואה שלילית של כ-4% בשנה שעברה

ביל גרוס/ צילום: Lucy Nicholson ,  רויטרס
ביל גרוס/ צילום: Lucy Nicholson , רויטרס

דצמבר המר לא פסח ביל גרוס , מנהל קרנות האג"ח האגדי לשעבר: המשקיעים ממשיכים להוציא כספים מקרן האג"ח של גרוס זה החודש העשירי ברציפות. קרן האג"ח ג'נוס קפיטל סבלה מפדיונות של 60 מיליון דולר בדצמבר האחרון, כך לפי הערכות "בלומברג". כעת היקף הנכסים בקרן עומד על 950.4 מיליון דולר - רחוק מאוד מהשיא כל הזמנים בפברואר האחרון, אז היקף הנכסים עמד על 2.24 מיליארד דולר. 

הקרן סובלת מפדיונות במשך עשרה חודשים רציפים, בין השאר, בשל הימורים כושלים על כיוון הריבית של הפד ועל אג"ח ממשלת גרמניה. לפי הערכות "בלומברג", הקרן של גרוס הציגה תשואה שלילית של כ-4% בשנה שעברה - ביצועי חסר לעומת 80% מקרנות אג"ח דומות. גרוס מינף את הקרן שלו על ידי השקעות בחוזים עתיידים במחצית הראשונה של 2018, אך ספג הפסדים גבוהים בשל העלאת שיעור הריבית. ההפסד בשל שיעורי ריבית עמד על כ-153 מיליון דולר במחצית הראשונה. 

בעבר גרוס שלט ב-2 טריליון דולר, תחת קרן פימקו, והיה מסוגל להפיל כלכלות של מדינות. חלק מסוד ההצלחה של גרוס לאורך השנים נבע מיכולתו לזהות מגמות ארוכות טווח, ובעיקר מגמה גורלית אחת: בשנות ה-80 הוא היה מהראשונים שהבינו שהבנקים המרכזיים בעולם נחושים במלחמתם באינפלציה, ושזו עומדת לרדת ולהישאר נמוכה, וכמוה שערי הריבית. כשהריבית יורדת, מחירי האג"ח עולים, עובדה שהפכה את שלושת העשורים האחרונים לעידן הזהב של האג"ח ושל פימקו. 

אבל דווקא הוא, שטבע את המונח "הנורמלי החדש" לסביבת השוק והכלכלה מעוטת הצמיחה והתשואות בימינו, שגה בקריאת המציאות הכלכלית החדשה. ב-2011 הוא הימר נגד האג"ח של ממשל ארצות-הברית, תוך שהוא נעזר בדימוי ציורי, "הפד עומד לתלוש אגד מעל פצע שעוד לא נרפא". רגע אחרי שנפטר מהאג"ח הללו, השוק הסתער עליהן. לקוחותיו נותרו מחוץ לחגיגה.