באילו שני רחובות בישראל שברו את שיאי הרכישות באינטרנט?

במהלך 2018 הגיעו לישראל יותר מ-65 מיליון חבילות, עלייה של 6.5% לעומת 2017 • רמת-גן מובילה בהזמנת חבילות ביחס לגודל האוכלוסייה: כל תושב הזמין בממוצע 11.46 חבילות • רחוב העצמאות ורחוב הציונות באשדוד הם הרחובות שבהם הוזמנו הכי הרבה חבילות ב-2018

מיון חבילות אמזון בדואר ישראל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מיון חבילות אמזון בדואר ישראל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

רשתות האופנה בישראל בקשיים, והקניות המקוונות פורחות - יותר מ-65 מיליון חבילות במשקל 14,100 טון נמסרו ב-2018 על-ידי דואר ישראל. הדואר אמון על שילוח של רוב החבילות בישראל (יותר מ-95%) המגיעות בשירות "דוארי". מדובר בעלייה של 6.5% לעומת 2017, אז נמסרו 61 מיליון חבילות במשקל 11,500 טון.

הגידול במספר החבילות השנה מתון ביחס לשנת 2017, שבהשוואה ל-2016 שיקפה גידול של 15% במספר החבילות, אבל יש לקחת בחשבון שהדגש בגידול בקניות המקוונות מושם לא רק על כמות החבילות אלא גם על משקלן, מה שמעיד על קניות של מוצרים גדולים יותר - ביחס למשקל הכולל של החבילות ב-2017 מדובר בגידול של כ-23% במשקל החבילות שנערמו בדואר.

ברשימת האתרים שמהם אנחנו קונים אין הפתעות - לפי הדואר, עלי אקספרס, שדרכו מתבצעות כ-50% מכלל ההזמנות, ו-eBay מובילים בראש טבלת האתרים הפופולריים על הישראלים, ואחריהם Amazon ,Next ו-Asos, שהציגו גידול משמעותי גם השנה. אתרים אחרים הם Geek Buying ו-Gear Best למוצרי אלקטרוניקה וגאדג'טים. המדינות המובילות מהן מגיעות החבילות לישראל הן סין, ארה"ב ובריטניה.

כ-43 מיליון חבילות נמסרו ב-20 הערים הגדולות: רמת-גן מובילה בהזמנת חבילות ביחס לגודל האוכלוסייה (לעומת כרמיאל בשנה שעברה). לפי נתוני הדואר, כל תושב רמת-גן הזמין בממוצע 11.46 חבילות לאור 1.9 מיליון חבילות שחולקו לתושבי רמת-גן.

פתח-תקווה מדורגת במקום השני עם 2.97 מיליון חבילות; ובמקום השלישי גבעתיים, שבשנה שעברה לא נכנסה לדירוג 20 הערים המובילות, והשנה הוזמנו בה 683 אלף חבילות מחו"ל. מבחינה כמותית תל-אביב היא המובילה עם כ-5.1 מיליון חבילות שהוזמנו השנה - ביחס למספר התושבים תל-אביב עלתה מהמקום ה-19 השנה שעברה למקום ה-12 השנה, כשכל תושב תל-אביב הזמין השנה 9.53 חבילות בממוצע. אחריה ירושלים וחיפה. ברזולוציה של רחובות - רחוב העצמאות ורחוב הציונות באשדוד הם הרחובות בהם הוזמנו הכי הרבה חבילות ב-2018.

תופעה מעניינת אחרת שממשיכה להתחזק היא כניסה של אוכלוסיות שהיו פחות בולטות בקניות המקוונות - מדובר בקהל הצרכנים החרדים ובקהל הצרכנים הערבים. החרדים רוכשים בעיקר בגדים וטקסטיל בכמויות גדולות, והצרכנים הערבים קונים פריטי אופנה ממותגים - היקפי הקניות של שני הקהלים הללו נמצאים בגרף עלייה בולט. 

הישראלים ממשיכים לשבור שיאים בהזמנות אונליין
 הישראלים ממשיכים לשבור שיאים בהזמנות אונליין

מנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין, מסר כי "עולם הסחר המקוון בישראל עשה קפיצת מדרגה נוספת השנה. הישראלים אימצו את הכלכלה הדיגיטלית ושינו את הרגלי הצריכה שלהם, כאשר הצרכן הישראלי כיום נבון יותר, מתוכנן יותר, משווה מחירים ומחפש את העסקה המשתלמת עבורו. לראיה, אנו רואים השנה עלייה דרמטית במשקל הפריטים המוזמנים מחו"ל והזמנה של יותר פריטים מנוטרים ופריטי פריים, פריטים גדולים ויקרים יותר. גם אם הגידול בהזמנות מתון יחסית מול שנים קודמות, יש כאן שינוי מגמה של איכות מול כמות".

לדברי גולדשטיין, הקטגוריות המובילות בהזמנות השנה הן ביגוד והנעלה, כלי בית, אביזרים למטבח, לצד גאדג'טים ומוצרי אלקטרוניקה ומחשבים, וויטמינים וקוסמטיקה.

לפי נתוני הדואר, בכל שתי שניות נמסרת חבילה בכ-1,300 נקודות ברחבי הארץ. מרכז הסחר במודיעין ערוך לקלוט ולמיין 100 מיליון פריטים בשנה. בקרוב גם נציגי המכס ישבו במרכז הדואר.