גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך עוזרים ל-8 ילדים לקנות דירות: כמה כסף לוקחים מהבנק?

במגזר החרדי מסתפקים בדירות זולות וקטנות יותר, וההורים לוקחים על עצמם חלק מהמשכנתא ● אורי יוניסי, מנהל תחום המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות: "כל התכוונות בתי האב היא לראות את הילדים מסודרים מהרגע הראשון" ● איך לבחור משכנתא?

בני ברק / צילום: איל יצהר
בני ברק / צילום: איל יצהר

כיצד זוג צעיר, שמשתכר בדרך כלל שכר מינימום, אבל צריך לכלכל משפחה מרובת נפשות, יכול להמציא הון עצמי לרכישת דירה ואף לעמוד בהחזרים שוטפים של משכנתא? עניין של אורח חיים שונה, תרבות צריכה שונה ואף תפיסה שונה לחלוטין של מושג הדירה, אומר סגן מנהל חטיבת קמעונאות-משכנתאות בבנק מזרחי טפחות, אורי יוניסי. הבנק מלווה חלק ניכר מרוכשי הדירות במגזר זה, כך שהנתונים שלו יכולים להוות מדגם מייצג לשוני הגדול במגזר הזה, לעומת המגזרים החילוני והדתי-לאומי.

החרדים מונים כ-1.033 מיליון תושבים, שהם 14% מכלל הציבור בישראל. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה כי המספר הממוצע של ילדים לנשים חרדיות מגיע ל-6.9 וב-39% מהמשפחות החרדיות יש 4 ילדים ומעלה עד גיל 18. אין פלא, שהצפיפות לחדר מגורים במגזר החרדי היא הגבוהה ביותר בארץ, ומשתווה לזה של המגזר הערבי - 1.4 נפשות לחדר, לעומת 0.8 נפשות לחדר אצל היהודים הלא חרדים.

מנתוני הבנק עולה כי מבין כלל רוכשי הדירות הראשונות בקרב הציבור החרדי, 45% הם בני 19-25, וזאת לעומת 9% מבין כלל האוכלוסייה. רוכשי הדירות הראשונות בטווח הגילאים 26-30 מהווה שיעור דומה באוכלוסייה הכללית וזו החרדית (23%). וכך יוצא, כי בעוד בציבור החרדי חלק ניכר ממשקי הבית כבר מחזיקים בדירות בבעלות עד גיל 30, אצל החילונים רק בגיל 35 רוב רוכשי הדירות הראשונות מהווים את רוב הרוכשים.

 

אגב, בסופו של דבר שתי האוכלוסיות כמעט נפגשות: במגזר החרדי שיעור הבעלות על הדירות גבוה ועומד על 72.5% בקרב האוכלוסייה הבוגרת, בעוד שבסך הכל 67% ממשקי הבית בישראל מתגוררים בדירות בבעלותם, כך שבמובהק האוכלוסייה החרדית מבכרת להחזיק דירות בבעלות, אולם לא באופן חריג לעומת כלל האוכלוסייה.

ההסבר לשוני ברור: הגיל הצעיר שבו מתחתנים במגזר החרדי וסיוע ההורים (בהון העצמי ו/או בהחזרי המשכנתא) שמהווה חלק מ"התנאים" לחתונה. "בציבור החרדי יש התכנסות של 'מעמד אבות' לפני החתונה, וחלק מה'עסקה' הזו של החתונה עוסק בנושא המגורים. באותו מפגש מסדירים הצדדים כיצד יסייעו לזוג הצעיר - האם בשכר דירה או ברכישת דירה", מסביר יוניסי. "כל התכוונות בתי האב היא לראות את הילדים מסודרים מהרגע הראשון. לכן תמצא שהזוג הצעיר מתגורר אולי כמה חודשים בשכר דירה ומיד לאחר מכן רוכש דירה".

אבל כאן שבים לשאלת היסוד: כיצד משפחות חרדית לא עשירות מסוגלות לממן הון עצמי לזוג הצעיר, וכיצד זה מסוגל לעמוד בהחזרי המשכנתאות? "חלק חשוב מהתשובה הוא הדירות שנרכשות. מדובר בדירות צנועות של 60-70 מ"ר ובמחיר נמוך", מסביר יוניסי.

בכל הקשור לגודל הדירות הנרכשות ניתן לראות פערים גדולים בין המגזר הכללי לחרדי: זוגות צעירים במגזר הכללי רוכשים דירה ראשונה ממוצעת בגודל 110 מ"ר לעומת הזוג במגזר החרדי אשר רוכש דירה ראשונה בשטח שנמוך ב-20%-30%. הפער בשטחי הדירות הנרכשות נשמר גם בהמשך דרכם של הרוכשים, כשהם מגיעים למעמד של "משפרי דיור", והוא עומד על 25% בממוצע.

"רוב הדירות שרוכשים החרדים הן דירות זולות משמעותית מהדירות שרוכשים החילונים. ולכן, אם משפחות החתן והכלה צוברות בסך הכל 400 אלף שקל, לדוגמה, לצורך הון עצמי, זה יהווה מחצית מדירה שתעלה בסופו של דבר 800 אלף שקל, במשכנתא ל-30 שנה. זאת, בעוד שממוצע המשכנתאות שנלקחות מגיע ל-670 אלף שקל", מסביר יוניסי.

ואולם, על אף הפערים במחיר ובגודל הדירה במגזר החרדי משלמים יותר עבור כל מ"ר. עלות מ"ר בקרב רוכשי דירה ראשונה במגזר החרדי עומדת על 14,340 שקל, 5% יותר בהשוואה לדירה ראשונה במגזר הכללי.

הדבר נובע משתי סיבות עיקריות: ראשית - סיבה אוניברסלית: כשמשווים בין דירות גדולות לדירות קטנות באותו פרויקט, המחיר למ"ר בדירות קטנות גבוה יותר, שכן עלויות הבנייה מחולקות בשטח קטן יותר. ככל שהשטח גדל - עלויות הבנייה מוזלות. ואולם אצל החרדים יש תופעה חשובה אחרת - המשפחות עושות מאמצים כבירים לרכוש דירה בערים צפופות ויקרות יחסית, דוגמת בני ברק וירושלים (37% מהדירות נרכשות בירושלים ובבני ברק).

לדוגמה: במסגרת הגרלות של מחיר למשתכן שנערכו באחרונה ברמת שלמה בירושלים, נעים מחירי הדירות בין 13 ל-15 אלף שקל למ"ר, מחיר שאינו רחוק ממחירי דירות שיוגרלו במסגרת מחיר למשתכן ברעננה, שמחיריהן יהיו 14,300 שקל למ"ר.

מחיר למשתכן, רחוב טולדנו רמת שלמה ירושלים / צילום: רפי קוץ

ומה מחירי הדירות הממוצעים שרוכשים החרדים? על פי נתוני בנק מזרחי טפחות, עלות הרכישה לדירה ראשונה במגזר החרדי היא כ-1.195 מיליון שקל בממוצע לעומת דירה ראשונה במגזר הכללי אשר גבוהה ב-11% ועומדת על 1.321 מיליון שקל. מה שמרמז, שמי שירכשו דירות בפרויקטים של מחיר למשתכן ברמת שלמה יהיו ככל הנראה זוגות צעירים אמידים יחסית.

"לעתים, כשמחירי הדירות גבוהים מיכולת הזוגות הצעירים לעמוד בהחזרי המשכנתה, אנו רואים הורים, שנכנסים כלווים נוספים, כדי שהצעירים יוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתה", מעיר יוניסי. ואכן, ב-19% מהמשכנתאות לרכישת דירה ראשונה במגזר החרדי ההורים הם שותפים פעילים ("ערבים תומכים" בעגה המקצועית) ומשלמים חלק מהוראת הקבע של המשכנתא, לעומת 7% בלבד שנהנים מסיוע דומה בקרב רוכשי דירה ראשונה בכלל האוכלוסייה. סיוע ההורים הכולל הניתן בפועל לרכישת דירה גבוה עוד יותר משיעור זה וכולל גם את מתן הון עצמי ראשוני (בחלקו או במלואו).

בעבר בנקים למשכנתאות היו מקבלים מכתבי המלצה של רבנים, וזה הספיק להעניק משכנתה. לא עוד. בעקבות הנחיות מבנק ישראל, הבנקים דורשים מהרוכשים "להראות את הכסף", כלומר להוכיח השתכרות.

תופעה מוכרת בקרב הציבור החרדי היא השיעורים האפסיים של מצבי חדלות פירעון וחוסר יכולת לעמוד בהחזרי המשכנתה, ועל כך מסביר יוניסי, כי "מלכתחילה הם יוצאים מנקודת הנחה, שהשכר שלהם לא עתיד לגדול, ועל כן הם אינם יוצרים לעצמם אשליות של גידול בשכר וגם לא מגדילים הוצאות. יש גם מודעות גבוהה להחזרי הלוואות ואשראי ולכן שיעור הפיגור בחברה החרדית נמוך מאוד. אם כבר נוצר מצב של כשל, נתקלתי כבר בנכונות של הקהילה לייצר הסדר מול הבנק ולנסות להחזיר את הכסף החסר".

ואם נחזור ל"מחיר למשתכן", בבנק סבורים כי קיימת בעיה אצל הציבור החרדי לרכוש דירות בחלק מהפרויקטים, כי הרוכשים במגזר החרדי מתאגדים לרכישה קבוצתית בשל הצורך בקהילה תומכת, ומכיוון שהתוכנית אינה מאפשרת רכישה מרוכזת של קבוצה באזור מסוים ומתבססת על הגרלות - היא לא מספקת בצורה מלאה את המסגרת הקהילתית הנדרשת למגזר. ייתכן כי מסיבה זו שיעור החרדים הרוכשים במסגרת מחיר למשתכן נמוך יחסית למשכנתאות "רגילות" ועומד על 15% מכלל הרוכשים.

המשקיעים יצאו מהשוק

איפה בכל זאת ניתן למצוא דמיון לחברה הכללית? מקרב לוקחי המשכנתאות שיעור רוכשי דירה ראשונה (להבדיל משכנתא לטובת שיפור דיור או לרכישת דירה להשקעה) במגזר החרדי דומה למגזר הכללי ועומד על 68%. גם שיעור ההון העצמי במגזר החרדי דומה לשאר האוכלוסייה ועומד על 43% לעומת 41% במגזר הכללי.

ההשקעות בנדל"ן בקרב המגזר החרדי עברו שינוי ניכר במהלך שש השנים האחרונות: בשנת 2012, 30% מהמשכנתאות שנלקחו במגזר החרדי היו לטובת רכישת דירות להשקעה. מחירי הדירות הסבירים יחסית הביאו לקוחות להשקיע בדירות לטובת הדור הבא. עליית מחירי הדיור הביאה לירידה בהשקעה בנדל"ן ושיעור המשכנתאות הנלקחות לטובת רכישת דירה להשקעה עמד על 12.6% בלבד ב-2017 (שיעור דומה מסתמן גם ב-2018) - שיעור הדומה לאוכלוסייה הכללית.

איך לבחור משכנתא?

עוד כתבות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, סולאראדג' בשפל של 5 שנים

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-22% ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"