למרות המכה ללשכת עוה"ד, אלה המועמדים לקחת מאפי נוה את הירושה

יריית הפתיחה של המרוץ כבר נורתה: על רקע פרשת החקירה הפלילית של אפי נוה, עתידות להתנהל ב-18 ביוני השנה הבחירות החדשות לראשות לשכת עורכי הדין ולמוסדות הלשכה • אלה המועמדים עד כה לרשת את הג'וב של אפי נוה

עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי
עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי

לא משנה מה יעלה בגורל החקירה הפלילית החדשה המתנהלת בימים אלה נגד עו"ד אפי נוה, עם או בלי אישומים נוספים, ראש לשכת עורכי הדין מותיר אחריו היוצא אדמה חרוכה. לבד מהעובדה שהלשכה חטפה מכה קשה בעקבות פרסום החשדות החדשים נגד נוה, ומעל מערכת המשפט בכללותה מרחפים ספקות וסימני שאלה, הלשכה כיום מפוצלת לאלה שאפי נוה אהב ואהבו (אוהבים) אותו - וסבורים שהוא עשה "הרבה טוב ללשכה ולציבור עורכי הדין"; ולאלה שהוא ניהל נגדם מסעות נקם, חרמות ונידויים (כך הם מכנים את היחס לו הם זכו ממנו) - וחושבים שהוא הביא חורבן ללשכה.

על הרקע הזה עתידים להתנהל ב-18 ביוני השנה הבחירות החדשות לראשות לשכת עורכי הדין, ולמוסדות הלשכה. עד יוני יעמוד בראש הלשכה ממלא מקום (כיום ממלא את התפקיד עו"ד אורי קינן, סגנו של נוה), ובינתיים, בחודשים הקרובים, אנחנו צפויים להיחשף לקמפיינים של מי מהמועמדים.

יריית הפתיחה של המרוץ כבר נורתה, עם התפטרותו הרשמית של עו"ד נוה ביום חמישי האחרון, ובורסת שמות המועמדים מתחילה להתעבות. ואולם בינתיים, רק שני מועמדים הודיעו רשמית על כוונתם להתמודד על תפקיד ראש הלשכה - עו"ד ציון אמיר, מבכירי הסנגורים הפליליים; ועו"ד אביחי ורדי, מהמובילים בתחום חדלות פירעון. הם לא משתייכים לרשימה כלשהי בלשכה, אבל כל אחד מהם מילא בה תפקיד בעשור האחרון.

ציון אמיר: "שירות מילואים קצר"

עו"ד ציון אמיר עמד ב-8 השנים האחרונות בראש בתי הדין לאתיקה בלשכת עורכי הדין, מספר שנים כנשיא בית הדין של מחוז תל-אביב בלשכה ובהמשך כנשיא בית הדין המשמעתי הארצי של הלשכה. עו"ד אמיר אינו נחשב לאחד מחבריו של נוה, בלשון המעטה. גורמים בלשכה מספרים כי נוה ניסה להריץ מועמד אחר לתפקיד נשיא בית הדין המשמעתי הארצי, שאליו נבחר נוה, וניהל מלחמת חורמה נגד מועמדותו של אמיר, שכללה ניסיון להעיף את אמיר מהדרך; ואולם, בסופו של הליך משפטי הוכשרה בחירתו של אמיר לתפקיד.

"אין לי השפעה או כוח או משרות לחלק", אומר היום עו"ד אמיר ל"גלובס", ומסביר כי החקירות והאישומים נגד נוה הניעו אותו להגיש את מועמדותו. "מה שמתחולל מול עינינו בימים אלה הוא כמו פצע מוגלתי שהתפרץ בבת אחת וחשף מורסה שמזהמת את כל תאי הגוף ואת כל המערכת המקודשת הזאת - מערכת המשפט. המערכת הזאת לא יכולה לסבול אלא מצב אחד בלבד שהכול סביבה צריך להיות טהור. ולכן, צריך לעשות מעשה. אני חש שאיני יכול להישאר מהצד נוכח פניותיהם של רבים וטובים שאעשה מה שאני יכול לעשות כדי לתקן את הנזק".

עוד אומר אמיר כי הוא רואה בכך "שירות מילואים קצר". "אני אגיע לזמן קצר ככל שאוכל לעשות מאמץ בענווה ובצניעות כדי לנקש את העשבים השוטים, ולנסות להחזיר את אמון הציבור שכל כך נפגע במערכת המשפט".

אביחי ורדי: "בא מתוך תחושת שליחות"

המועמד הנוסף, עו"ד אביחי ורדי, שימש ב-15 השנים האחרונות בתפקיד מקצועי כיו"ר ועדת פירוקים וכינוסים בלשכת עורכי הדין. הוא אינו מזוהה עם מחנה מסוים, ואולם הביע לא פעם תמיכה בנוה וכן ציין לשבח את נוה על פועלו לקידום לשכת עורכי הדין ולקידום ציבור עורכי הדין. ורדי אמר על כך ל"גלובס" כי "משעה שלמעשה התברר כנגד עו"ד נוה כתבי אישום וטענות קשות הוא עשה נכון כשהתפטר מרשות הלשכה. ברמה האישית אני מאחל לו שיגיע לפתרון נאות לבעיותיו, ככל וישנם".

באשר לסיבה בגינה בחר להתמודד לתפקיד מסביר ורדי : "אני בא מתוך תחושת שליחות עמוקה, כעו"ד עם ותק לא מועט, עם ניסיון רב, עם היכרות של מערכת המשפט ועם חשיבות עצומה שאני מקנה לקשר עם בתי המשפט ועם יתר המוסדות המשפטיים שבהם לעורכי דין יש נציגות, ובהם הפרקליטות, כונס הנכסים הרשמי וגופים נוספים. למעשה, עורכי דין נמצאים בכל מקום, ואני מעוניין שאנחנו נשמש נושאי דגל היושרה ההגינות והמקצועיות".

אבי חימי: "קשוב לרחשי הלב"

שם נוסף שעלה בבורסת השמות להתמודדות על החלפת נוה, היה שמו של עו"ד אבי חימי, סנגור פלילי ותיק, ומי שמונה על ידי נוה לממונה מחוז מרכז בלשכת עורכי הדין (מחוז המוקם בימים אלה). חימי עצמו טרם הגיש מועמדות רשמית לתפקיד. "בשלב זה אני קשוב לרחשי הלב של עורכי הדין ולצרכי הלשכה, ובהמשך אודיע על תוכניותיי", אומר היום חימי ל"גלובס".

אילן בומבך: "מגיעות אליי פניות רבות"

מועמד נוסף ששוקל בימים אלה להתמודד לראשות הלשכה הוא עו"ד אילן בומבך, ששימש בעבר כיו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, והפסיד בהתמודדות לעורך דין יורי גיא-רון. "מגיעות אליי הרבה פניות מגורמים מרכזיים בעולם המשפט, ואני שוקל זאת ברצינות", אומר בומבך ל"גלובס".