גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העיתונות השקרנית? הקמפיין נגד עיתונאים של טראמפ משמעו להפוך כל ידיעה שלא לרוחו לפייק ניוז

השקרנית התגלתה בגרמניה עוד ב-1914. הכועס התגלה בגרמניה ב-2010. בני דמותו צצו במהירות בבריטניה, בארה"ב, באיטליה, בברזיל. עכשיו מחפשים את הפוטנציאל שלו גם בנתיבי איילון ● שימושי הלשון האלה מעולם לא הסתיימו בוויכוחים סלוניים. הם הכשירו אלימות ואיפשרו אותה. זהירות

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

המושג "העיתונות השקרנית" (Lügenpresse) נולד בקיסרות גרמניה בימים הראשונים של מלחמת העולם הראשונה, לפני קצת יותר ממאה שנה. הוא נועד לתאר את תעמולת האויב.

לאחר תבוסת גרמניה במלחמה, האבחנה הישנה בין אויבים-מחוץ לאויבים-מבית היטשטשה והלכה. אגדת 'הסכין בגב' קנתה שביתה, והמחנה הלאומי הגרמני טיפח את האמונה שגרמניה לא תוכל לאויביה החיצוניים כל זמן שלא תמחץ את אויביה הפנימיים.

האויבים הפנימיים היו קודם כול יהודים, אחר כך שמאלנים, בהמשך ליברלים וסתם מתונים. היהודים שלטו במדיה, אלא מה, הם תמיד שולטים בה. המדיה שבשליטתם לעולם אינה פטריוטית (דווקא לא נכון, לפחות חלק מן היהודים בתקשורת יצאו מגדרם להפגין אהבת מולדת, אבל אלה רק פרטים קטנים ולא חשובים).

הכלל הראשון של הפופוליסטים הלאומנים בגרמניה (לאו דווקא הנאצים) היה להטיל דופי בכל המוסדות, הנבחרים או הלא-נבחרים. הרפובליקה ושיטתה הפרלמנטרית היו מוקצות מחמת מיאוס, מערכת המשפט הייתה חשודה מעיקרה, ובזויה במיוחד הייתה העיתונות. התווית "שקרנית" לא הייתה אלא טבעית בשבילה.

"יחי ניצחוננו"

כאשר הבכורה בימין הלאומני הגרמני עברה לידי הנאצים, בשלהי שנות ה-20, הם מיהרו לאזרח את התווית הזו, Lügenpresse. היא חדלה להיות שימוש לשון מהוגן לאחר תבוסת גרמניה. היא חזרה והתגנבה אל אוצר המלים הגרמני בערך לפני עשר שנים. באוקטובר 2014 התארגנה בגרמניה תנועה נגד מהגרים מוסלמים, שנטלה את השם PEGIDA (ראשי התיבות הגרמניים של "פטריוטים אירופיים נגד אסלאמיזציה של המערב"). היא העמידה את המאבק ב"עיתונות השקרנית" במרכז תוכנית הפעולה שלה. האגודה הלשונית הגרמנית הכריזה על Lügenpresse 'הלא-מלה החשובה ביותר' של שנת 2015.

מאז, חשיבותה גדלה והלכה. במהלך מערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב, ב-2016, יודעי גרמנית נדהמו לשמוע אותה בוקעת מגרונותיהם של תומכי דונלד טראמפ בעצרות בחירות במערב התיכון האמריקאי. היא בשום פנים לא הייתה בשימוש תכוף. היא נשמעה רק פה-ושם. וידיאו אחד מן הזמן ההוא מראה אוהד של טראמפ חוזר על המלה הגרמנית מבלי להבין את פירושה המדויק, או את מוצאה. הוא מטיח אותה בעיתונאים, בידיעה שהיא נועדה להעליב. זה הספיק. אבל עצם נוכחותה של המלה סיפקה ראיה, שניאו-נאצים מוסווים הסתננו אל השורות.

ניאו-נאצים לא-מוסווים חגגו אחר כך את ניצחון טראמפ במסיבה בוושינגטון, שבה נשמעה קריאת הברכה הנאצית 'זיג הייל', 'יחי ניצחוננו'. הדובר העיקרי, אידיאולוג מוּכּר של "לאומנות לבנה", השתמש במלה Lügenpresse, והשומעים לא היו צריכים הסברים. הם הגיבו בתשואות ובצחוק.

להבאיש את ריחה

האנקדוטה של שימושי הלשון הנאציים סביב טראמפ, היא כשלעצמה, לא הייתה יותר מאנקדוטה. מה שלא כן שימוש הלשון Fake News, שפעם היה צריך, אולי, תרגום - אבל כיום הוא ידוע כמעט בכל ארץ ובכל לשון.

תהיה האבהות על הצירוף הזה אשר תהיה, אין ספק שהנשיא טראמפ הוא שהכניס אותו לשימוש רחב וחסר אבחנה. הוא לא החיל אותו רק על ספקות לגיטימיים, שעוררו ידיעות עיתונאיות לא בדוקות. כל ידיעה עיתונאית שלא ערבה לחיכו, ובוודאי כל דעה עיתונאית, הפכו מיד ל'פייק ניוז'. לא היה מקום לטעות בכוונתו: להבאיש את ריחה של העיתונות באשר היא.

המשבר הפיננסי של 2008 פתח תיבת פנדורה בכל הדמוקרטיות המערביות, ושיחרר רוחות רעות של כעס ושל התמרמרות. גרמניה הייתה כנראה הראשונה, אף כי היא המשבר פגע בה פחות מאשר כמעט בכל ארץ אחרת. שם, ב-2010, נולדה המלה Wutbürger. עניינה היה "האזרח הכועס". הוא/היא כעסו מפני שהגיעו למסקנה, כי דעתם אינה נחשבת, החלטות מתקבלות מאחורי גבם ומעל לראשם, ונמאס להם.

ה'ווטבורגר' תורגם אחר כך בהצלחה ניכרת לאנגלית בריטית, לאנגלית אמריקאית, לאיטלקית ולצרפתית. עכשיו הוא מתורגם לעברית.

גונבים את זכותו לדעת

הקישור בין 'האזרח הכועס' ל'עיתונות השקרנית' שירת בהצלחה מגמות סמכותניות במערב בשנים האחרונות. זה ניסיון ברור לקעקע את האמון במה שנחשבו לפנים מרכיבים חיוניים לחלוטין בשימור החרויות הדמוקרטיות.

הנוסחה מבריקה בפשטותה: להזכיר ל'אזרח הכועס' מי גונבים את זכותו לדעת, ומי גונבים את זכותו להחליט; למשל, שלט חוצות המכריז בפשטות גאונית "הם לא יחליטו". הנוסחה עבדה בהצלחה יוצאת דופן בתעמולתם של מתנגדי אירופה במשאל העם הבריטי ב-2016.

'האזרח הכועס', בלי קשר לימניותו או לשמאלניותו, הוזמן לרחוש בוז להתנשאותם של המומחים ושל יודעי-הדבר. לאמתו של דבר הוא/היא נקראו לבוז לא רק למומחים, אלא גם לעובדות. אין זה מקרה כמובן ש"עובדות חלופיות" (מטבע הלשון של ימי טראמפ), זאת אומרת שקרים גמורים, שורבבו כלאחר יד למערכה ("76 מיליון טורקים מצטרפים לאירופה").

בבריטניה לא היה צורך לתקוף במישרים את המדיה, מפני שחשובי העיתונים הפכו את עצמם לכרוזי תעמולה בשירות המחנה האנטי-אירופי. הם עצמם תקפו את המומחים, או את המומחיות. פרופסור אחד כתב, "בהיעדר מומחים אנחנו יכולים לחזור למערות". אבל הוא היה פרופסור.

"אויבת העם האמריקאי"

המערכה נגד העיתונות תחת טראמפ הסלימה והלכה. 'פייק ניוז' לא הספיק לנשיא. הוא החליט לאמץ עוד מטבעות לשון מימים קודרים. ב-17 בפברואר 2017, ארבעה שבועות לאחר השבעתו, הוא צייץ ערב אחד, "תקשורת ה'פייק ניוז' אינה אויבתי, היא אויבת העם האמריקאי!". זה היה צירוף מלים שגרתי בכתבי האישום נגד קורבנות סטאלין, בשנות ה-30 של המאה שעברה. יוזף גבלס כתב, "כל מי שעונד מגן דוד יהודי הוא אויב העם". אויבי העם בימי הדיקטטורים היו בני-מוות. 152 אלף חובבי טראמפ אהבו את ציוצו.

ב-28 ביוני 2018 פרץ גבר חמוש אל משרדי עיתון יומי באנאפוליס, במדינת מרילנד, לא הרחק מוושינגטון הבירה, ורצח חמישה עיתונאים ועובדי מערכת. לא היו לו סיבות פוליטיות, אלא אישיות, אבל הביוגרפיה שלו הלמה את האב-טיפוס של "האיש הכועס".

ב-24 באוקטובר 2018 התגלו חבילות נפץ בחדר הדואר של סי.אן.אן בניו יורק. בימים הבאים התגלו חבילות כאלה במשרדיהם של פוליטיקאים ושל אנשי ציבור ממבקרי הנשיא. ב-30 באוקטובר עצרה הבולשת הפדרלית גבר, שאיים על מערכת עיתון ליברלי בבוסטון. הוא השתמש במלים "אויבי העם".

את הקשר בין הרטוריקה הזו ובין מעשים אלימים אין צורך להוכיח. היא מובנת מאליה. היא צריכה להיות מובנת מאליה בייחוד לאנשים שנהגו להלביש יריבים פוליטיים במדי אס.אס, או לפחות להעלים עין, כאשר חסידיהם הניפו את כרזות האס.אס בכיכר העיר. הקליע ההוא מכיכר עיר אחרת צריך לשרוק באוזניהם.

"הם לא יחליטו" אינה ביקורת עניינית על אנשי מדיה. ביקורת כזאת ראויה ורצויה. זו הזמנה להתנגדות. מטרות חיות זקוקות רק לכוונת. זהירות היא מהם והלאה. הם מעמידים את עצמם בגלריה - הנשיב להם כגמולם? - של אויבי החירות.

_________________

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות