פנייה לשקד: אל תאפשרי לנוה לנהל את הלשכה מאחורי הקלעים

חברת הוועד המרכזי של לשכת עורכי-הדין פנתה לשקד: הורי באופן מיידי על קיומן של בחירות חדשות למוסדות הלשכה • לטענתה, על השרה "חלה החובה לפעול ולמנוע את הביזיון שעומד להתחולל ושעתיד להשפיע על כלל מערכת המשפט"

אפי נוה/ צילום: שלומי יוסף
אפי נוה/ צילום: שלומי יוסף

ממשיכה הסערה בלשכת עורכי-הדין על רקע פרשת אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי-הדין המתפטר: עו"ד נעמי עיני פלדמן, חברת המועצה הארצית ("הפרלמנט" של לשכת עורכי-הדין) והוועד המרכזי ("הממשלה" של הלשכה) פנתה הערב (א') לשרת המשפטים, איילת שקד, ודרשה ממנה להורות על פיזור מוסדות הלשכה וקיום בחירות לאלתר.

נזכיר, כי נוה חשוד בביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בנוגע לבחירת שופטים, כשאחד מכיווני החקירה הוא שוחד מיני. לפי החשד, נוה ביצע עבירות הקשורות למינוי של שופטת שלום לפני מספר שנים וכן בקשר לניסיון, שלא צלח, להביא למינויו של שופט בית-המשפט השלום כשופט מחוזי.

על רקע הפרשה שממשיכה להעסיק את מערכת המשפט, כתבה עיני פלדמן לשרה שקד כי אין להסתפק בזימון הישיבה הדחופה אותה הורתה לזמן יו"ר המועצה הארצית, עו"ד חוה מרצקי, ובה אמורה להצביע המועצה הארצית על מחליפו של נוה בוועדה לבחירת שופטים.

זאת, לטענתה, משום שנוה סימן מראש את מחליפיו בוועדה לבחירת שופטים. לפיכך, טוענת עיני פלדמן, אין לערוך את ההצבעה המתוכננת ו"אין ליתן יד לכך שנוה ימשיך בפועל לנהל את הלשכה מאחורי הקלעים". עוד טוענת חברת הוועד המרכזי, כי "יורשיו של נוה, הם אלו שאפשרו את התנהלותו הקלוקלת בעודם מגוננים ומצדדים בו, אלה במעשה ואלה במחדל שתיקתם - הקלון דבק אף בהם".

לטענת עיני פלדמן, אי פיזור מוסדות השלכה לאלתר משמעותו המשך "ההתנהלות הקלוקלת". "אלו אשר נהנו בשנים האחרונות ממנעמי השלטון, ממשיכים לחלק ביניהם השלל ולבזוז (מטאפורית) את הלשכה", ציינה.

"התנהלות זו אינה אלא המשך ביסוס השתלטותו העוינת של היו"ר המודח... עידן השליטה באמצעים פסולים בלשכה, לא יכול להתקיים אלא בניקוי אורוות יסודי, אותו יש לבצע לא רק בעצם הרחקתו של נוה, כי אם אף לנקותה מכל אנשיו", הוסיפה.

עיני פלדמן דורשת משקד לעשות שימוש בסמכותה המצויה בחוק לשכת עורכי הדין, לפיה אם שר המשפטים נוכח כי תפקודה של הלשכה "נפגע באופן מובהק ומשמעותי ביותר בשל כך שהמועצה הארצית או ראש הלשכה אינם ממלאים את התפקידים שהוטלו עליהם" - היא רשאית להורות על בחירות חדשות למוסדות הלשכה. לטענת עיני פלדמן, על שקד "חלה החובה לפעול ולמנוע את הביזיון שעומד להתחולל ושעתיד להשפיע על כלל מערכת המשפט, אמונה ומעמדה בישראל".

בתוך כך, הערב נערכה ישיבה של המועצה הארצית בלשכת עורכי-הדין, בראשותה של יו"ר המועצה, עו"ד חווה מרצקי.

בפתח הישיבה אמרה מרצקי כי על חברי המועצה להביט לעתיד ולהמשיך בפעילות ההתנדבותית שהם מבצעים נאמנה, אך שעליהם גם להפנות "מבט לאחור, לשם איתור ולימוד מעמיק של הטעויות שנעשו בקדנציה הזו... אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש- אישי וציבורי - ותהליך אמיתי של הפקת לקחים."

עוד אמרה מרצקי בפתח הישיבה: "כשאנחנו מביטים אל העתיד צריך לזכור שלשכה יש חשיבות ציבורית אדירה וחובה גם להגן על שלטון החוק, זכויות האדם וערכי היסוד שלו, וכדי שהלשכה תוכל לשמר את מעמדה ולבססו, צריך לדאוג ביתרת הקדנציה שלנו ובקדנציות הבאות לשמור על עצמאותה, אי תלותה ויכולה של הלשכה להשמיע קול בסוגיות ציבוריות שעומדות לפתחה של המדינה והחברה הישראלית."