ראש מועצת הר אדר נגד אירונאוטיקס: "מנעה ממני במכוון או לכל הפחות ברשלנות לממש אופציות"

בתביעה בגובה כחצי מיליון שקל טוען אל"מ (במיל') חיים מנדל-שקד, לשעבר מנהל לשכת רה"מ אהוד ברק, כי חברת המל"טים התנערה מהתחייבויותיה כלפיו בטענות-סרק • אירונאוטיקס בתגובה: "המקרה מוכר ישן וכבר נדון רבות. אנו חושבים שאין ממש בטענות, ונשמיע את טיעונינו בבית המשפט"

ידידיה יערי, יו"ר אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר
ידידיה יערי, יו"ר אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר

ראש מועצת הר אדר הטרי, אל"מ (במיל') חיים מנדל-שקד, הגיש לאחרונה תביעה על סך כ-560 אלף שקל נגד חברת יצרנית המל"טים הישראלית אירונאוטיקס, בטענה כי סיכלה במכוון, או לכל הפחות ברשלנות, את מימוש האופציות שהעניקה לו ב-2004 בעת הנפקת מניותיה ב-2017, ובכך התנערה מהתחייבויותיה כלפיו.

מנדל-שקד שימש בעבר כמנהל לשכתו של אהוד ברק, בעת שהאחרון כיהן כראש הממשלה. הוא הצטרף בשנת 2000 לחברת אירונאוטיקס, שבה שימש בתפקידי ניהול במשך 12 שנים (עד שנת 2012), בהם יו"ר הדירקטוריון המייעץ.

לפי התביעה, באוגוסט 2004, סיכמו מנדל-שקד ומנכ"ל החברה דאז, אבי לאומי, על התקשרות בהסכם בכתב למתן שירותי ייעוץ קבועים. עוד סוכם כי בתמורה לאותם שירותי ייעוץ יוקצו לשקד  7,630 אופציות המירות למניות באופן מיידי, הניתנות למימוש "בכל מועד, ובאותם התנאים כמו יתר חברי הדירקטוריון המייעץ".

ב-2007 רכש בעל מניות מהותי באירונאוטיקס מחברי הדירקטוריון המייעץ בחברה באותה תקופה את האופציות שבבעלותם בתמורה של 82 דולר למניה. בין חברי הדירקטוריון שנעתרו להצעת הרכש ושמימשו בהתאם את האופציות נמנים: תא"ל (במיל') פנחס בוכריס, רא"ל (במיל') אמנון ליפקין-שחק ז"ל, ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי והאלוף (במיל') יאנוש בן-גל. לעומתם, מנדל-שקד - שהחזיק באותה העת באופציות השוות כ-625 אלף דולר לפני מס - סירב להצעת הרכש. זאת, לטענתו, לאחר שנועץ עם רואה החשבון שלו ועם מנכ"ל אירונאוטיקס לשעבר, ובחר להמתין להנפקה בבורסה לשם מימוש האופציות.

התנערות מהדרישות

לפי הנטען, במרוצת השנים נהגו אירונאוטיקס ומנדל-שקד לעגן את זכותו של האחרון לאופציות בהתאם להחלטות דירקטוריון, ובאמצעות הסכמים שונים שחתם מנדל-שקד מול החברה. בכתב התביעה נטען כי בשנים 2013-2017 ניסה מנדל-שקד להביא למימושן של אלפי האופציות העומדות לרשותו ולהמירן למניות. ניסיונות אלה גברו, לטענת מנדל-שקד, לאחר שנודע לו כי החברה מתכוונת לצאת להנפקה בבורסה בתל-אביב - הנפקה שבוצעה ביוני 2017.

למרות ניסיונות אלה, שנעשו גם בכתב וגם בעל-פה, טוען מנדל-שקד כי החברה נמנעה ממתן מענה אמיתי לפניותיו. לדבריו, היועץ המשפטי של החברה, המנכ"ל, יו"ר הדירקטוריון וסמנכ"ל הכספים - כל אחד בתורו - התעלמו לחלוטין מדרישותיו והפנו אותו "בבושת-פנים" לבאי-כוחה של אירונאוטיקס לבחון את זכויותיו. אולם לדברי הקצין לשעבר, גם אלה התנערו לחלוטין מדרישותיו.

"טענות-סרק"

מנדל-שקד לא אמר נואש, ולאחר שלא קיבל תשובה עניינית לדרישתו, פנה ביולי 2017 - באמצעות עורכי הדין עופר פירט והוד אלפסי ממשרד פירט-וילנסקי-מזרחי-כנעני - במכתב לחברה, שבו הוא דרש לאפשר לו לממש את האופציות שלו "ולהנפיק לו באופן מיידי וללא כל דיחוי נוסף את המניות ולרשום אותן לטובתו במרשם בעלי המניות של החברה".

גם מכתב זה, בדומה ליתר פניותיו של מנדל-שקד נדחה, לטענתו, על-ידי החברה במכתב סירוב, שבו נטען, בין השאר, כי בהתאם לתוכנית האופציות שכוננה החברה ב-2013: (1) לא ניתן לממש אופציות בחלוף פרק זמן כה ממושך של 13 שנים מאז הענקתן. (2) לא ניתן לממש את האופציות למניות בהיעדר תשלום מחיר מימוש, והתובע לא שילם מחיר כאמור.

חלופת מכתבים נוספת בין הצדדים הגיעה אף היא למבוי סתום, תוך שמנדל-שקד טוען כי טענות החברה "הן טענות-סרק אשר הומצאו בדיעבד לשם התחמקות מהענקת המניות" המגיעות לו.

נוכח השתלשלות האירועים וסירובה המתמשך של החברה לבקשת למימוש האופציות, החליט מנד-שקד להגיש את כתב התביעה. לטענתו, נזקיו נובעים מכך שהחברה מנעה ממנו ליהנות מפירות ההנפקה ולמכור את המניות, נושא האופציות הממומשות, בבורסה באופן נקי וחופשי.

אירונאוטיקס מסרו בתגובה: "המקרה מוכר ישן וכבר נדון רבות. אנו חושבים שאין ממש בטענות, ונשמיע את טיעונינו באופן מפורט ומסודר בבית המשפט". 

אירונאוטיקס: הפרשה באזרבייג'ן שהולידה כתבי אישום נגד בכירים בחברה 

חברת אירונאוטיקס - הנשלטת על-ידי קרנות ההשקעה פרנקל, KCPS, ויולה ובראשית - עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם מגוון מטוסים ללא טייס (מל"טים). פעילותה מחולקת ל-3 תחומים עיקריים: מערכות בלתי מאוישות, המהווה את עיקר פעילותה; מערכות אלקטרו-אופטיות; ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת ומנועים למל"טים. באפריל אשתקד מונה ידידיה יערי, לשעבר מנכ"ל רפאל, לתפקיד יו"ר הדירקטוריון במקומו של מפקד חיל האוויר לשעבר, איתן
בן-אליהו.

אירונאוטיקס, שהפכה לחברה ציבורית לפני כשנה וחצי, עלתה לכותרות בשנתיים האחרונות, ולא תמיד בנסיבות חיוביות. אירונאוטיקס סבלה, בין השאר, מפגיעה קשה בפעילותה בעקבות פרשה שבה הייתה מעורבת באזרבייג'ן, ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי באותה מדינה. בנוגע לפרשה זו עדיין תלויה ועומדת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה של בעל מניות מיעוט באירונאוטיקס לקבל מסמכים בטרם הגשת תביעה נגזרת נגד בכירי החברה בגין נזקים המוערכים בין 150-690 מיליון שקל.

באוגוסט 2018 דיווחה אירונאוטיקס לבורסה כי 10 בכירים בחברה, ובהם המנכ"ל עמוס מתן, יועמדו לדין בכפוף לשימוע בקשר לפרשה באזרבייג'ן. כתב האישום מייחס למנהלי החברה ולעובדים בכירים בה ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שבוצעו בנסיבות מחמירות.

לפני כשבועיים הפכה לגלויה חקירה נוספת בעניינה של החברה הנוגעת לפרשת אזרבייג'ן, הפעם של רשות ניירות ערך. לפי דיווח החברה לבורסה, חקירת הרשות "נוגעת לחשד לשימוש במידע פנים, ובמסגרתה נחקרו נושאי משרה בחברה וכן מעורבים נוספים".

בסמוך להודעת רשות ניירות ערך על החקירה, הגישו חברת רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו הצעה מעודכנת לרכישת הבעלות בחברה בגובה של כ-850 מיליון שקל. כמה שבועות קודם לכן רכש איש העסקים אהרון פרנקל 20.3% מהון המניות באירונאוטיקס.