גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קנצלר אוסטריה לשעבר ועמוס לסקר בסטארט-אפ שרוצה להוריד לכם את מחיר החשמל בלפחות 20%

קיבוץ מעלה גלבוע יארח בשלוש השנים הקרובות פיילוט של הסטארט־אפ פורסייט אנרגיה, שמערב שורה של מומחים בתחום החשמל ופיתוח חדשני שמבוסס על בלוקצ'יין • הטכנולוגיה תאפשר לנהל ביעילות צריכת ומכירת חשמל על ידי צרכנים פרטיים שמייצרים חשמל

כריסטיאן קרן מנכל פורסייט אנרגיה/ צילום: wikipedia
כריסטיאן קרן מנכל פורסייט אנרגיה/ צילום: wikipedia

כריסטיאן קרן, שכיהן כקנצלר אוסטריה עד לדצמבר 2017, מבקר בימים אלו בקיבוץ מעלה גלבוע. קרן ביקר בעבר בישראל כאורח ראש הממשלה, אך ביקורו הנוכחי שונה מאוד: לפני כחודש הוא החל לכהן כיו"ר סטארט-אפ אוסטרי-ישראלי בשם "פורסייט אנרגיה" (FSIGHT). במסגרת תפקידו הוא צפוי לשהות בישראל במשך שבוע בכל חודש, כדי לעקוב מקרוב אחר הפיילוט שעורך הסטארט-אפ בקיבוץ הדתי, בהשתתפות חברות חשמל ואנרגיה גדולות מישראל ומאירופה.

הסטארט-אפ, המפתח פלטפורמת תוכנה לניהול חכם של אנרגיה במשק מבוזר, הוקם ב-2015 ומעסיק כיום 18 עובדים. מאז הקמתו גייס הסטארט-אפ כ-7 מיליון אירו, ובימים אלו הוא מגייס 2.5 מיליון אירו נוספים בהובלת קרן ההשקעות האירופאית SPB Beteiligungsverwaltung, הפועלת בתחום התשתיות.

פורסייט אנרגיה הוקמה על ידי עמוס לסקר, לשעבר מנכ"ל חברת החשמל (עד 2011), ואוולין שטיינברגר-קרן, אשתו של כריסטיאן קרן. לשטיינברג-קרן היה חזון, שבמידה רבה הוא גם חזונו של בעלה, לפתח מערכת כוללת מקצה לקצה, שתנהל באופן חכם את משק החשמל של העתיד. ישראל לא ידועה במשק אנרגיה מתקדם במיוחד, אך שטיינברג-קרן החליטה שהיא מעוניינת בטכנולוגיה הישראלית, שזכתה לשם עולמי, כדי להגשים את חזונה. כך קרה שהיא חברה אל לסקר לצורך הקמת החברה, ומתוך שיתוף הפעולה בין השניים נולד הרעיון להפעיל את הפיילוט בקיבוץ. מחזיקי הבעלות בפורסייט אנרגיה הן עמרב, חברת השקעות בתחום האנרגיה, שנמצאת בבעלותם של לסקר ורם בלינקוב; חברת האנרגיה הישראלית טריפל אם; וחברת האנרגיה האוסטרית The Blue Minds Company, בבעלות שטיינברג-קרן, המחזיקה את מרבית המניות בפורסייט.

קיבוץ מעלה הגלבוע/ צילום: filmmill

לאגור חשמל בבית ולמכור לשכנים

במסגרת הפיילוט נבדקת יכולתה של הפלטפורמה לנהל ביעילות, באמינות ובדיוק את צריכת ומכירת החשמל של משק המורכב ממפעלי תעשייה, בתי מגורים, וגופים חקלאיים, כפי שקיים בקיבוץ. בשיחה עם "גלובס" הסביר קרן: "שוק האנרגיה משתנה מהר, הוא ישתנה גם בישראל, אבל באירופה ובארה"ב השינוי מהיר יותר. בעתיד, הצרכן לא רק יקנה חשמל מהרשת המרכזית, אלא גם ימכור אליה. זו העצמה של צרכנים קטנים ואנשים פרטיים עם לוחות סולאריים על הגג".

הפיילוט צפוי להמשך שלוש שנים וכיום משתתפות בו חברות האנרגיה האוסטריות Verbund ו-Andritz, חברות האנרגיה הישראליות Dalia, R.D.Energy ו-Wien Energie, חברת האנרגיה הטורקית EnerjiSA, והחברה ההונגרית NKM. כל אחת מהן משלמת  אלפי אירו בשנה עבור הזכות להשתתף בפיילוט ולשווק את הפלטפורמה לאחר סיימו.

משק החשמל כיום בנוי מלמעלה למטה, כאשר החשמל מיוצר בתחנות כח גדולות וזורם לצרכנים. אך בשנים האחרונות ישנה הבנה כי בעתיד משק האנרגיה יהיה מבוזר: לא יהיו עוד צרכנים התלויים ביצרנים גדולים, אלא כולנו נהיה "יצרכנים" (מונח המגיע מעולמות האינטרנט בו כולנו מייצרים וגם צורכים תוכן) - כל משק בית, מפעל או עסק ייצר חשמל באמצעות לוחות סולאריים, ובמקרה של עודפי חשמל יאגור אותו בבטריות לצורך שימוש עתידי או מכירה. כאשר יהיה לו מחסור הוא יקנה חשמל מהרשת המרכזית, או מ"יצרכן" אחר.

לפני שכיהן כראש ממשלת אוסטריה, קרן היה חבר הדירקטוריון של חברת החשמל הגדולה באוסטריה, Verbund AG, ומ-2010 כיהן כמנכ"ל חברת הרכבות הפדרלית של אוסטריה, ÖBB. בשני התפקידים עסק רבות במשק האנרגיה וגיבש חזון לגבי עתידו, אותו הוא חולק כיום עם רבים מהגורמים הבולטים בתחום האנרגיה והחשמל.

לדברי קרן, "זה מאוד הגיוני לנהל את צריכת החשמל כך שתמכור כשזה יקר ותקנה כשזה זול. בהקשר הזה, התחומים של אינטליגנציה מלאכותית ולמידה עמוקה יכולים להיות מיושמים באופן מעניין מאוד בתחום האנרגיה". הפלטפורמה של פורסייט היא דוגמה אחת ליישום של טכנולוגיות כאלה לצורך פלטפורמה חכמה לניהול רשת החשמל המבוזרת. "יש לנו צוות מבריק, הרבה מהם יוצאי בטר פלייס. הם השיגו הרבה בתחום של חיזוי מחירי חשמל, ובהתבסס על זה מנסים לבסס בפיילוט מערכת סחר Peer-to-Peer (עמית לעמית, י"י) באנרגיה".

מנכ"ל החברה, עמק שדות, גם הוא יוצא הסטארט-אפ בטר פלייס של שי אגסי. עד לסגירתה המפורסמת של החברה, הוא כיהן כמנהל בכיר של תחום הבטריות, מערכות טעינה לרכבים חשמליים ורשתות חשמל חכמות. לדבריו, אימוץ של משק אנרגיה מבוזר הוא רק עניין של זמן: "אני תמיד משווה את זה לאופניים חשמליים. ברגע שהמוצר עובד והציבור קונה אותו, אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור. במשק החשמל עומד לקרות אותו הדבר: ברגע שתהיה בטריה עם כדאיות כלכלית, אתקין אותה אצלי בבית - ואני לא אחכה לאישור של אף אחד.

עמק שדות/ צילום: filmill

"כל בית רוצה שני דברים: הוא צורך חשמל, והוא רוצה לחסוך כסף. לא משנה אם מדובר בגוף מסחרי, מפעל או בית פרטי. פורסייט עושה אופטימיזציה בתוך הבית, כך שהלקוח יוכל להשתמש בחשמל הזול ביותר. אם המחיר של החשמל עולה, אז המערכת תאגור את החשמל בבטריה שלך, ואם יש חשמל עודף - היא תמכור אותו לשכן שלך".

העתיד: ירידה של כ-20% במחיר החשמל

באוסטרליה, קליפורניה וגרמניה המודלים האלה כבר מיושמים ברמות שונות. בישראל, לקראת סוף 2017, הוסדרה מדיניות שמאפשרת למפעלים, שכונות מגורים, בסיסי צבא ועסקים קטנים לייצר חשמל באופן עצמאי באמצעות גז טבעי. עם זאת, היישום של ייצור החשמל המבוזר עוד לא מתקיים בפועל, בין היתר בשל קשיים טכנולוגיים המעכבים את האפשרות לייצר חשמל בקנה מידה קטן, לאגור אותו בבטריות, ולנהל את מכירתו וקניינו מאינספור מקורות שונים. למרות הקשיים הללו, משרד האנרגיה ובכירי חברת החשמל בישראל, כמו גם בעולם, מסכימים כולם על כך שייצור החשמל יהפוך למבוזר כבר בעתיד הנראה לעין. קיימות אי הסכמות שונות הנוגעות לאופן היישום של המשק המבוזר, כמו למשל האם תמחור החשמל במשק כזה יתבצע על ידי גוף מרכזי או על ידי כוחות השוק.

הפלטפורמה של פורסייט נועדה לשימוש במשק חשמל עתידי, שעדיין אינו קיים ויישומו במרבית מדינות העולם תלוי בהתפתחויות טכנולוגיות ורגולטוריות. קרן מודע לקיומם של המכשולים, אך הוא מאמין שהטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר, והם ייפתרו בקרוב: "אני די אופטימי, כי לפני שנתיים מחיר הבטריה של קילו וואט אחד לשעה היה 2,000 אירו ועכשיו הוא כבר הגיע ל-250 אירו. יותר מכך, בסקטור הבטריות בגרמניה ובסין, נפח הבטריות הולך וגדל, ובמהלך עשר השנים הקרובות זה ישתפר אף יותר. היכולת לקנות ולמכור אנרגיה גם ללקוחות קצה, תוביל לירידה משמעותית במחירי החשמל. אם לוקחים בחשבון את מה שאנחנו עושים עבור הלקוחות האירופים שלנו, תהיה ירידה של כ-20% במחירים".

מוצרי החברה כבר נמכרים באוסטריה, באוסטרליה בטורקיה, בהונגריה, בצרפת ובישראל. המערכת משמשת אותם בעיקר לצורך אופטימיזציה של הצריכה. בנוסף, פלטפורמת הניהול מקצה-לקצה שלה מיושמת בפיילוט בקיבוץ מעלה גלבוע, ופיילוט נוסף בשיתוף עם חברת האנרגיה האמריקאית סולאריה, צפוי לצאת לדרך בימים אלה בקליפורניה, בחסות מענק מקרן בירד. 

ניהול ואופטימיזציה של צריכת חשמל: כיצד זה עובד?

הפלטפורמה שפורסייט פיתחה נועדה לספק אופטימיזציה לצריכת החשמל במשק מבוזר לדברי עמק שדות, מנכ"ל החברה: "אם משקי הבית ידעו להתנהל ביעילות זה יועיל גם לכלכלה הלאומית, כי זה מוריד את העומס מהתשתית המרכזית". כדי להצליח לעשות זאת באופן אוטומטי, הוא מסביר, המערכת פועלת בשלוש רמות: "החלק הראשון הוא תחזיות: עבור כל משק בית אנחנו צופים מתי וכמה הוא עומד לצרוך חשמל, מתי וכמה הוא עומד לייצר חשמל, ומה מחירי החשמל במשק בכל רגע נתון" - זאת, באמצעות אלגוריתמים של בינה מלאכותית שמופעלים על המידע שקיים בכל המשק.

"החלק השני, המבוסס על הראשון, הוא שהמערכת מקבלת החלטה אוטומטית מה לעשות עם האנרגיה: היא דואגת שבכל רגע נתון נקבל חשמל במחיר הנמוך ביותר" - את זה עושה המערכת באמצעות בחירה שוטפת בין קניית אנרגיה לבין ייצור עצמי ואגירה של אנרגיה.

"בשכבה השלישית ישנה מערכת סחר, כאן נכנס גם עולם הבלוקצ'יין: עשינו POC (הוכחת היתכנות) עם שתי טכנולוגיות מבוססות את'ריום. אחת נקראת Tobalaba - זו מערכת שנבנית על ידי עמותה בשם Energy Web Foundation, ומיועדת במיוחד לניהול אנרגיה; השנייה נקראת Hyper-Ledger - היא לא מותאמת במיוחד לאנרגיה אבל היא שייכת ל-IBM, מה שהופך אותה לזמינה באופן רחב".

התבססות על בלוקצ'יין בקרב סטארט-אפים הפועלים בתחום משק האנרגיה המבוזר הוא די נפוץ. Power Ledger היא אחת החברות הבולטות בתחום, הפועלת באוסטרליה, בה משק החשמל המבוזר מיושם באופן המקדם ביותר. החברה מפתחת פלטפורמת מסחר באנרגיה המבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין, ואף עשתה הנפקת מטבע (ICO) לשם גיוס הכספים לפיתוח הפלטפורמה.

בניגוד לחברת Power Ledger, פורסייט אנרגיה מפתחת פתרון מקצה לקצה והבלוקצ'יין נועד לשמש את החברה רק לצורך המסחר המבוזר. בנוסף, פורסייט אינה מתכוונת לבצע ICO. יחד עם זאת, הבחירה להשתמש בטכנולוגיית בלוקצ'יין עשויה להלהיב חלק מהאנשים, ולהרתיע אחרים שמאסו בטרנד. שדות מבקש להרגיע את החששות ואומר: "אנחנו מסתכלים על הבלוקצ'יין בתור טכנולוגיה שיכולה לשרת אותנו בסחר מבוזר מנקודות קצה רבות, ולא בתור מטרה". בפיילוט, מספר שדות, ייבחנו שתי טכנולוגיות הבלוקצ'יין לצורך ביסוס מערכת מסחר, לצד אפשרות שלישית שאינה מבוססת בלוקצ'יין, ובסוף הפיילוט החברה תבחר בטכנולוגיה שתוכיח את עצמה כעדיפה.

עוד כתבות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מתייצב מול הדולר; הניקיי צלל בכ-2.5%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% שנזן מאבדת יותר מאחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות