גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואני הרכב פוזלים ליבוא האישי: האם שוק רכבי היוקרה בדרך למלחמת גוג ומגוג?

החלטתה של כלמוביל, יבואנית מרצדס, לייבא ביבוא אישי דגמים חדשים ומשומשים נועדה כנראה לענות על מחסור נקודתי ברכבים היברידיים מבוקשים של המותג ● אבל צעדים נוספים שלה ושל אחרות עלולים לשנות לחלוטין את כללי המשחק בשוק, שבמשך שנים נזהרו היבואניות הגדולות מלהיכנס אליו

מרצדס / צילום: Shutterstock
מרצדס / צילום: Shutterstock

ההחלטה של כלמוביל, יבואנית מרצדס, להיכנס לתחום היבוא האישי בצורה "מוסדרת", ולייבא דגמים נוספים, בעיקר חדשים-משומשים בני עד שנתיים, של המותג, היא חריגה ונובעת כנראה מבעיה נקודתית: בשנים האחרונות יותר מ-50% משוק היוקרה בישראל מתמקד ברכישת דגמים היברידיים-נטענים ("פלאג-אין"), שנהנים ממדרגת מס של 30% בלבד, וחלקם מגלמים הטבת מס של עשרות, לעתים מאות אלפי שקלים ביחס לרכבי בנזין/דיזל יוקרתיים מקבילים. הדגמים "מוטבי" המס הללו פופולריים מאוד גם בקרוב לקוחות היבוא הסדיר וגם בקרב לקוחות היבוא האישי. אבל בשל עדכון מערך הדגמים והייצור של מרצדס, היצרן לא היה יכול לספק השנה ליבואן את הכמויות המבוקשות של רכבי הפלאג-אין עד סוף השנה. לפיכך יבוא אישי של רכב משומש תחת מטריית היבואן הרשמי, ובאישור היצרן בחו"ל, "סוגר פינה" שיווקית ליבואן ומאפשר המשכיות ושמירה על לקוחות שהיו עלולים לנדוד החוצה.

מהמפעל עד הבית-יבוא רכב

המהלך מפתיע, שכן במבט כולל על שוק היבוא האישי, ניכר כי לכל אורך הדרך שמרו יבואני הרכב על עמדה פומבית פאסיבית יחסית בסוגיית היבוא האישי וזאת מכמה סיבות. בתור התחלה מדובר ב"בעיה פרטית" של קומץ יבואני פרמיום, בעיקר טויוטה, מרצדס, ב.מ.וו, אאודי, ריינג'רובר ואולי עוד כמה מותגים, שפופולריים בשוק היבוא האישי. זאת בשל האפשרות לחסוך משמעותית ביבוא של רכב יוקרה משומש, שאינה קיימת כמעט ברכב עממי.

בנוסף יבואני הרכב נמצאו "על הכוונת" של הרגולטור ורשות ההגבלים בכל הנוגע לסוגיית התחרות והריכוזיות, כך שמשיכת תשומת לב פומבית לנושא לא הייתה צעד נבון. ולבסוף, בינתיים הופיעו על הרדאר של היבואנים "כאבי ראש" גדולים יותר כמו האינפלציה של ערוצי יבוא מקביל כמעט סדירים וקרוב ל-80 יבואנים "זעירים", שכל אחד מהם יכול לייבא 20 כלי רכב.

מבחינת המודל העסקי של המהלך שנקטה כלמוביל, אין כאן הרבה "ביזנס" ישיר. מדובר בעסקאות שבהן נגבים דמי תיווך בלבד ולא בעסקת מכירה ישירה (שאינה חוקית ביבוא אישי) שבה הרווח הישיר גדול משמעותית.

ובכל זאת, יש כאן פוטנציאל לשינוי חוקי המשחק בענף רכבי היוקרה. בתור התחלה, ליבואן יש יתרונות משמעותיים לגודל על פני היבואנים האישיים ויתרונות שיווקיים כמו מערך שירות צמוד ושירות חלפים שוטף. אמנם על פי חוק שירותי הרכב היבואן הרשמי של מותג כלשהו בישראל ממילא מחויב להעניק את אחריות היצרן ושירות גם לרכבי יבוא אישי של המותג "שלו" שלא נקנו דרכו. אבל ברור שכאשר השיווק מתבצע "בתוך הבית" הוא יכול להציע חבילות מורחבות של אחריות, מומחיות ספציפית ועוד. יבואן "אישי רשמי" גם נהנה מנגישות למאגר הענק של כלי רכב של היצרן, ומשקיפות גדולה יותר של ההיסטוריה של אותם כלי רכב - נושא חשוב בכלי רכב מיד שנייה - וממערך שיווקי בפריסה ארצית.

לפיכך מדובר על מעין "הפניית נשקו של היריב אליו". השאלה הגדולה, שתקבע האם מדובר באפיזודה חולפת או במגמה ארוכת טווח הוא האם היבואן יסתפק ביבוא כלי רכב של המותג "שלו" בלבד או שיתפתה לייבא "אישית" גם כלי רכב של מותגים ויבואנים אחרים. אם כן, האפיזודה הזו עלולה להפוך למלחמת גוג ומגוג בכל שוק היוקרה.

דגמי רכב שכיחים ביבוא אישי בשנת 2017

אפיק להלבנת הון

לידתו של "ענף היבוא האישי של רכב לישראל" מקורה בחטא. במקור נועדו תקנות היבוא האישי של רכב לאפשר לאזרח פרטי בודד לייבא עצמאית רכב אחד, שגילו עד שנתיים, לשימוש פרטי בלבד. אולם עם הזמן צמחה סביב תקנה הזו תעשיית משגשגת של "יועצי יבוא אישי", שביניהם היו כאלה שהציעו למעשה שירות "תיווך" מסחרי עם יבוא "מנקודה לנקודה" כולל איתור הרכב בחו"ל, רכישתו עבור הלקוח, שחרורו מהמכס וטיפול בכל הניירת הנדרשת.

בשלהי העשור הקודם זכה ערוץ היבוא האפור הזה לשגשוג עם יותר מ-3,000 כלי רכב שיובאו בשנה בשיא, רובם רכבי יוקרה. המכס טען במהלך השנים כי מדובר בתחום "בעייתי מאוד לאכיפה", שגורם למדינה הפסדי מס בגובה מאות מיליוני שקלים בשנה ומשמש כאפיק להלבנת הון. רשות המסים אף לא הסתירה את דעתה הרשמית בנושא, ובדוח מ-2012 נכתב כי "יבוא אישי של כלי רכב כולל באופן 'מסורתי' כמעט אך ורק רכבי יוקרה. אין מנוס מהמסקנה שבמסווה של מתן אפשרות לאזרח לרכוש מגוון רחב של כלי רכב לשימושם האישי, לאו דווקא מתוך הדגמים שניתנים לרכישה במסגרת יבוא סדיר, משמש היבוא האישי בפועל, לעתים קרובות, כמקלט/תכנון מס למעמד המבוסס".

בתחילת העשור החל המכס לבדוק באופן פרטני כלי רכב מיובאים, ובעקבות החמרת האכיפה, בשילוב עם עבודת מודיעין בחו"ל, נחתך היבוא בערוץ הזה לרמה של כ-1,400 כלי רכב בלבד בשנת 2012.

שר התחבורה הנוכחי, ישראל כ"ץ, שמתחילת הקדנציה שלו פרס מטרייה מגוננת על ערוץ היבוא האישי בטיעון של "הגברת התחרות בשוק הרכב", החל בתהליך שנועד "להלבין" את התחום האפור ולהסדיר אותו בחקיקה, שכוללת חיוב הוצאת רישיונות יבוא רשמיים ל"מתווכי היבוא האישי", בעמידה במבחן, בדיקת עבר וכדומה.

גם כאן ניסתה רשות המסים להניף דגל אדום. "חוק רישוי שירותי הרכב, אשר נמצא בשלבי חקיקה מתקדמים, כולל בתוכו שורה של סעיפים שנועדו להקל על יבוא אישי ו/או לתת לגיטימציה לעיסוק מסחרי בו", כתבה הרשות. "רשות המסים רואה בדאגה רבה את ההקלות המסתמנות, שכן אלה עלולות להרחיב באופן משמעותי את היקפי היבוא של רכב משומש, עם כל הבעייתיות באכיפת חוקי המס ופוטנציאל נרחב לפגיעה בהכנסות המדינה ממסים. יתרה מכך, היא עלולה להרחיב את מקלט המס ואת האפשרות להתחמק מתשלום מס אמת שניתנת באופן סלקטיבי למעמד המבוסס יחסית".

בדיעבד המחוקקים בחרו להתעלם מאותו דגל אדום, ובמסגרת חוק רישוי שירותי הרכב, שאושר ביוני 2016, אושרה גם "הסדרת ענף היבוא האישי". על פי הערכות, כיום מחזיקים ברישיון רשמי לתיווך יבוא אישי קרוב ל-200 איש שעברו את "מבחני ההסמכה". חלק לא מבוטל מהם, אגב, מחזיקים גם ברישיון ליבוא "זעיר" - עוד ישות יבוא עסקית חדשה, שנולדה במסגרת "חוק שירותי הרכב" ומאפשרת יבוא מסחרי של רכב משומש בהיקף של עד 20 כלי רכב בשנה ליבואן.

למרות ההצלחה של משרד התחבורה בהעברת החוק, הוא לא בא עדיין על סיפוקו בכל הנוגע ליבוא אישי והעביר מאז עוד מספר תיקונים ב"שיטת הסלאמי", שמאפשרים בין השאר יבוא אישי של מוניות ומסחריות לשימוש עסקי ועוד. על-פי הערכות, בשנת 2018 יובאו לישראל קרוב ל-2,000 כלי רכב ביבוא אישי, רובם רכבי יוקרה.

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס