גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חופשת לידה לגברים: למה רק אחד מ-140 מנצל את הזכות?

צוות בין-משרדי הגיע למסקנה ששיעור הניצול הנמוך של הזכאות לחופשת לידה של גברים פוגע בעיקר בתעסוקת נשים ובוחן כעת מודל חדש ● בתקופה שהגירעון שובר שיאים, לא בטוח שהאוצר יברך על הוצאה של מאות מיליוני שקלים בשנה

חופשת לידה לגבר / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
חופשת לידה לגבר / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

אי ניצול חופשת לידה על ידי גברים פוגע בראש ובראשונה בנשים, אך גם בגברים ואפילו בילדים, זו המסקנה שעלתה בדיוני צוות מקצועי בין משרדי העוסק בנושא חופשות לידה.

הצוות, בהובלת משרד ראש הממשלה מתכוון להציג לממשלה הבאה סט המלצות למדיניות חדשה בנושא חופשות הלידה שבמרכזה הגדלת זכאותם של גברים לקחת חופשות לידה. לאחר עבודה של כשנה בהשתתפות חברים ממשרדי האוצר, הבריאות, הכלכלה והמשרד לקידום מעמד האישה החל אתמול הצוות בהליך של שיתוף ציבור והפיץ פניות לכמאה ארגוני מעסיקים, קידום זכויות נשים וארגונים חברתיים. בנוסף החלו לבצע סקרים אינטרנטיים כדי לסייע לחברי הצוות להעריך כמה השפעה תהיה להארכת חופשת הלידה על העברת נטל הטיפול בילדים מנשים לגברים. הדוגמה הבוטה ביותר לקושי שמציבות נורמות חברתיות היא החברה היפנית - שמציעה לגברים חופשת לידה בתשלום של עד 30 שבועות, אך שיעור הניצול עומד על אפס בגלל נורמות חברתיות שמרניות.

תקופת לידה והורות בתשלום לאבות בלבד

השפעה נוירולוגית חיובית 

אבות זכאים היום לקחת חופשה מעבודתם בשבוע הראשון לאחר לידת בנם או בתם ועד שמונה שבועות נוספים בהמשך, במקום האם. בפועל, על כל גבר אחד שמנצל את הזכאות הזו, באופן מלא או חלקי, ישנם 140 גברים שאינם מנצלים כלל את זכאותם. מודל החופשה שנבחן לא מתוכנן להחליף את הזכאות של גברים כבר היום לחופשה.

אחת התובנות המעניינות שעלו מעבודת הצוות היא שחופשת לידה חשובה לגברים: מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, בין היתר על ידי החוקרת הישראלית רות פרידמן, הראו כי לטיפול בתינוקות יש השפעה נוירולוגית חיובית על מוחותיהם של גברים. מחקרים ותיקים יותר הראו שלטיפול על ידי גבר יש גם השפעה על הילדים, ובמיוחד על בנות.

עלות של כ-300 מיליון שקל בשנה 

כיום, האם זכאית ל-15 שבועות (בשנה שעברה הוארכה חופשת הלידה בשבוע בחוק פרטי של ח"כ רחל עזריה). בפועל, רק שליש מהנשים מסתפקות ב-15 השבועות והיתר מאריכות את חופשת הלידה - חלקן עד למלוא ההארכה האפשרית של חופשת הלידה (26 שבועות) וחלקן אף מוסיפות חופשות ללא תשלום עד לתשעה חודשים בסך הכול.

לדעת הצוות, אי-ניצול חופשות הלידה על ידי הגברים פוגע בראש ובראשונה בנשים. להערכתו, נשים מאבדות כ-10% משעות עבודתן לטובת חופשות לידה - עובדה שמרתיעה מעסיקים מקידום נשים ומקשה על נשים להתקדם בעבודה. השכר השעתי של גברים בישראל גבוה ב-15% עד 20% משכר הנשים, והפער גדל ל-35% עד 40% בשכר החודשי, משום שגברים עובדים יותר שעות.

בוועדה עדיין לא החליטו בכמה להאריך את חופשת הלידה אבל הכוונה היא להארכה של 2-3 שבועות לפחות. העלות של שבוע חופשת לידה לגברים מוערכת בעד חצי מיליארד שקל אבל מדובר בסכום תיאורטי: אחוז הניצול הכי גבוה בעולם של חופשת הלידה לגברים הוא בשבדיה ומגיע ל-88%. על סמך הנתונים האלה אפשר להעריך שהעלות התקציבית בפועל תהיה בסביבות 300 מיליון שקל, כלומר סכום דומה לעלות של שבוע חופשת לידה לנשים.

באוצר לא צפויים לברך על מהלך כזה, ודאי לא כשהגירעון התקציבי שובר שיאים, אבל מצד שני רק בשנה שעברה האוצר לא מנע את אישור החוק הפרטי של רחל עזריה שהאריך בשבוע את חופשת הלידה לנשים. בדיעבד רוב גורמי המקצוע סבורים שהארכת חופשת לידה לנשים ל-15 שבועות הייתה מעשה נמהר וחובבני וכי היה עדיף להשקיע את הכסף בהארכת החופשה לגברים.

לומדים מהחברות הבינלאומיות

הליך שיתוף ציבור החל אתמול בפנייה למעסיקים וארגוני חברה אזרחית. בנוסף נבדקים הסדרי חופשת לידה וולונטריים לגברים שחברות הייטק מציעות לעובדיהן. כמה חברות בינלאומיות גדולות הפועלות בישראל מציעות כיום לעובדיהם הגברים אפשרות לצאת לחופשת לידה על חשבון המעסיק. מדובר בהטבה הניתנת כחלק מסל הטבות שהחברות מציעות במסגרת התחרות העזה שמתנהלת כיום בענף ההייטק על עובדים מיומנים. בין היתר מדובר בפייסבוק, גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומקינזי. 

במיקרוסופט, לדוגמה, מציעים 6 שבועות חופשת לידה לעובדים שבנות זוגם ילדו ואפשר לקחת את חופשת ההורות במהלך השנה הראשונה להולדת הילד. לעובדות נשים מאריכים בחמישה שבועות (מ-15 ל-20 שבועות) וזה חל גם על ילדים מאומצים ובפונדקאות.

בצוות מעריכים שעבודתו תימשך עוד חודשיים עד שלושה חודשים. המטרה היא להניח על שולחן הממשלה הבאה המלצות לטיפול בנושא. 

"המעסיקים לא שותפו בדיונים מוקדמים, אבל טוב שמסגלים גישה רצינית ולא מניפולטיבית בנושא"

"דיונים מוקדמים שהתנהלו על הנושא, התקיימו רחוק מעיני הציבור ובלי שהמעסיקים שותפו בהם", אמר היום (ד') ל"גלובס" נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, בהתייחס לתוכנית שנבחנת למתן חופשות לידה בתשלום לאבות.

לדברי לין, "מדובר במהלך בעל חשיבות חברתית גבוהה שיש ללמוד לעומק ולהבין את כלל השפעותיו על הציבור, על העסקים ועל המשק. הגישה הבסיסית אינה פסולה: חשוב שלרך הנולד תהיה תמיכה מהמשפחה כולה, גם מצד האם וגם מצד האב, לפחות בתקופה הראשונה. עם זאת, תקצוב הוצאה נוספת זו שלא על חשבון המעסיקים עדיין לא מהווה פתרון מלא. טוב שמסגלים כיום גישה רצינית ולא מניפולטיבית בנושא, שכן בעבר, ובלי בושה, נקבע כי היעדרות אב בעקבות יציאת לחופשת אבהות הייתה בחלקה על חשבון צבירת ימי המחלה של העובד ובנטל נשא בסופו של דבר המעסיק".

עוד אמר לין כי "לאחר שיתקיים דיון רציני ויסודי עם המעסיקים, ודאי שאפשר יהיה להגיע לנוסחה מאוזנת שתהלום את צורכי המשפחה ולא תפגע במגזר העסקי".

מנשיאות המגזר העסקי נמסר: "הנשיאות תומכת בהורות שוויונית ובאימוץ של מודל שוויוני, אך תוך מניעת תוספת עלויות העסקה כתוצאה משינוי מבורך זה". 

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

אייל בן סימון מימש אופציות של הפניקס בהיקף של 1.65 מיליון שקל

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות