גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש ביטחון בביטוח: 10 סיבות להשקעה בחברות ביטוח עכשיו

הסקטור נחשב לדפנסיבי ויציב, והוא עלה מתחילת השנה ב-7% ● 10 סיבות למה להשקיע בחברות ביטוח דווקא עכשיו

ההשקעות / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב
ההשקעות / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב

מתחילת השנה סקטור הביטוח בארה"ב הוסיף לערכו כ-7%, בדומה למדד ה-S&P 500, ונראה שאחרי הראלי בשווקים והציפיות להמשך שנה תנודתית, שצפויה להיות מלווה בחששות מפני התמתנות כלכלית, המשקיעים יגדילו את החשיפה לסקטור שנחשב לדפנסיבי ויציב יותר. אז הנה 10 סיבות טובות למה כדאי להשקיע דווקא עכשיו במניות של חברות הביטוח:

1.

כלכלה צומחת היא טריגר חשוב לעסקי הביטוח. בסופו של דבר ככל שיותר אנשים מצטרפים למעגל העבודה וככל שההכנסה עולה, גם הביקוש למוצרי ביטוח גדל וכך גם ההכנסות מפרמיות על ביטוחי רכב, בריאות, דירה, תכולה נסיעות וכו'. אמנם ההתמתנות בצמיחה הצפויה במשק האמריקאי, עשויה בעיני חלק מהמשקעים להיות פחות מעודדת, אבל השורה התחתונה היא מצב התעסוקה ורמת השכר המשגשגים.

2.

גם לעליית תשואות האג"ח בארה"ב ישנו פן מעודד עבור חברות הביטוח, כאשר בעבר נרשם קשר חיובי בין עליית הריבית לעלייה בשווי חברות הביטוח. חלק ניכר מהפרמיות שאנחנו משלמים להן מידי שנה, חברות הביטוח משקיעות בזהירות מירבית. כדי לקבל תשואה ראויה, שתוכל להגדיל את המרווח שלהן ולהפחית את הסיכון, הן מאוד תלויות בגובה הריבית. ככל שהתשואות הממשלתיות גבוהות יותר, כך התשואה הנדרשת על השקעות גבוהה יותר.

3.

ניהול סיכונים כפול ומכופל - 2019 צפויה להתאפיין בתנודתיות מוגברת, מה שמחייב ניהול סיכונים מוגבר. חברות הביטוח הן גם שמרניות וגם מנוסות בביצוע ניהול סיכונים, הן על ההכנסות נטו שלהן מפרמיות בתקופות מאתגרות (הכנסות נטו, הכוונה הכנסות מפרמיות בניכוי תביעות לתשלום מצד המבוטחים), והן על התשואות מההשקעות שלהם. כך יוצא שחברות הביטוח מנהלות את ההשקעות בעתודות הרזרבות שלהן בזהירות ובתנודתיות מופחתת ביחס לשוק. ואם כבר בתנודתיות עסקינן, אז כאשר ה-S&P 500 צנח לכיוון שוק דובי בדצמבר האחרון, סקטור הביטוח היה רחוק מטריטוריה זו בכמעט 4%.

4.

תמחור נוח יחסית - למרות פתיחת שנה חזקה, סקטור הביטוח עדיין נסחר במכפיל הון נמוך יחסית שנע סביב 0.8 ומנגד מתאפיין בתשואה דיבידנד נדיבה של 2.2% ומכפיל רווח נוח יחסית של 11.2.

5.

אחרי ששנת 2017 התאפיינה באסונות טבע משמעותיים שפגעו ברווחיות של חברות הביטוח, 2018 היתה נוחה יותר. להסיק על 2019 יהיה הימור. עם זאת, ההסתברות לשנה דומה ל-2017, נמוכה יותר. בנוסף, ככל שהאסונות גדלים, כך גם הביקוש לביטוחים גדל ולכן גם גובה הפרמיות גדל בשנים שלאחר מכן.

איפה מתחבאת האלפא לשנים הקרובות?

חברות הביטוח עוסקות בניהול סיכונים, כאשר ליבת הפעילות שלהן מבוססת על גביית פרמיות מהלקוחות בתקווה לשלם פחות כסף בתביעות. זה עשוי להזכיר בנק (שחי במרווח שבין ריבית הפיקדונות לריבית ההלוואות), אבל מורכב פי עשרות אלפי מונים יותר. להבדיל מהבנקים, המרווח של חברות הביטוח אינו ידוע והוא מבוסס על הסתברות וסטטיסטיקה. לכן ישנה חשיבות גבוהה מאוד לניהול הסיכונים, לחיתום איכותי לקצב מכירות גבוה. בנוסף, אין מאחוריהן את הבנק המרכזי שיחלץ אותן בשעת צרה.

הבעיה המרכזית בביטוח היא השקיפות, הן של החברות והן של הלקוחות. לעיתים חוסר השקיפות הזה אינו מכוון, אלא הוא פשוט עניין מורכב, שכן המודל העסקי מבוסס על הסתברות ומכיוון שהסתברות משתפרת ככל שמסד הנתונים גדל, החברות נאלצות לאסוף מיליוני נתונים ולעבד אותם במקביל לכדי הסתברות למקרים שונים. עבודה זו הינה סופר מורכבת, הן עבור חברות הביטוח והן עבור הלקוחות, ומצד שני שניהם תלויים בה מאוד - שכן היא התוצר שקובע את גובה הפרמיות, את המרווח ואת היקף הכיסוי הביטוחי.

תור הזהב של חברות הביטוח בפתח - על המהפכה שיצרה שקיפות וזמינות המידע והדיגיטציה בעולם הבנקאות וצפויה לשנות אותו ללא היכר, כתבנו לפני מספר חודשים, אבל די בהיכרות מינימלית עם סקטור הביטוח והמורכבות העסקית שלו כדי להבין כמה דיגיטציה, בינה מלכותית ו"ביג דאטה" חיוניים לניהול תקין ויעיל של עסקי הביטוח.

6.

חיתום פרטני ומדויק יותר שמוריד את האי ודאות ומגדיל רווחיות - כדי להסביר את המהפכה הצפויה בתחום, צריך מאות אם לא אלפי עמודים, אבל כדי להצית את הדמיון שלכם, נסו לדמיין קופסה קטנה המותקנת ברכב שלכם שעוקבת ומתעדת אחרי הרגלי הנהיגה שלכם. היכן נוסעים, שעות, מהירות, שימוש בבלמים, עקיפות, שמירת מרחק וכו'. על סמך איסוף נתונים אלו, נקבעת פרמיית הביטוח החודשית שלכם באופן דינמי - כן שמעתם אותי נכון, באופן דינמי - שנו את הרגלי הנהיגה שלכם לטובה וגם הפרמיה תרד בהתאם, או להיפך.

7.

הגדלת הפוטנציאל העסקי - הדיגיטציה מאפשרת בעיקר גמישות, ואוי, כמה שהיא נדרשת בתחום הביטוח. אחת הדוגמאות היא הסטארט-אפ הישראלי Next Insurance שמייצר ביטוחים עם כיסויים ייעודיים ומותאמים למקצועות שונים, כמו צלמי שטח, מאמני כושר, מקצועות בניה שונים וכו'. הדיגיטציה וטכנולוגיות ביג דאטה מתקדמות מאפשרות להם לייצור חבילות אלו בתוך דקות. חברה ישראלית אחרת ואולי מוכרת יותר היא "למונייד" המבטחת תכולת דירה מפני גניבה, אשר עובדת על סמך אלגוריתמים המנבאים את ההסתברות לנזק והגובה שלו ומתגאה בתשלום תביעות ביטוח בתוך מספר שניות.

8.

חיסכון בעלויות וגיוון מוצרים - לפי דוח של מקנזי, רק בארה"ב ניתן לחסוך יותר ממיליון משירות בתחום הביטוח בעזרת אוטומציה. נסו לדמיין מערכת שתוכל לקלוט מאות נתונים מתוך הרשת וממקורות מידע שונים על המבוטח ולהתבסס על מיליוני נתונים אחרים, כדי לייצר הסתברות למקרה ביטוח - והכל בלחיצת כפתור. ההערכות הן שניתן לחסוך כ-40% בכוח האדם ועד 30% בהוצאות על שכירות. גישת החדשנות של חברות הסטארט-אפ בתחום הביטוח, שדובקת במהרה גם בחברות הגדולות, היא שבעזרת חיתום יעיל, מהיר איכותי ומדויק הרבה יותר, ניתן להפחית את האי ודאות, את שיעורי הפרמיה של צרכנים רבים ואף להגדיל עבורם את הכיסוי הביטוחי. הצרכנים מקבלים כיסויים פרטניים יותר ומשלמים בהתאם לצרכים האמיתיים שלהם, בעוד שחברות הביטוח נהנות מהתייעלות בכוח אדם, בעלויות תפעול, בעלויות שיווק ומכירה וממגוון רחב יותר של מוצרים שמגדיל את הוודאות העסקית שלהן.

האמת שקשה להבין בכלל כיצד התעשייה הזו פעלה במשך 100 שנה ללא בינה מלכותית ואלגוריתמיים מתוחכמים, מודלים כלכליים מחודשים כמו P2P ותקשורת אפליקטיבית זמינה. קשה לדמיין כיצד ניתן לטפל באלפי מקרים שונים ומכוונים, מנזילה בבית, שבירת אצבע, אי יכולת לעסוק במקצוע, שריפה, טעות אנוש, בריאות וכו', לבחון את אותם מקרים ולאמוד את ההסתברות לנזק. איך יש בכלל אפשרות לרכז מומחיות באלפי מקרים שונים תחת קורת גג אחת? ברור שאי אפשר ולכן עד כה התהליך מסורבל ויקר.

9.

חברות הביטוח המקומיות בונות על החיסכון - סקטור הביטוח הישראלי אמנם הרבה פחות מגוון מאשר בארה"ב, ובכל זאת הוא עשוי להיות אפילו שמרני יותר. אסונות אינם דבר שכיח בישראל. הביטוח הממלכתי מוריד הרבה מהסיכונים של חברות הביטוח הפרטיות ובנוסף בשנים האחרונות הן הגדילו משמעותית את ההכנסות שלהן מניהול השקעות וכספי החיסכון שלנו. אמנם סגמנט זה עשוי להיפגע משוק תנודתי, שכן הצרכנים פועלים להגדיל את החסכונות שלהם יותר בתקופות גאות בשוק ההון, אבל הסקטור נהנה מרגולציה שמעודדת חיסכון. התמחור של הסקטור המקומי הוגן, עם מכפילי הון סביב ה-1, יחד עם זאת ייתכן כי התשואות הגבוהות יחסית באג"ח הממשלתי הארוך, יעלו את שיעורי ההיוון על ההתחייבויות, יורידו אותן וינפקו להן רווח הון נוסף. עוד יש לציין כי חלק מחברות הביטוח המקומיות מצויות על המדף. בתקופת הרגולטור הקודמת, רכישות של חברות ביטוח על ידי משקיעים זרים נבלמו, אבל ייתכן והפעם הטון יהיה שונה ומעודד יותר.

10.

כי זה הסקטור האהוב על וורן באפט. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

עוד כתבות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן