העליון בארה"ב יכריע: האם גוגל הפרה זכויות יוצרים?

בשנת 2010 אורקל האשימה את גוגל בהפרת זכויות יוצרים • לאחר שפסיקה לטובת אורקל שמה את גוגל בסיכון להפסיד מיליארדי דולרים, גוגל מבקשת דיון בעליון • סגן נשיא אורקל: "החשש המפוברק של גוגל לגבי חדשנות בא להסתיר את הדאגה האמיתית שלה: שירשו לה להעתיק את העבודה המקורית ובעלת הערך של אחרים עבור רווח כספי גדול"

גוגל / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
גוגל / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

גוגל פנתה לבית המשפט העליון האמריקאי כדי לסיים את הקרב המשפטי מול אורקל, שנמשך כבר שנים. גוגל מבקשת מבית המשפט להכריע בסכסוך על-ידי קבלת החלטה לגבי הגבולות של חוק זכויות יוצרים בתחום כתיבת הקוד.

הסכסוך בין שתי החברות החל ב-2010, כשאורקל האשימה את גוגל בשימוש באלמנטים משפת התכנות ג'אווה, שיצרה אורקל, כדי לבנות את מערכת ההפעלה אנדרואיד. אורקל טענה כי מדובר בהפרת חוק זכויות יוצרים, וגוגל טענה לעומת זאת כי השימוש בממשקי API הוא חלק בסיסי מדי בתכנות, כדי שזה ייחשב להפרת זכויות יוצרים.

המקרה נדון פעמיים בפני חבר מושבעים ורשם מספר פסיקות סותרות. בשנה שעברה, פסיקה לטובת אורקל שמה את גוגל בסיכון להפסיד מיליארדי דולרים. גוגל ביקשה דיון בבית המשפט העליון כבר ב-2014, אך בקשתה נדחתה. כעת, גוגל טוענת כי הצטרפו סוגיות חדשות למקרה, ולכן מבקשת הכרעה בשאלות האם ניתן להפר זכויות יוצרים על-ידי שימוש בממשקי תוכנה, והאם השימוש בהן כדי לבנות דבר חדש נחשב לשימוש הוגן. היא טוענת כי מאחר שההכרעה נוגעת לאנדרואיד ולג'אווה, אשר מרכזיות כל-כך בתחום המחשוב, למקרה יש חשיבות פרקטית גדולה.

דוריאן דליי, סגן נשיא אורקל והיועץ הכללי של החברה, ביטל את טענות גוגל והצהיר כי "החשש המפוברק של גוגל לגבי חדשנות בא להסתיר את הדאגה האמיתית שלה: שירשו לה להעתיק את העבודה המקורית ובעלת הערך של אחרים עבור רווח כספי גדול. בית המשפט העליון צריך לסרב לגוגל שוב".