האיחוד האירופי משיק מנגנון עוקף-סנקציות לסחר עם איראן

המנגנון החדש, שייקרא INSTEX, יהיה למעשה תאגיד שבסיסו בפריז, והוא יוחזק בחלקים שווים על ידי צרפת, גרמניה ובריטניה • הרקע להקמת המנגנון הוא הסנקציות שהטילה ארה"ב על איראן בשל תוכנית הגרעין והטילים שלה

מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,
מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,

לאחר חודשים של הכנות ודיונים, האיחוד האירופי מתכונן להשיק בקרוב מנגנון עוקף-סנקציות, שיאפשר למדינות אירופה לקיים סחר עם איראן, למרות האיום מצד ארה"ב על צעדי עונשין בתגובה. שלשום הצהיר שר החוץ הגרמני הייקו מאס כי המנגנון "כמעט והושלם", והיום (ה') דיווחו כלי התקשורת בגרמניה כי הוא ייקרא INSTEX, יהיה ממוקם בפריז, וינוהל על ידי בכיר בתחום הבנקאות מגרמניה.

הרקע להקמת המנגנון הוא הסנקציות שהטילה ארה"ב על איראן בשל תוכנית הגרעין והטילים שלה, לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע במאי 2018 על פרישה מהסכם הגרעין שגיבשו גרמניה, בריטניה וצרפת, יחד עם סין, רוסיה וארה"ב - מול הרפובליקה האיסלאמית. הסנקציות למעשה משתקות את העברות הכספים בין בנקים באירופה לבין איראן, מה שמונע מאיראן לייצא נפט ולקנות סחורות. הסחר בין הגוש האירופי לבין איראן מסתכם במיליארדי אירו בשנה.

המנגנון החדש, שהוא ראשי תיבות של Instrument in Support of Trade Exchanges, יהיה למעשה תאגיד שבסיסו בפריז, והוא יוחזק בחלקים שווים על ידי צרפת, גרמניה ובריטניה. לפי מידע בתקשורת הגרמנית, כל אחד מהמדינות תשלח נציג בכיר ממשרד החוץ שלה לכהן במועצת המנהלים של התאגיד החדש, שיעביר לאיראן תשלום באירו. מדינות אירופיות אחרות יוכלו גם להצטרף לתאגיד בעתיד הקרוב.

לפי הדיווחים, בשלב הראשון ישמש התאגיד כדי להעביר - בתמורה לסחורה או נפט איראניים - רק מוצרי מזון, תרופות וציוד רפואי. עם זאת, בשלבים מתקדמים יותר הוא עשוי לשמש ככלי מרכזי לתשלום עבור איראן בעבור הנפט שהיא מייצאת ושירותים אחרים.

נושא הקמת הגוף החדש עורר ויכוחים בתוך האיחוד האירופי וזכה לביקורת אמריקאית, עוד לפני שהוקם. מאס, בין השאר, אמר כי המטרה היא לאותת לארה"ב כי סנקציות שהיא מטילה לא יהיו בעלות תוקף עולמי, וכי על האיחוד לדאוג לריבונות שלו. מטרת האיחוד היא לסמן לאיראנים כי אירופה מסוגלת להמשיך ולסחור עמם, למרות הסנקציות האמריקאיות, וכי עליהם להישאר מחויבים להסכם הגרעין. למרות זאת, רוב התאגידים הגדולים באירופה, כמו גם בנקים מרכזיים, הפסיקו את עסקיהם עם איראן לאחר הטלת סבבי סנקציות אמריקאים במאי ובנובמבר 2018.