הגאות בשוק האג"ח מאותתת: ירח הדבש של המניות זמני

מדדי המניות סגרו חודש ינואר מהטובים ביותר מאז שנות ה-80, כתוצאה מאופטימיות מחודשת ביחס לדיוני הסחר ומהערכה שהפד יפסיק את העלאת הריביות • אבל לעליות הללו מתלוות עליות מקבילות בשוק האג"ח - דפוס לא שגרתי, שמעיד על פסימיות גוברת ביחס לתחזית הכלכלית בארה"ב

אג"ח / תמונה שאטרסטוק
אג"ח / תמונה שאטרסטוק

המניות והאג"ח בארה"ב עולות ביחד, וזהו דפוס לא טיפוסי של התנהגות בשוק ההון. כמה משקיעים חוששים שדפוס זה מאותת שהתאוששות שוק המניות בינואר תהיה זמנית מאוד.

מדד S&P 500 החזיר בינואר כמחצית מהירידה
 מדד S&P 500 החזיר בינואר כמחצית מהירידה

רוב מדדי המניות התחילו את השנה במגמה חיובית, וסגרו חודש ינואר שהיה מהטובים ביותר שלהם מאז שנות ה-80. העליות הללו מעידות על אופטימיות מחודשת ביחס לדיוני הסחר בין ארה"ב לסין, וכן על הערכה שהפדרל ריזרב יפסיק את המסע שלו להעלאת הריביות, על רקע ההאטה בכלכלה העולמית.

אבל התשואות של אג"ח האוצר הקצרות והארוכות יותר ממשיכות לרדת כמו בכל החודש האחרון, ומגמה זו אותתה במבט היסטורי על פסימיות גוברת ביחס לתחזית הכלכלית בארה"ב.

התשואה על אג"ח הבנצ'מארק לעשר שנים, שמשפיעה על כל דבר ממשכנתאות עד הלוואות לסטודנטים, יורדת זה שלושה חודשים ברציפות. זהו הרצף הארוך ביותר מאז קיץ 2015, כאשר חששות מהאטה כלכלית בסין הידהדו בעולם, ושיגרו את המניות בארה"ב לירידות חדות.

"יש ללא ספק הבדל בין איך ששוק המניות רואה את העולם, לאיך ששוק האג"ח רואה אותו", אמר קווין גידיס, מנהל דסק האג"ח בבנק ההשקעות ריימונד ג'יימס. הסיכון למשקיעים הוא האפשרות, על רקע זה, שהמניות יסבלו מגל חדש של תנודתיות.

המשקיעים יקבלו אולי תמונה ברורה יותר על התחזית הכלכלית השבוע, כאשר הממשל יפרסם נתונים חדשים על הפעילות במגזר השירותים ועל היקף הפניות לקבלת דמי אבטלה בארה"ב.

בעיני משקיעי אג"ח רבים, ירידת התשואות (ועליית מחירי האג"ח) היא מגמה שקל להסביר. כלכלת ארה"ב הראתה כמה כיסים של חולשה בשנה שחלפה, מירידת מכירות בתים ודירות לירידה בפעילות היצרנית וירידה באמון הצרכנים.

תשואת האג"ח לעשר שנים ננעלה ביום ו' האחרון ב-2.69%, לעומת השיא מ-8 בנובמבר, של 3.232%.

אין הרבה גורמים ממריצים לכלכלה

"אנחנו לא יודעים מה יגרום למיתון הבא, אבל בו זמנית, אם מביטים על הצד השני של המטבע, לא רואים הרבה דברים שימריצו את הכלכלה", אמר גידיס.

זה לא אומר שאנליסטים ומשקיעים מאמינים שהמיתון הבא כבר קרוב. כלכלנים שנסקרו על-ידי הוול סטריט ג'ורנל מעריכים שהתמ"ג האמריקאי יתרחב השנה ב-2.2%. זה אמנם פחות ביחס ל-2018, אבל עדיין מדובר על צמיחה ברורה. דוח התעסוקה שפורסם ביום ו' הראה שהכלכלה הוסיפה לעצמה 304 אלף מקומות עבודה בינואר - הרבה יותר מתחזיות הכלכלנים.

ובל זאת, עם התפוגגות השפעת הרפורמה במסים של 2017, והתחזית הכלכלית העולמית הפסימית יותר, קשה לדמיין את המניות ממשיכות להתקדם בקצב של ינואר, שהיה חודש חריג במיוחד.

התנודות החדות של סוף 2018 בשוק שככו, ומדד התנודתיות של Cboe (מדד הפחד), שעוקב אחר ציפיות המשקיעים לתנודות בשוק המניות, ירד בינואר ב-35% - הירידה החודשית האחוזית החדה ביותר מאז אוקטובר 2015. במקביל, מדד 500 S&P זינק ב-7.9%, וגם זו ההתקדמות החודשית הגדולה ביותר מאז אוקטובר 2015.

למרות שחלק מההתאוששות נזקף לזכות האופטימיות הגוברת סביב שיחות הסחר והמדיניות המוניטרית, חלק ממנה נובע כנראה מכניסה מחודשת של משקיעים לשוק אחרי מימושים שהיו לדעת רבים מוגזמים, אמר דניאל קרונק, נשיא מכון ההשקעות של וולס פארגו.

"השאלה לשוק המניות היא, האם אנחנו מתאוששים מרמות של מימושי יתר בדצמבר, או שזו גאות ממשית בשוק?", אמר קרונק. החברה שלו צמצמה לאחרונה את חשיפתה למניות שווי שוק קטן, אחרי שהיא הגיעה למסקנה שעליית המניות הללו ב-11% בינואר גרמה להן להיראות "עשירות מדי במקצת".

הריבית - אחד הכוחות המניעים

אחד הכוחות שמעודדים את שוק המניות הוא ההערכה שהפד ישאיר את ריביות הטווח הקצר ללא שינוי לפי שעה. המדדים העיקריים זינקו ביום ד' שעבר, אחרי שיו"ר הפד, ג'רום פאואל, אמר בתום ישיבת הנהלת הבנק המרכזי, ש"הנימוקים להעלאת ריביות נחלשו במידת מה".

זוהי הקלה למשקיעים, שציינו שהחששות מפני הידוק מוניטרי חריף ומהיר לחצו כלפי מטה על המניות והאג"ח לאורך חלק גדול משנת 2018. כששערי הריבית עולים מהר מדי, הם עלולים לרסן הוצאה צרכנית ונטילת הלוואות, ולדחוף את הכלכלה למיתון.

"אני חושב שיש לנו כעת סביבה טובה לשווקים", אמר קרונק.

מצד שני, המתינות של הפד, שמיטיבה לכאורה עם המניות, מאותתת גם שכלכלת העולם נחלשת מהר יותר מכפי שצפו בנקים מרכזיים בשנה שעברה.

ההערכה הזו הציתה גאות לא רק בשוק האג"ח אלא גם במחירי הזהב, שרשמו בינואר עלייה חודשית רביעית ברציפות, הרצף הממושך ביותר מאז 2016. מחירי המתכת היקרה הזו עולים במקרים רבים כאשר משקיעים מאבדים אמון בנכסים שמניבים הכנסה.

נתונים מינואר הראו שכלכלת סין צמחה ב-2018 בקצב האיטי ביותר זה 30 שנה כמעט. ההאטה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם כבר גבתה מחיר מהצמיחה במקומות אחרים: היצוא היפני ירד בדצמבר, והצמיחה בגרמניה בשנה שעברה הייתה החלשה ביותר בחמש שנים.