בורסת ת"א השלימה חודש חיובי עם עלייה של 6%; "אחד הסיכונים הגדולים לשוק ירד משמעותית"

אחרי סיום דרמטי במיוחד ל-2018, כשרגע לפני סוף השנה היכו ירידות שערים חדות בשווקים והובילו את הבורסה בת"א לסכם את דצמבר בירידה של 10%, מצטיירת פתיחתה של 2019 כתמונת מראה • דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון: "אחרי שהשוק עשה תיקון ראשוני במהלך ינואר הוא מחפש כרגע כיוון. הוא עשוי להמשיך לדשדש, אבל גם לחזור להתאפיין בתנודתיות"

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

אחרי חודשיים של טלטלות בשווקים, נראה כי בשלב הנוכחי מסתמנת רגיעה ב"רכבת ההרים" שאפיינה את המסחר בבורסת תל אביב, בהשפעת שוקי ההון בעולם ובהובלת השוק האמריקאי.

אחרי סיום דרמטי במיוחד ל-2018, כשרגע לפני סוף השנה היכו ירידות שערים חדות בשווקים והובילו את הבורסה בת"א לסכם את דצמבר בירידה של 10%, מצטיירת פתיחתה של 2019 כתמונת מראה, ואת חודש ינואר סיכם המדד המוביל ת"א-35  בעלייה נאה של כ-6%.

מדד ת"א 35 בתשואה אפסית
 מדד ת"א 35 בתשואה אפסית

עם תום החודש הראשון של השנה התרחק ת"א-35 כ-10% מרמת השפל השנתית שקבע ימים ספורים לפני סיומה של 2018, אבל הוא עדיין רחוק כ-8% מרמת השיא השנתית שלו שנרשמה לפני חמישה חודשים. בסך הכול בסיכום שנה לאחור מציג המדד עליות מינימליות של 1%-2%, בדומה למדדים המובילים בבורסות בארה"ב.

הירידות החדות והתיקונים שלאחר מכן
 הירידות החדות והתיקונים שלאחר מכן

במבט קדימה, נראה כי גם אם רמת חוסר הוודאות בשווקים ירדה בצורה ניכרת, היא עדיין קיימת, ותוכל שוב למשוך את השוק מטה במקרה של התפתחויות שליליות. זאת, כשבמוקד עדיין ניצבות מדיניות הפדרל ריזרב ומלחמת הסחר הנמשכת בין ארה"ב לבין סין, שעמדו בלב המפולת האחרונה בשווקים.

דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, סבור כי "אחרי שהשוק עשה תיקון ראשוני במהלך ינואר הוא מחפש כרגע כיוון. הוא עשוי להמשיך לדשדש, אבל גם לחזור להתאפיין בתנודתיות. כדי להמשיך להציג מגמת עלייה יצטרכו להגיע חדשות חיוביות משמעותיות, כמו בנוגע לסיפור מלחמת הסחר או חדשות מהזירה האירופית. אחד הסיכונים הגדולים לשוק לשנה הקרובה, בדמות המשך העלאות ריבית בארה"ב, ירד בצורה משמעותית אחרי התבטאויות הפד האחרונות".

לדברי רזניק, "הפד העלה בצורה ניכרת את חששות המשקיעים בדצמבר האחרון, כשלצד העלאת הריבית שהייתה צפויה, הוא הפגין טון ניצי מאוד כשדיבר על המשך העלאות ריבית ומאוד הפחיד את השוק. אולם, אחרי שהגביר את החששות שהובילו לגל הירידות, בתחילת ינואר הוא שינה כיוון והצהיר שיהיה קצת יותר סבלני בכל הנוגע להמשך העלאות ריבית בארה"ב. בהחלטת הריבית מהשבוע שעבר הפד השלים 'סיבוב פרסה' כשהודיע על פסק זמן מהמשך העלאות ריבית, ועל בחינת החלטותיו לפי ההתפתחויות הכלכליות והתנהלות השווקים".

לפי רזניק, משמעות הודעת הפד האחרונה היא שבמקרה של "משבר משמעותי או נפילה בנתונים הכלכליים, באופן תיאורטי הפד אפילו יוכל להוריד את הריבית, למרות שאנחנו מעריכים שזה לא יגיע לשם כי מצב המשק האמריקאי נראה בסדר גמור. השוק צופה יציבות ברמת הריבית בשנה הקרובה, ואנחנו מעריכים שיש סיכוי להעלאת ריבית אחת באמצע השנה, אבל נצטרך לחכות לעוד נתונים כדי לראות אם זה יקרה".

"מי שמכר בגל הירידות, כנראה מצטער על כך"

לרמת השיא השנתית שלה (אותה לא רשמה במשך שלוש שנים) הגיעה הבורסה המקומית בתחילת חודש ספטמבר אחרי שמדד ת"א 35 השלים זינוק שנתי של קרוב ל-25% בתמיכת תנאי השוק הנוחים, עם ריבית נמוכה, היעדר אלטרנטיבות והמשך זרימת כספים לשוק.

ואולם אז נרשמה עלייה משמעותית ברמת חוסר הוודאות בנוגע לעתיד השווקים, ועל המסחר החלו להעיק כמה אירועים בעלי פוטנציאל השפעה דרמטית על מצב הכלכלה הגלובלית - בראשם העלאת ריבית עליה הודיע הפד והתייחסותו למצב השווקים על רקע נתונים כלכליים חיוביים שהציגה הכלכלה האמריקאית, שהגבירו את החששות מעלייה בקצב האינפלציה. כל זאת לצד עלייה במאבק הסחר בין ארה"ב לסין.

מאז, חוסר היציבות במסחר בשוקי ההון הלך וגבר, עד שהגיע לשיאו כאמור בסוף חודש דצמבר עם גל של ירידות שערים חדות, שהשלימו לת"א 35 צניחה של 15% תוך ארבעה חודשים, שתוקנה חלקית בחודש החולף.

לגבי שינויי הכיוון האחרונים במסחר, אומר רזניק כי "בסך הכול אפשר לראות תנועת V, וגם המדדים המובילים בארה"ב סגרו כמעט את כל הירידות שהציגו בדצמבר. כמו תמיד, מי שמכר בגל הירידות בדצמבר כנראה מצטער על כך, כי את רוב התיקון שנרשם לאחר מכן הוא הפסיד".

עוד לדברי רזניק, "בסך הכול התשואה שנה אחורה בשוק לא טובה, בעיקר בגלל שהרבעון האחרון היה מאוד גרוע. אולם צריך לזכור שהשווקים בספטמבר הגיעו לרמה גבוהה, ועם התממשות חלק מהסיכונים הם ירדו. שנה אחורה גם המדדים המובילים בארה"ב מציגים תשואות הנעות סביב האפס".