שיגעון הקורקינטים: למה בירד השיקו את המותג שלהם דווקא בישראל?

חברת הסטארט-אפ BIRD גייסה בתוך מספר חודשים כ-420 מיליון דולר וחצתה את שווי ה-2 מיליארד דולר, עם מעל ל-2 מיליון משתמשים • יניב ריבלין, מוביל הפעילות בישראל, מספר מדוע מכל המקומות בעולם בחרה חברת התחבורה השיתופית להשיק את המוצר דווקא בישראל? • האזינו לפרק 8 של עוד פודקאסט לסטארט-אפים

"למעשה, החברה שלנו היא זו שיצרה את תעשיית ה-Rise Sharing 2.0. רשמנו מעל 10 מיליון נסיעות ומעל ל-2.1 מיליון משתמשים בשנה הראשונה. BIRD מציעה קצב צמיחה שגדול בעשרות מונים מאלו של Uber ו-Lyft בתחילת הדרך. לא סתם אנו החברה שהיא היוניקורן ("חד קרן", כינוי לסטארט-אפ שחצה את שווי המיליארד דולר - ע.פ.) הכי מהיר בהיסטוריה של האנושות. לקח לנו שמונה חודשים להגיע לשווי של מיליארד דולר ותוך שנה הכפלנו את השווי הזה".

ליניב ריבלין (36), מנכ"ל הסטארט-אפ BIRD בישראל, יש תפקיד די ייחודי. מחד, הוא לוקח חלק משמעותי במאמציה של החברה לשנות את פני התחבורה הציבורית והאופן בו מתנהלות ערים בכל הקשור לניהול התחבורה הפנימי שלהן, ועושה זאת בשוק הישראלי. מאידך, הוא לוקח חלק בסטארט-אפ אמריקני צומח עם אספירציות גלובליות - חברת BIRD היא חברת קורקינטים שיתופיים, אשר גייסה בשנה החולפת כ-420 מיליון דולר, המוערכת בשווי של מעל לשני מיליארד דולר, ובחרה דווקא בישראל כאחד היעדים הראשונים לפעילות מחוץ לארה"ב.

בריאיון לפרק השמיני של "עוד פודקאסט לסטארט-אפים", שוחחנו עם ריבלין על האתגרים בהבאת המוצר ו"חינוך" השוק המקומי לטרנד: "החברה החלה את דרכה בלוס אנג'לס, וספציפית בחוף וניס (Venice Beach). מהרבה בחינות, יש דימיון רב בין וניס לתל-אביב, ולכן היה לנו מאד טבעי להשיק את המוצר כאן. כיום החברה פעילה בשבעה שווקים שונים באירופה, במקסיקו ובארה"ב. המטרה היא כמובן לפרוס את המוצר בכל רחבי העולם".

המוצר של BIRD, על פניו, יחסית "פשוט": קורקינט חשמלי, שניתן להשכיר לפי דרישה. הקורקינטים עצמם פשוט מפוזרים ברחבי העיר - מטעם BIRD עצמה, וכן מטעם אנשים פרטיים אשר אוספים חלק מהקורקינטים לביתם, מטעינים אותם במהלך הלילה ומקבלים על כך תשלום - ללא תחנות עגינה או טעינה, מתוך מטרה לאפשר נגישות כמה שיותר קלה ויעילה אליהם.

"המטרה היא לפתור את בעיית הקילומטר הראשון והאחרון", מחדד ריבלין. "קורקינטים היא דרך יעילה ופשוטה לפתור את הבעיה הזו, ולא חשוב מכך - דרך מאד מגניבה. אנו לא רואים בזה רק טרנד, אלא פיתרון אמיתי לבעיית העומס בכבישים וזיהום האוויר, ועל הדרך לאפשר לעיריות וגופים אחרים לקבל הרבה מאד מידע על האופן בו תושבים נעים בתוך העיר. מידע שלא קיים כיום". בעקבות BIRD, קמו להן חברות רבות אחרות המפעילות קורקינטים ואופניים חשמליים שיתופיים. אפילו חברות ענק כמו Uber ו-Lyft החלו להציע שירותי השכרת קורקינטים משלהן. עד כה, חברות הקורקינטים השיתופיים פעלו בעיקר בארצות-הברית במספר ערים מוגבל למדי, אבל באופן די מפתיע בחרה Bird דווקא בישראל כאחד היעדים הראשונים לפעילות מחוץ לארצות-הברית.

ריבלין, אשר חי בארה"ב כ-6 שנים בעקבות לימודי תואר שני באוניברסיטת הרווארד, מביא עמו היכרות עם שני השווקים, ומוביל את פעילות ההשקה של החברה בישראל: "אנו לגמרי חלוצים בתחום שהוא בסופו של דבר מובן מאליו: לאפשר לאנשים להגיע ממקום אחד למקום אחר, ביעילות, קלות ונוחות יתרה".

כיצד גייסה BIRD מעל ל-400 מיליון דולר בתוך מספר חודשים בלבד? מדוע בחרה להשיק את הקורקינטים החשמליים שלה דווקא בישראל? כיצד דואגים לשמור על המשתמשים של BIRD מרוצים ואיך פונים למשתמשים חדשים? וכמובן - מה יש בשוק הישראלי שגרם להנהלת החברה לבחור דווקא בו? כל זאת ועוד, בפרק 8 של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 5).

■■

"עוד פודקאסט" היא תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הוא בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם); וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).