אקו"ם לביהמ"ש: תחנות הרדיו האזורי לא משלמות תמלוגים ליוצרים במשך שנים

אקו"ם מבקשת מביהמ"ש להורות לתחנות הרדיו האזורי לשלם באופן זמני תמלוגים עבור השימוש ביצירות המוגנות, לפי המודל שמופיע אצל הממונה על רשות התחרות - עד לקבלת הכרעה משפטית בנוגע למודל עקרוני ומחייב

יוריק בן דוד, יו"ר אקו"ם / צילום: רוני שיצר
יוריק בן דוד, יו"ר אקו"ם / צילום: רוני שיצר

אקו"ם מבקשת מבית המשפט המחוזי בירושלים להורות לתחנות הרדיו האזורי לשלם באופן זמני תמלוגים עבור השימוש ביצירות המוגנות, לפי המודל שמופיע אצל הממונה על רשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים) - עד לקבלת הכרעה משפטית בנוגע למודל עקרוני ומחייב. 

עוד מבקשת אקו"ם להוציא צווי מניעה עבור התחנות שלא משלמות את התמלוגים הזמניים. במסגרת הפנייה לבית המשפט נחשפו כמה מהסכומים ששילמו התחנות על דעת עצמן כדי להימנע מהוצאת צו מניעה נגדן.

כמי שמאגדת את כלל היוצרים ופועלת לשמירה על זכויותיהם, אקו"ם מוכרזת כמונופול ומפוקחת על-ידי רשות התחרות. בין אקו"ם לבין תחנות הרדיו האזורי מתקיים הליך משפטי ארוך סביב סוגיית התמלוגים, זאת מאחר שאין ביניהן הסכמה לגבי המודל לחישוב התמלוגים השנתיים שהתחנות יעבירו לאגודה.

הקרב המשפטי החל מול תחנת רדיו הבירה ב-2013, שנתבעה על-ידי אקו"ם היות שלא שילמה תמלוגים. בין הצדדים הושג הסכם זמני שאמור היה להיות בתוקף עד לקביעת תמלוג קבוע. בהמשך צורפו לתביעה גם תחנות רדיו אחרות שלא שילמו תמלוגים, והתביעה הפכה לתביעה ענפית.

בית המשפט המחוזי שלח את הצדדים להליך גישור שנמשך כשנתיים ולא צלח. אקו"ם פנתה לבג"ץ וביקשה להוציא צו מניעה נגד תחנות שלא משלמות לפי מודל התשלום הזמני, אך בג"ץ קבע כי ניתן יהיה להוציא צו מניעה רק למי שלא משלמת כלל, ואילו מול מי שמשלמת סכום כלשהו יתנהלו הליכים משפטיים ללא צו מניעה. לקביעת התמלוג הקבוע חזר המשפט להתנהל בבית המשפט המחוזי.

מהפנייה שהגישה כעת אקו"ם באמצעות עו"ד מנחם גבריאלי ממשרד זליקסון-גבריאלי ומהנתונים שהעבירה למחוזי, עולה תמונה עגומה לגבי התנהלות התחנות בעניין התמלוגים והחופש שהן לוקחות לעצמן להחליט מתי, כמה ואיך לשלם ליוצרים הישראלים.

כך למשל, לטענת אקו"ם, רדיו א-שמס לא שילם אגורה תמלוגים מיום הקמתו לפני 16 שנה. לאחר החלטת בג"ץ שלפיה ניתן להוציא צו מניעה רק לתחנה שלא שילמה כלל, העבירה התחנה סכום פעוט של 10,000 שקל - שהוחזר על-ידי אקו"ם. נזכיר כי בעלי תחנת א-שמס מתמודד בימים אלה במכרז הרשות השנייה על הפעלת תחנת רדיו ערבית - מכרז שבמסגרתו מתחייב הזוכה לפתוח במשא-ומתן בתום-לב עם כלל ארגוני זכויות היוצרים לצורך תשלום תמלוגים.

דוגמה נוספת היא תחנת רדיו הבירה - אותה תחנה שהתביעה נגדה גררה בהמשך את התביעה נגד תחנות נוספות. לרדיו הבירה יש הסכם פשרה שקיבל תוקף פסק דין, המחייב אותה לשלם תמלוגים של 3.1% מכלל ההכנסה שלה ובכל מקרה לשלם מקדמות שלא יפחתו מ-180 אלף שקל לשנה. מאז 2015 לא שילמה התחנה לאקו"ם "אפילו אגורה אחת", כלשון הפנייה לבית המשפט. בעקבות החלטת בית המשפט, הועברו 12.5 אלף שקל מתוך כוונה לשלם מחצית מסכום המינימום עבור 4 השנים שחלפו, בפריסה של עשרות תשלומים - ללא הסכמת אקו"ם.

רדיו צפון שילם באופן חד-צדדי עבור רבעונים 2-3 של שנת 2018 סכום השווה לשליש מהתשלום השנתי ששילם עבור תקופות מקבילות בעבר, לפי הסכם בין הצדדים. רדיו ללא הפסקה שילם עבור אותם רבעונים סכום שאינו מגיע לחמישית מהתשלום השנתי שסוכם. תחנת רדיו 90, אמצע הדרך, שלא שילמה תמלוגים במשך 4 שנים, שילמה כעת סכום שאינו מגיע ולו לרבע מהתמלוגים שעליה לשלם עבור שנה אחת, ובפריסה חד-צדדית ל-6 תשלומים. גם במקרה הזה אקו"ם החזירה את התשלום. תחנת רדיו גלי ישראל החליטה על דעת עצמה לשלם תמלוגים שנתיים של 12 אלף שקל - לאחר שמאז תחילת פעילותה לא שילמה לאקו"ם כלל - וגם במקרה זה החזירה אקו"ם את התשלום.

על-פי הפנייה לבית המשפט, "כל זאת עושות הנתבעות תוך שהן ממשיכות להשתמש באלפי יצירות מוגנות של אקו"ם במשך כל השנה בכל שעה ושעה, ומונעות פרנסה ופת לחם מפיהם של היוצרים שבקניינם הן משתמשות".

עוד נטען כי כל התשלומים נעשים חד-צדדית בפריסה שהתחנות מחליטות עליה, ובלי שהן מוסרות לאקו"ם נתון כלשהו לגבי ההכנסה שממנה גזרו את התשלום (המודל המקובל לתשלום הוא אחוז מתוך ההכנסות של תחנה).

"העברת הסכומים הפעוטים היא תוצאה של קביעת בית המשפט כי רק נגד תחנה שלא תשלם מאומה עלול להינתן צו מניעה זמני", נטען על-ידי אקו"ם, שאף מביעה חשש כי כאשר התחנות מורשות לנהוג כך, תופחים חובותיהן לאגודה משנה לשנה, וכלל לא ברור אם לאחר הכרעת בית המשפט ניתן יהיה לגבות מהן את ההפרשים בין הסכומים המשולמים לאקו"ם במשך שנות ניהול ההליך לבין סכומי התמלוגים שייפסקו בסופו של דבר.