גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ינואר בתיקי ההשקעות: פרס ניחומים על 2018 - או סימן ל-2019 כולה?

המשקיעים כואבים את הפסדי 2018 הצורבים, ולקוחות רבים שומרים על פסימיות ● רבים חוששים כי אנו עומדים לפני נפילה נוספת בעתיד הקרוב, וכי אנו בעיצומה של "מלכודת דובים" ● במצבים אלה קשה להודות כי בחלקים המשפיעים יותר על שוקי ההון - או במילה אחת, ארה"ב - מצב הכלכלה טוב, ואין סיבות לירידות ● האם 2019 צפויה להיות שנת השקעות מצוינת?

השקעות / צילום: Shutterstock
השקעות / צילום: Shutterstock

תקופת סוף השנה בשוקי ההון היא תקופה מיוחדת ורוויית אירועים ושינויים. כתוצאה מכך, לא פעם ביצועי השווקים בחודשים דצמבר וינואר הם קיצוניים יותר, לטוב ולרע. בתפר בין שנת 2018 לשנת 2019 זה היה קיצוני, קודם לרע ולאחר מכן לטוב. כפי שהשווקים נפלו בקיצוניות בדצמבר האחרון, כך הם עלות בקיצוניות בינואר.

למרות זאת, התשואות שהצטברו במדדי תיק האג"ח בשני החודשים האחרונים, דצמבר וינואר, היו חיוביות. במדדי תיקי המניות הן עדיין עמוק בטריטוריה השלילית. במילים אחרות, תיקי האג"ח תיקנו בינואר את הנפילות של דצמבר, ואף פיצו את המשקיעים, אולם שוקי המניות רחוקים עדיין מלהחזיר את הפסדי דצמבר. למרות זאת, מדדי תיק המניות הצליחו להחזיר את הפסדי שנת 2018 כולה, בעוד שלמדדי תיק האג"ח נותרה עוד דרך לעלות כדי לפצות על הפסדי השנה הקודמת.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

אז מה היה לנו בינואר?

תיקי ההשקעות של הציבור נהנו מעליות חדות על פי מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים, ונעו החל מ- 1.23% במדדי תיק האג"ח, דרך 1.6% במדד תיק ה-20:80, עבור ל-1.7% בתיק המכיל עד 30% מניות וכלה ב-2.82% בתיק המנייתי.

העליות בתיקי ההשקעות התבססו על עלייה רבתי, בכל אפיקי השוק, מניות ואג"ח. מדדי המניות על פי הרכבם במדדי התיקים עלו בשיעור העולה על 6.2%, מדדי האג"ח הקונצרניות עלו בשיעורים שבין 1.3% ל-1.5%, והאג"ח הממשלתיות עלו גם הן, בשיעורים ההולכים וגדלים מכ-0.1% באג"ח הקצרות, ועד לשיעורים הגבוהים מ-2% בארוכות.

עליות השערים החדות אפיינו גם את השוק האמריקאי, אשר מהווה את עיקר ההשקעה בחו"ל בתיקי ההשקעות הישראליים. מדדי המניות והאג"ח בארה"ב עלו בשיעורים שקליים של כ-5.1% וכ-1.2% בהתאמה, למרות ייסוף בשיעור של כ-2.8% בשערו של השקל ביחס לדולר.

מדדי התיקים המבוססים על אג"ח הצליחו להפוך את המינוס של דצמבר לפלוס בינואר, אולם במדדי התיקים המכילים מניות, המשימה לא עברה בהצלחה, כלומר הפסדי דצמבר טרם כוסו בעליות שערים בינואר. כמו כן, הנפילות של דצמבר 2018 הראו פאניקה יוצאת דופן, ומשקיעים עדיין חשים חוסר ביטחון ניכר בנוגע ללקיחת סיכונים ולתשואות בתיקים בשנה הקרובה.

התשואה לפדיון באג"ח שקליות מתחילת 2018

האם שנת ההשקעות 2019 תפתיע לטובה?

חוסר ביטחון זה מגיע לאחר שנים של תיאבון מוגבר לסיכונים, והוא מלמד על חיבור חלש יחסית בין הכלכלה והמציאות הכלכלית, העומדת בבסיס השווקים והמחירים, לבין ביצועי השוק. מה שאפשר ללמוד מהתנודות החדות שראינו לאחרונה הוא, כי למשקיעים ולשווקים אין הבנה ויכולת טובה בכדי לתמחר נכון את שווי הנכסים ואת פרמיות הסיכון. החיפוש אחר רמת המחירים ה"נכונה" הוא הסיבה לנפילות חדות בדצמבר כמו גם לעליות חדות בינואר.

בואו נתאר בקצרה שני היבטים הקשורים ליכולת השווקים לספק למשקיעים תמורה חיובית לסיכון שייקחו על עצמם בהשקעות בנכסים סחירים ב-2019. אין זו התמונה המלאה, אך יש בה כדי לאותת על יכולת לחרוג ולעלות על התשואה הממוצעת של תיקי ההשקעות בחמש השנים האחרונות. ממוצע זה נע בין 1.94% במדדי תיק האג"ח, 2.15% בתיקי ה-20:80 ו- 2.71% בלבד בתיקי המניות.

מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים

בצד האג"ח, התשואות עלו עם נפילות המחירים בדצמבר, והגיעו לרמה של כ-3.66% בשיאן, בשבוע הרביעי של דצמבר. חלק עיקרי בעלייה זו נובע מעלייה במרווחי הסיכון ביחס לאג"ח הממשלתיות, שהגיע ל-2.27% בשיאן של הנפילות בשוק זה, וחלקה הקטן נובע מהציפיות לעליית ריבית בנק ישראל בשנה הקרובה. עלייה זו יצרה תשואות סבירות יותר, אשר יכולות להיות בסיס נוח לתשואת תיקי ההשקעות, שחלקן כבר התרחשו בינואר. חשוב להזכיר את מדיניות הריבית ולציין כי סיכון הריבית עודנו קיים, אך לפי שעה נראה כי נוצרה התמתנות הן בנחישות הנגיד האמריקאי להעלות את הריבית, והן בצורך בהעלאת הריבית בישראל עקב יציבות המחירים אשר עדיין קיימת כאן.

באשר למדדי המניות, הנחת העבודה היא ששוקי המניות בארה"ב ובישראל עשויים ליהנות משנה חיובית למדי. התיקונים של סוף השנה הרגיעו במעט את החששות ואת התחושה כי בכל רגע השווקים יכולים להתמוטט, פשוט מכיוון שהם עשו את זה.

אז ראשית, כתוצאה מהנפילות, מכפילי הרווח ירדו באופן מורגש. שנית, הבסיס הכלכלי שעליו עומדת כלכלת ארה"ב ממשיך להיות איתן, וכך גם בישראל - שני משקים כלכליים הנהנים מהצמיחה בענפי הטכנולוגיה לסוגיה. צמיחה זו מסייעת מאוד לצמיחה ולשיעור האבטלה הנמוך גם בארה"ב וגם בישראל, והיא חסרה, למשל, באירופה.

זהו אחד ההסברים האפשריים לצמיחה הנמוכה ולשיעור האבטלה הגבוה הקיים בה. זה המקום להזכיר את הסיכונים המאיימים על השווקים, שניהם כרוכים האחד בשני: האטת קצב הצמיחה בסין ומלחמת הסחר. הראשון עלול להציף את בועת החוב בכלכלה השנייה בגודלה בעולם והשני עשוי להחריף את הראשון. עם זאת, גם זו הופכת להיות כותרת שחוקה למדי והיא נשמעת כהד מתרחק, או במילים אחרות, השפעתה על האווירה בשווקים הולכת ופוחתת. את מקומה של כותרת הסיכונים שבים ותופסים נתונים כלכליים בארה"ב, בהם עלייה במספר המשרות, צמיחה יציבה ואינפלציה ששבה וירדה אל מתחת לסביבת המטרה בארה"ב, מתחת ל-2%.

כך, בהנחה שטראמפ הצליח לרסן את יו"ר ה'פד', ג'רום פאואל, ולהוריד את נחישותו להעלות את הריבית, נראה כאמור כי לשוקי ההון יכולת לספק ב-2019 תשואה שתתרחק ותעלה באופן מורגש מעל לרמת ה-2%, ממוצע החומש שאותו הזכרנו.

מלחמות הסחר כבר לא מרגשות

אם כך, נראה כי נותרה נקודת סיכון פתוחה וראויה להתייחסות, הלא היא "מלחמת הסחר" שעליה מדובר רבות בחדשים האחרונים. אז ככה, מדובר במערכה כלכלית ממושכת שהתחילה זה מכבר ולמעשה נמשכת כבר כחמש שנים. במהלכן, היקף הסחר העולמי הלך והצטמצם ביחס להיקף הסחר שהיה בעולם בעשור הקודם, ומגמת הצמצום התחזקה החל משנת 2016, עוד טרם נבחר טראמפ לנשיא.

הדבר קיבל ביטוי בכמה מדדים: מדד ההובלה הימית של חומרי הגלם, מדד הסחר של ה-UNCTAD, ארגון האו"ם לסחר ופיתוח ועוד. הסובלות העיקריות הן סין ומדינות מתפתחות קטנות יותר, אשר הופכות להיות תלויות בהחלטות של הגדולות, בעיקר ארה"ב.

מדד ההובלה הימית של חומרי הגלם

הנשיא טראמפ החריף את המלחמה הכלכלית וזו, לא צפויה להסתיים גם אם תהיה התחממות ביחסים בין סין לארה"ב בקרוב. אחד הביטויים שלה הוא ירידה ביצוא של גרמניה, כמו גם שינויים ביבוא של אירופה ושל סין עקב לחץ של ארה"ב. המלחמה הכלכלית לא עשויה להביא לסחרחורת כלכלית בעולם, אלא היא יוצרת שינויים בזרימה, ובתוך כך ארה"ב מתחזקת. היא מתחזקת ביבוא ובעיקר ביצוא, הן לאירופה והן לסין ולמדינות מתפתחות אחרות. גם אלו בסופו של דבר חדשות טובות - אולי לא לכל שותפות הסחר של ארה"ב, אך בוודאי לרווחיות החברות האמריקאיות, ובעקבות כך גם לשוק המניות שלה. גם חדשות אלו יכולות לתמוך בתחזיות חיוביות לגבי תיקי ההשקעות של הציבור ב- 2019. 

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, המלווה ארגונים ומשפחות בניהול נכסיהם הפיננסיים, ייסדה לאחרונה את פעילות אג'יו פרסונל. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק. 

עוד כתבות

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אורי וטרמן, מנכ''ל שופרסל / צילום: יונתן בלום

רגע לפני הפרידה משופרסל: וטרמן ואברכהן מציגים דוחות טובים ורווח שיא

הכנסות שופרסל בשנת 2023 הסתכמו בכ-15.2 מיליארד שקל - גידול של כ-3.6% לעומת 2022 ● הרווח הנקי ברבעון הרביעי הסתכם ב-133 מיליון שקל - שיא רבעוני עבור החברה ● לצד הגידול בהכנסות: חיתוך בהוצאות וצמיחה ברווח התפעולי של רשת הפארם Be ● הקבוצה בוחנת דרכים למכור את החזקותיה בארנק הדיגיטלי פייבוקס

אמבולנס של מד''א / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51

פיגוע ירי בבקעת הירדן: 3 פצועים, אחד במצב קשה

הפצועים בדרכם לבתי החולים; מצוד אחרי המחבלים ● בפעם השנייה הבוקר: אזעקות בגליל המערבי ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי