גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב ההכרעה: האם היועמ"ש יחסוך לנת"ע מיליוני שקלים פיצויים

האם הרכבת הקלה היא תשתית לאומית או מקומית? לתשובה שתתקבל בעתיד לשאלה זו תהיה השלכה על הפיצויים שיקבלו עשרות בעלי קרקע הסמוכה לתוואי הרכבת

חוף התכלת / צילום: שלומי יוסף
חוף התכלת / צילום: שלומי יוסף

האם הרכבת הקלה היא תשתית ארצית שמחייבת פיצויי הפקעה מהמדינה? או שהיא דווקא תשתית מקומית ששכונת מגורים מתוכננת צפויה ליהנות ממנה?

בשאלה הזאת תידרש בקרוב הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב להכריע, ולהחליט אם לקבל את בקשת נת"ע לכלול בעלי קרקעות בהרצליה, שעתידות להיות מופקעות לטובת הקו הירוק של הרכבת הקלה, בתוכנית האיחוד וחלוקה הסופית שתאושר בשנים הקרובות במתחם "חוף התכלת". המשמעות היא שנת"ע ועיריית הרצליה יהיו פטורות מתשלום פיצויים לבעלי הקרקעות המופקעות, ושבעלי הקרקעות הלא מופקעות ייאלצו לחלוק את זכויות הבנייה בתוכנית עם עשרות בעלים נוספים ולקבל תמורה מופחתת. אם יוכרע שהרכבת הקלה היא תשתית ארצית ולא מקומית, הקרקע תופקע, ובעליה יקבלו פיצוי כספי.

עמדת המדינה: לשלם פיצוי לבעלים 

עמדת המדינה בשנים האחרונות היא לא לאשר זכויות בנייה במקום פיצויי הפקעה, כאשר מדובר בתשתיות לאומיות כמו סלילת כבישים ארציים, הקמת מסילות ברזל ואפילו גנים לאומיים, וזאת משני טעמים עיקריים: ראשית, לא נכון לערבב בין תכנון לפיצוי, או לייצר בנק של זכויות בנייה רק כדי שישמשו מנגנון לפיצוי כספי. שנית, אין זה נכון להשית על בעלי קרקעות בתוכנית מסוימת את הפיצויים בגין הפקעת קרקעות לטובת תשתיות ארציות שכל אזרחי המדינה נהנים מהן, כמו כבישים, רכבת, או גן לאומי. הכוונה היא לבעלי הקרקע שאינה מופקעת, שייאלצו לקבל תמורה מופחתת, לאחר שבעלי הקרקעות המופקעות יחלקו עמם את זכויות הבנייה שיאושרו בתוכנית.

כך למשל, בחוות-דעת שנתן המשנה ליועמ"ש, עו"דארז קמיניץ, לגבי תוכנית גדולה בהוד-השרון (הר/400), שבה חלק ניכר מהקרקע יעד לטובת גן לאומי באזור הירקון, עמד קמיניץ על כך שאין לאשר מנגנון של הכנסת בעלים שקרקעותיהם יופקעו לטובת הקמת הגן הלאומי, לתוכנית איחוד וחלוקה סמוכה והכנסתם לתוכנית על חשבון בעלי הזכויות האחרים. המדינה התעקשה שהפתרון הנכון במקרה זה הוא לבצע את ההפקעה ולשלם פיצויים לבעלים.

הקו הירוק / מקור: הועדה לתשתיות לאומיות

נת"ע: תשתית מקומית ולא ארצית

עמדה זו של המדינה אינה נוחה בלשון המעטה לנת"ע, שבשנים האחרונות נדרשת להפקיע קרקעות מבעלים פרטיים לאורך התוואי המתוכנן של קווי הרכבת הקלה בגוש דן, ולשלם פיצויי-עתק בגין ההפקעות.

אלא שבנת"ע טוענים כי הרכבת הקלה כלל אינה תשתית ארצית, אלא תשתית מקומית עם תחנות איסוף שמשביחות את הסביבה הקרובה להן. בשל כך, טוענים בנת"ע, יש מקום להכניס את בעלי הקרקעות המופקעות בחוף התכלת לתוכנית האיחוד וחלוקה עם בעלי הקרקעות הלא מופקעות, כיוון שכולם ייהנו מהשבחת הקרקע בגלל תחנת הרכבת הקלה העתידית.

במינהל התכנון לא ידעו כיצד להתייחס לטענה, וביקשו את עמדת משרד המשפטים בנושא. "גלובס" חושף כאן סיכום ישיבה שהתקיימה ב-25 בדצמבר 2018 במשרד המשפטים, בהשתתפות המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, וקודמתו בתפקיד, עו"ד שרית דנה, הפעם בכובעה כיועצת משפטית של נת"ע. מסיכום הישיבה עולה כי משרד המשפטים קיבל את עמדת נת"ע: "במקרה של חוף התכלת, אין מניעה לבחון אישור תוכנית אשר עיקריה קביעת גבולות מתחם לתכנון עתידי תוך שימור זכויות של בעלי קרקע המיועדת לרכבת קלה לצורך איחוד וחלקה בעתיד, בכפוף להצדקה תכנונית".

עוד צוין בסיכום הישיבה כי בדרך-כלל כשמדובר בתשתית דרכים שעוברות בכמה רשויות, לא ניתן להכליל אותן בתוכניות איחוד וחלוקה, אך בשונה מדרך אזורית, רכבת קלה מתאפיינת בתחנות מקומיות, משפיעה מאוד על הסביבה שבה היא עוברת ויכולה להעלות משמעותית את ערכה. "לפיכך, אין מניעה לכלול את תשית הרכבת הקלה בתוכנית איחוד וחלוקה, אולם יש לערוך בחינה פרטנית בכל מקרה ומקרה", צוין בסיכום הישיבה.

במשרד המשפטים מסבירים כי ההכרעה בסוגיה נתונה בידיו של מינהל התכנון, שכאמור טרם קיבל החלטה.

עוד מציינים שם כי מדובר בסוגיה מורכבת שמעלה התלבטויות בכל מקרה ומקרה, וכי מוסד התכנון יבדוק אם המקטע בחוף התכלת משרת את השכונה המתוכננת, אך גם יביא בחשבון שתחבורה ציבורית היא אינטרס ציבורי. העבדה שהתוכנית לרכבת קלה מאושרת בות"ל - ועדה לתשתית לאומיות - היא אינדיקציה לכך שמדובר בתשתית לאומית ולא מקומית, ועל כן אין לכלול את הקרקע בתוכנית האיחוד וחלוקה.

מנגד, במשרד המשפטים נושבת היום רוח שמדברת על "אחריות חברתית" שכלל בעלי הזכויות בשכונה צריכים לספוג. המטרה היא לאזן בין זכויות הקניין, לבין העיקרון החברתי לקדם תחבורה ציבורית. הנקודה העיקרית, אומרים במשרד המשפטים, היא עד כמה בעלי הקרקעות שאינן מופקעות צריכים לספוג את התשתית. אך בשורה התחתונה מזכירים במשרד המשפטים - לא מדובר באנשים מפסידים, אלא בכמה הם מרוויחים.

ערר בתל-אביב: "תוכנית פסולה ושגויה"

לסיכום הישיבה בעניין חוף התכלת עשויה להיות השפעה גם על מקומות אחרים. הסיכום כבר הגיע לידיה של עיריית תל-אביב, שמיהרה לעשות בו שימוש - שעשוי לחלץ גם אותה וגם את נת"ע מתשלום עשרות ומאות מיליוני שקלים פיצויים לבעלי קרקעות שיופקעו לטובת נת"ע.

למשל, במתחם השומרון בתל-אביב בתחנה המרכזית הישנה מקודמת תוכנית בנייה משמעותית על שטח של 78 דונם, והרכבת הקלה צפויה לעבור בחלק מהמתחם. עיריית תל-אביב כבר אישרה תוכנית שעתידה לכלול את בעלי הקרקע שעתידה להיות מופקעת לטובת הרכבת הקלה, בתוכנית איחוד וחלוקה עתידית במתחם - מה שיפטור אותה ואת נת"ע מתשלום פיצויים של מיליוני שקלים לבעלי הקרקע.

מי שמתנגדים למהלך הם בעלי הקרקעות במתחם השומרון שאינן עתידות להיות מופקעות, אשר נדרשים כעת לחלוק את זכויות הבנייה עם עשרות בעלי קרקעות נוספים. בעלים אלה הגישו ערר לוועדת הערר המחוזית על ההחלטה, באמצעות עו"ד צבי שוב, המתמחה בתחום ההפקעות. בערר צוין כי "מדובר בתוכנית פסולה ושגויה מבחינה תכנונית, שעומדת בסתירה ובניגוד מוחלטים לעמדת מוסדות התכנון ברמה הארצית ולפסיקה מחייבת של בתי המשפט, שבהם נקבע כי השימוש בכלי של שיחזור זכויות לשם פיצוי והגדלת זכויות הוא פסול".

עורכי דין ארז קמיניץ, צבי שוב, שרית דנה  / צילום: איל יצהר ושלומי יוסף

עוד נטען בערר כי "כל מטרתה של תוכנית זו היא להימנע מתשלום פיצויי הפקעה הרובצים על-פי דין על הגורם המפקיע (נת"ע והוועדה המקומית) בגין נטילת הקרקע לשם הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה, אל כתפי בעלי הקרקע האחרים הכלולים במתחם השומרון וזאת ללא הצדקה תכנונית לכך".

עוד טוענים בעלי הקרקע בערר כי "התוכנית המופקדת עתידה ליצור חוסר שוויון פסול בין בעלי הזכויות במתחם השומרון, בהיותה מעניקה יתרון בלתי הוגן ובלתי מוצדק למספר מצומצם של בעלי זכויות הצפויים לבדם ליהנות מפירותיה של תוכנית זו, על חשבונם של בעלי הזכויות אחרים, אשר זכויותיהם בתוכנית איחוד וחלוקה עתידית תדוללנה בעקבות השחזור המוצע. מדובר בתוכנית שכל מטרתה יצירת מכשיר יצירתי לפיצוי עתידי של בעלי קרקע ציבורית שתופקע בעתיד בקרוב לטובת הרכבת הקלה, שהינה תשתית ציבורית שאמורה לשרת את כל גוש דן ושבמקרה עוברת במתחם השומרון". על כן טוענים הבעלים כי יש להפקיע את הקרקע, לשלם פיצויים בגינה, ולא לכלול אותה באופן מלאכותי בתוך תכנון עתידי.

ועדת הערר כאמור טרם הכריעה במחלוקת, אך בינתיים התקבל סיכום הדיון שהתקיים במשרד המשפטים, אותו העבירה הוועדה המקומית של עיריית תל-אביב לוועדת הערר וציינה: "הוועדה המקומית תל-אביב לא הייתה שותפה לדיון שהתקיים אצל המשנה ליועמ"ש אשר עסק בתוכנית חוף התכלת בהרצליה, אולם היא סבורה כי הסיכום רלוונטי לתוכנית שבפנינו, והיא מוכנה לתקן את הוראות התוכנית בהתאם לאמור בסיכום", כתבו עורכות הדין הראלה אברהם-אוזן וחגית המאירי-פרלרוט, המייצגות את הוועדה המקומית תל-אביב, לוועדת הערר בתחילת ינואר 2019.

רחוב השומרון, תל אביב / צילום: איל יצהר

"המדינה צריכה להחליט אם היא בעד או נגד המהלך", אומר עו"ד שוב ל"גלובס". "לא יכול להיות שכשבעלים פרטיים של קרקע שעומדת להיות מופקעת, מבקש להיכלל בתוכנית סמוכה, המדינה מסרבת בתוקף לאשר את המהלך; אבל כשבאה נת"ע שצריכה לשלם מיליונים פיצויים, אז המדינה משנה את עמדתה ופתאום היא תומכת בשיחזור זכויות.

"במה שונה רכבת קלה מכביש 4? למה במקרה של כביש 4 אסור לשחזר זכויות, וברכבת הקלה זה מותר? הטענות של נת"ע שבניגוד לכביש ארצי, הרכבת הקלה היא תשתית מקומית הנותנת לגיטימציה לשחזור זכויות, הן לא סבירות, כי רכבת קלה בדומה לכביש ארצי משרתת את כלל הציבור. המשמעות של שחזור זכויות לטובת הפקעות לרכבת קלה, היא שמפילים על מקטע מסוים שסמוך לתוואי הרכבת את עלות הפיצויים. למה המדינה לא עושה את זה במקומות אחרים?"

תגובות: "לא מדובר בעירוב בין תכנון לפיצוי"

מעיריית תל-אביב נמסר: "בניגוד לנטען, לא מדובר בעירוב בין תכנון לפיצוי, אלא במהלך תכנוני אחד של כמה תוכניות שבסופו מאושרת תוכנית איחוד וחלוקה שמשביחה את הקרקע ובמסגרתה מופרשים שטחי ציבור ובהן דרכים שתשרתנה את המתחם. הרכבת הקלה תעבור ברובה מתחת לתוואי דרך קיימת ובחלקה מתחת לדרך חדשה שכאמור תשרת את כל המתחם". עוד צוין כי התקיימו כבר דיונים בעררים והוועדה ממתינה להחלטה בנושא.

ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "עמדת מינהל התכנון היא כי נושא האיחוד וחלוקה צריך להיבחן במסגרת תוכנית על-ידי מוסד התכנון. כך גם בתוכניות מתחם התחנה המרכזית הישנה בתל-אביב בה החליטה הוועדה המחוזית תל-אביב לאחרונה לאמץ את הפקדת התוכנית עם איחוד וחלוקה החל גם על קו הרק"ל. התוכנית לחוף התכלת בהרצליה מקודמת על-ידי הוועדה המקומית וטרם הוגשה לוועדה המחוזית. במקביל פנתה נת"ע ליו"ר הוועדה המחוזית תל-אביב כדי שהוועדה המחוזית תגיש בעצמה תוכנית נוספת שבמסגרתה ייקבע כי הקו הירוק של הרכבת הקלה ייכלל באיחוד ולוקה שיעשה בתוכנית. בקשה זו תיבחן על-ידי הועדה המחוזית באחת מישיבותיה הקרובות".

מנת"ע נמסר: "נת"ע פועלת לקידום התוכנית לאיחוד וחלוקה של חוף התכלת לאור בקשות רבות של בעלי קרקעות ועל-פי מתווה שהוצג בוות"ל. תוכנית זו מאפשרת לבעלי הקרקע המיועדת ליהנות משווי גבוה בהרבה תוך חיסכון בכספי ציבור. פתרון מיטבי זה יתאפשר בתנאי שהחלטה בנושא תתקבל בהקדם במסגרת לוח הזמנים הנדרש להקמת הקו הירוק".

עו"ד מרים דונין שוב ממשרד המבורגר-עברון, המייצגת בעלים המחזיקים מאות דונמים במתחם חוף התכלת אשר בחלק מהן עובר תוואי הרכבת הקלה, מסרה כי "משרדנו, כמייצג בעלי קרקעות רבים במתחם חוף התכלת, מברך על עמדת מינהל התכנון והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שמממשת את מנגנון הייעוד הנדחה ועולה בקנה אחד עם העקרונות היסודיים של דיני האיחוד והחלוקה וכן עם עיקרון הצד החלוקתי והשוויון. המנגנון יאפשר את תחילת ביצוע עבודות הרכבת הקלה וגם יבטיח את זכויות הבעלים שקרקעותיהם תורמות לפיתוחה".

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים